• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 27 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160953
+
-

حل بحران برق با ابزار شفافیت

خبر: علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی می‌گوید: هم‌اکنون کمتر از 4درصد معاملات برق کل کشور در بورس انرژی مبادله می‌شود؛ این در حالی است که با افزایش حجم مبادلات برق در بورس انرژی و با راه‌اندازی بازار آتی و اختیار معامله برق، بازار شفاف‌تر می‌شود و صنایع بهتر می‌توانند ریسک خود را مدیریت کنند.
نقد: در ایران، کمتر از 4درصد معاملات برق در بازار شفاف (بورس انرژی) معامله می‌شود و دلیل پایین بودن این سهم به ساختار بازار برق کشور بازمی‌گردد. در این ساختار، شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو از قبیل شرکت توانیر و شرکت‌های توزیع برق حضور دارند که این شرکت‌ها از ذی‌نفعان عمده برق در خریدوفروش و همچنین تولید هستند و تفکیک مشخصی میان بخش‌های تولید، توزیع، انتقال و بازرگانی برق وجود ندارد. این موضوع سبب می‌شود بیشتر معاملات برق در چارچوب سازوکارهای دولتی و خارج از بورس صورت بپذیرد؛ درحالی‌که در دنیا در پی تجدید ساختارهای
صورت گرفته در بخش برق معمولا دولت وظیفه انتقال برق را برعهده دارد. بقیه موضوعات مرتبط با برق از قبیل تجارت برق در قالب بازارهای برق و به‌صورت خاص در بورس‌ها دنبال می‌شود. این در حالی است که براساس مصوبه هیأت وزیران، برق صنایعی که مصرف بالای یک مگاوات دارند باید به‌طورکلی از طریق بورس انرژی ایران مورد مبادله قرار گیرد و نیروگاه‌های دولتی و خصوصی بتوانند در فضای رقابتی به‌صورت مستقیم مبادلات خود را با مصرف‌کنندگان بزرگ انجام دهند. در این سازوکار قانونی، نهاد دولتی (وزارت نیرو) تنها وظیفه انتقال و توزیع برق را برعهده دارد و برای جبران این مورد، هزینه ترانزیت را براساس قوانین و مقررات از مشترکین دریافت می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید