• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 26 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160730
+
-

خشکسالی ۳۰ ساله چقدر واقعیت دارد؟

طی هفته‌های اخیر نقل قول یکی از مسئولان درباره ورود ایران به دوره ۳۰ساله خشکسالی خبر‌ساز شده، اما چقدر این نکته واقعیت دارد؟
طی سال‌های اخیر 1.5میلیون هکتار از تالاب‌های کشور به کانون گرد و غبار تبدیل شده تا مساحت کانون‌های گرد و غبار در اطراف ایران به ۲۷۰میلیون کیلومتر برسد و خاورمیانه پس از صحرای بزرگ آفریقا به دومین تولیدکننده بزرگ گرد و غبار در جهان تبدیل شود.
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی ضمن رد ورود ایران به دوره ۳۰ساله خشکسالی می‌گوید: اگر روند افزایش دما و مصرف بالای آب همچنان وجود داشته باشد، شدت و اثرات خشکسالی تشدید می‌شود. احد وظیفه در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که آیا ایران وارد دوره ۳۰ساله خشکی شده است، می‌افزاید: این ادعا که وارد دوره ۳۰ساله‌ خشکسالی شده‌ایم، غلط است. خشکسالی یک دوره ۳۰ساله یا ۱۰ساله ندارد و تقریبا از 5 دهه گذشته بارش‌ها به‌تدریج روند کاهشی داشته است.
بارش‌های تجمعی کشور همچنان روند کاهشی و منفی دارد و نسبت به ۵۰سال گذشته تا به امروز شیب منفی را طی کرده است، اما بارش‌ها هرسال نسبت به سال گذشته کاهش نمی‌یابند، بلکه نوسان بارشی وجود دارد. به‌طور مثال سال۱۳۷۱ میانگین بارش سالانه ۳۴۲میلی‌متر و سال‌های قبل و بعد از آن کمتر بوده؛ بنابراین میزان بارندگی نوسان دارد و ثابت نیست. به‌گفته رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی، به‌طور کلی نسبت به آمارها میانگین بارش کشور در ۵۰سال گذشته ۲۷۰میلی‌متر بوده که میانگین بارندگی کشور به ۲۳۰میلی‌متر رسیده است؛ به‌عبارتی طی ۵۰سال گذشته ۴۰میلی‌متر متوسط بارندگی کشور کاهش یافته و این نشان‌دهنده کاهش بارندگی در کشور است؛ بنابراین بارش‌ها دارای نوسان هستند؛ به‌طور مثال در سال گذشته بارش سالانه باران ۱۳۴میلی‌متر و امسال ۱۵۶میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. وظیفه با بیان اینکه برای میزان بارندگی‌ها عدد ثابتی وجود ندارد و برای خشکسالی نمی‌توان دوره مشخصی تعیین کرد، می‌افزاید: نمی‌توان گفت که وارد دوره ۳۰ساله خشکسالی شده‌ایم و بعد از آن تمام می‌شود. اگر روند افزایش دما و مصرف بالای آب همچنان وجود داشته باشد شدت و اثرات خشکسالی تشدید می‌شود. رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در پایان می‌گوید: امروزه علاوه بر خشکسالی، بحث مصرف آب هم وجود دارد. مصرف آب به اندازه‌ای است که اگر بارندگی‌ها به میزان نرمال هم باشد، همچنان کمبود آب وجود دارد. طبیعت، توانایی تامین آب مورد نیاز انسان را ندارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید