• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 26 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160728
+
-

جشن بازیگر؛ شب انتقاد

از گلایه علی نصیریان تا بی‌نظمی در برگزاری برنامه‌های جشن بازیگر

گزارش
جشن بازیگر؛ شب انتقاد

فهیمه پناه‌آذر - روزنامه‌نگار

قبل از شیوع کرونا هر سال جشن خانه تئاتر در اردیبهشت تئاتر ایران برگزار می‌شد، در یک هفته انجمن‌های تئاتری جشن‌های خود را برگزار می‌کردند اما در این دوره، بعد از 2سال که شیوع کرونا فروکش کرده، جشن شب بازیگر در سالن اصلی تئاترشهر برگزار شد. در شب بازیگر از 4بازیگر پیشکسوت تئاتر تجلیل ‌و یادبودی برای هنرمندان درگذشته برگزار شد.
هفدهمین مراسم گرامیداشت روز جهانی تئاتر و «شب بازیگر» با دبیری شهره سلطانی و ریاست ایرج راد، در سالن اصلی مجموعه تئاتر‌شهر برگزار شد. تانیا جوهری، محمد ساربان، بدرالسادات برنجانی و سلمان فارسی صالحزهی 4بازیگری بودند که در این شب از آنها تجلیل شد.
مراسم هم مانند دیگر مراسم‌‌ تئاتری با یک ساعت تأخیر برگزار شد و رضا بابک و گلاب آدینه چراغ صحنه شب بازیگر را روشن کردند. اجرای این مراسم بر عهده امیر غفارمنش بود، اجرای گروه‌های موسیقی و حرکت ازجمله برنامه‌های اصلی شب بازیگر به‌حساب می‌آمد.
یکی از سخنرانان شب بازیگر، علی نصیریان بود. این بازیگر پیشکسوت تئاتر در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «حضورم در چنین مجالسی از حوصله و روحیه من در این روزگار خارج است و این روزها اینگونه مراسم از حوصله مردم نیز خارج است چراکه روحیه آنان مناسب نیست.» در مراسم شب بازیگر بیشتر زمان به اجرای موسیقی گذشت که این موضوع به‌نظر نصیریان زیاد جذاب نبود. نصیریان با اشاره به اینکه بخش زیادی از برنامه‌های شب بازیگر به اجرای قطعات موسیقی اختصاص داشته، تصریح کرد: «قصد انتقاد ندارم. برای این برنامه خیلی زحمت کشیده شده ولی هر چیزی جایی دارد. الان که مردم گرفتاری دارند، بهتر بود فقط با هم صحبت می‌کردیم. من به دعوت آقای راد به این مجلس آمدم ولی فقط بخش‌هایی مانند ارائه بیانیه خیلی خوب بود چون دردهای تئاتر را بیان کرد. در چنین شرایطی نباید جشن بگیریم. وقتی روحیه مردم ما خوب نیست، می‌توانستیم به جای اجرای موسیقی، با هم حرف بزنیم. می‌توانستیم در این شب که شب بازیگر است، درباره بازیگری صحبت کنیم که چرا بعد از کار معدن، سخت‌ترین کار است.»  وی با بیان اینکه بازیگری زایش است و بازیگر خود یک مؤلف است، گفت: «بازیگر با تصویر‌کردن و تجسم یک کاراکتر، آن نقش را می‌آفریند و این کار ساده‌ای نیست که مقابل هزاران چشم آن را به نمایش بگذارد.» ایرج راد، از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی با اشاره به وضعیت تئاتر گفت: «هنرمندان ما در فقر هستند اما فقیر نیستند. هنرمندان ما با سختی و تلاش کاری را برای روی صحنه ‌بردن آماده می‌کنند اما آیا حمایتی می‌شوند و حداقل هزینه دکور و رفت‌وآمدشان را به‌دست می‌آورند؟ خیر. متأسفم که هنرمندان ما بسته حمایتی دریافت می‌کنند. چرا همه حمایت‌ها از هنرمندان بریده شده و مجبور به پرداخت مالیات و همه هزینه‌های خودشان هستند. با همه این مشکلات درود بر شما که تنها به عشق تئاتر کار می‌کنید.» با پایان صحبت‌های راد، بیانیه انجمن صنفی بازیگران تئاتر خوانده شد و شهره سلطانی، دبیر مراسم هم سخنرانی کوتاهی داشت. با حضور ایرج راد، علی نصیریان، محمود دولت‌آبادی، سیاوش طهمورث، اسماعیل خلج، اکبر زنجانپور و اصغر همت از تانیا جوهری و محمد ساربان قدردانی شد.
در ادامه با اضافه‌شدن ناصر آقایی، محمود عزیزی و گلاب آدینه از 2هنرمند شهرستانی؛ بدرالسادات برنجانی و سلمان فارسی صالحزهی از خوزستان و سیستان و بلوچستان تجلیل شد. به جز تقدیر از 4پیشکسوت، از افشین هاشمی و مونا فرجاد برای تولید مجموعه «تک‌گویی‌های زنانه براساس حروف الفبا» قدردانی شد. طولانی‌شدن مراسم و اجرای برنامه‌های موسیقی باعث شده بود که برخی ‌هنرمندان در طول برگزاری برنامه، سالن را ترک کنند و همین باعث شد که دبیر جشن از هنرمندان بخواهد به سالن برگردند. با این حال نماهنگی که برای یادبود درگذشتگان آماده شده بود، پخش نشد و برخی از مدعوین هم از بی‌نظمی و طولانی‌شدن برنامه‌ها گله‌مند بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید