مدیریت شهری فعلی تهران شبکه اتوبوسرانی را چگونه تحویل گرفت، در 200روز خدمت چه کار کرد و در 200روز بعدی برای تحول در این بخش چه برنامهای دارد؟
بهار اتوبوسها در پاییز فرامیرسد
مهدی اسماعیلپور-روزنامهنگار
ترافیک تهران بسیار سنگین است. مسافران مترو و اتوبوس هم در ساعات صبحگاهی و عصرگاهی، با ازدحام جمعیت، روبهرو هستند و گاهی یکی دو قطار یا اتوبوس از جلوی رویشان رد میشود اما نمیتوانند سوار شوند. متأسفانه سالها کم توجهی به حملونقل عمومی ازجمله در بحث ناوگان اتوبوسرانی باعث شده تا این مد حملونقل عمومی در روزهای پس از پاندمی کرونا نتواند به نیازها و درخواستهای شهروندان پاسخ خوب و مناسبی بدهد. اگرچه مدیران و پرسنل این دو شبکه انبوهبر ارزان و محبوب تمام تلاششان را بهکار گرفتهاند تا مترو و اتوبوس از نفس نیفتند. نشان به آن نشان که طی ماههای گذشته 675اتوبوس نو یا بازسازی شده، 3ایستگاه مترو به بهرهبرداری رسیده، 8هزار میلیارد ریال بودجه برای خرید قطعات مترو درنظر گرفته شده و اورهال 30رام قطار در دستور کار قرار گرفته است. با این حال، پرواضح است که 2050دستگاه اتوبوس فعلی و فرسودگی دوسوم ناوگان مترو، کاری عظیم را میطلبد و نمیتوان خیلی زود، منتظر نتیجه لازم بود. حال برای بخش اتوبوسرانی، اقداماتی که اکنون انجام میشود طی 200روز ابتدای سال تا پاییز و پیش از شروع سال تحصیلی 1402-1401 بهثمر مینشیند.
در این شرایط شهرداری تهران، با همکاری دولت و همچنین مشارکت بخش خصوصی بهدنبال توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی است. بهرام نکاحی، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی ابراز امیدواری میکند تا پیش از نیمه دومسال شاهد تقویت ناوگان اتوبوسرانی و کاهش مشکلات این بخش باشیم و در همین راستا به همشهری میگوید:«از ابتدای سال که شرایط کرونا به سمت عادی شدن رفت و شاهد بازگشایی مدارس و دانشگاهها بودیم، یکباره حجم تقاضای سفر در ناوگان اتوبوسرانی با یک جهش جدی روبهرو شد. درنتیجه کمبودها و کاستیهایی که از گذشته به ما تحمیل شده است ظهور و بروز پیدا کرد. تمام تلاشمان را بهکار گرفتهایم تا آن بخش از ناوگان که نیاز به بازسازی و اورهال دارد را در یک بازه زمانی مناسب دوباره به چرخه خدمت و خطوط برگردانیم. در کنار این موضوع، بهکارگیری اتوبوسهای جدید را هم دنبال میکنیم که شامل 900دستگاه از مسیر وزارت کشور میشود. وزارت کشور و خودروسازان قول دادهاند 900دستگاه اتوبوس را در چند مرحله قبل از پایان سال به ما تحویل دهند. همچنین امیدواریم در گام اول بخشی از هزار دستگاه اتوبوس وارداتی را هم به چرخه خدمات وارد کنیم که فعلا یک بخش 50تایی از آن در بندرعباس است که انشاءالله بتوانیم آن را منتقل کنیم. تمام ظرفیتهای خودمان را بهکار گرفتهایم تا موج دوم تقاضای سفر که در مهر ماه اتفاق میافتد را به بهترین شکل ممکن پوشش دهیم.»
برنامههای مدیریت شهری
اولویت اول: تأمین ۵۰۰دستگاه اتوبوس برقی از قرارداد وزارت کشور با هزینه سرمایهگذاری ۲۸۰میلیارد تومان از سمت شهرداری، 3200میلیارد تومان از سمت دولت و ۸۸۰میلیارد تومان از اوراق مشارکت در دستور کار است.۵۰۰دستگاه اتوبوس برقی بخش خصوصی با هزینه سرمایهگذاری ۱۶۰میلیارد تومان از سمت دولت، ۹۰۰میلیارد تومان از اوراق مشارکت و ۳هزارو۸۰ میلیارد تومان از سمت بخش خصوصی جزو اولویت نخست سامانه اتوبوسرانی بهشمار میرود.
اولویت دوم: بازسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی در مدت زمان 4سال اعلام اولویت بعدی سازمان اتوبوسرانی است. این پروژه شامل بازسازی ۲هزارو۵۰۰ دستگاه اتوبوس تک کابین با هزینه 1250میلیارد تومان و بازسازی ۴۰۰دستگاه اتوبوس دوکابین با هزینه ۳۶۰میلیارد تومان میشود. منابع این اولویت از سوی شهرداری تهران تامین خواهد شد.
اولویت سوم: اکنون ۱۰۵۹راننده پایه یک در ناوگان اتوبوسرانی وجود دارد که تا پایان سال ۳۰۰راننده بازنشسته میشوند. بنابراین هزارو۴۱نفر کسری راننده وجود دارد که بخشی از این آمار مربوط به ناوگان خصوصی و بخش دیگر ناوگان ملکی است. شهردار تهران دستور جذب ۴۵۰راننده را صادر کرد که جذب ۲۰۰راننده نهایی شده و کارهای مربوط به جذب ۲۵۰راننده دیگر درحال انجام است.
اولویت چهارم: تعویض مخازن فرسوده اتوبوسهای گازسوز به تعداد ۱۰۰۰دستگاه با منابع مالی مورد نیاز ۱۰۰میلیارد تومان در مدت زمان یک سال اولویت بعدی اتوبوسرانی پایتخت به شمار میرود.
مکث
برنامههایی برای ارتقای رفاه و حقوق و مزایای پرسنل شرکت اتوبوسرانی
بهرام نکاحی، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی شهر تهران با اشاره به برخی از مشکلات و نیازها و درخواستهای پرسنل شاغل و بازنشسته این شرکت، از برنامهها و تلاشهای صورت گرفته در راستای تحقق این موارد در سالجاری خبر میدهد: «برخی از رانندگان درخواستهایی درباره 4درصد بیمه سخت و زیان آور دارند که اختلاف نظرهایی بین شهرداری و شرکت بیمه درباره نحوه پرداخت آن وجود دارد. در تلاش هستیم تا هرچه زودتر این موضوع را به جمع بندی رسانده و حل و فصل کنیم. موارد و مباحثی هم درباره سنوات و کارت منزلت و استفاده از ظرفیتهای رفاهی مجموعه برای بازنشستگان و پرسنل شاغل شرکت اتوبوسرانی وجود دارد که با توجه به نگاه شهردارمحترم تهران و تأکید ایشان بر لزوم تکریم کارکنان بهویژه پیشکسوتان و بازنشستگان درحال پیگیری آنها هستیم. در همین راستا شرکت اتوبوسرانی یک مجموعه رفاهی دارد که از سالهای قبل تعطیل است، اما درحال راهاندازی دوباره آن هستیم. همچنین مجموعه ورزشی شرکت واحد راداریم که آنهم در3-2سال گذشته برای انجام تعمیرات تعطیل بود و پیگیری میکنیم تا امسال مجدد وارد چرخه خدمت رسانی شود.»