کدام تنظیم بازار؟
علیرضا شاهمیرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت میگوید: کالاهای مشمول قیمتگذاری جدید، بدون توجه به زمان تولید و با قیمت جدید عرضه خواهد شد. او با اشاره به عرضه 4قلم کالا با نرخ جدید شامل روغن، مرغ، تخممرغ و لبنیات در بازار اعلام کرد: این کالاها حتی اگر پیش از 22اردیبهشتماه امسال تولیدشده باشند، بازهم با قیمتهای جدید در بازار عرضه میشوند و اینکه کالا در چه تاریخی تولیدشده، ملاک عمل نیست. تصمیم اخیر وزارت صنعت با توجه به جو موجود در مراکز عرضه اقدامی خردمندانه و به دور از احساسات است که میتواند مشکل اصلی قفسههای فروشگاهی یعنی غیبت برخی محصولات مورد نیاز خانوارها را رفع کند. بیتردید هماکنون افزایش میزان عرضه کالاها و پر شدن قفسهها خود عاملی مهم در کاهش التهابات بازار است. امکان عرضه کالاها با قیمت جدید شرکتهای تولیدکننده و توزیعکننده و همچنین مغازهداران را به عرضه کالاهای موجود تشویق و بازار را آرام خواهد کرد. در کنار اینها بهنظر میرسد اکنون که قیمتها در حال واقعی شدن است بهتر است دستگاههای سیاستگذار، اختیارات سازمانهای مخل فعالیت بازار نظیر سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار را کاهش دهند و این دستگاهها را با نهادهای تنظیمگر و رگولاتور متخصص در هر حوزه جایگزین کنند. اقتصاد ایران بیشتر به نهادهای سیاستگذار و تنظیمگر نیاز دارد تا قیمتگذار و مداخلهگر. اگر اقتصاد روی ریل درست قرار گیرد، قیمتها در نتیجه عرضه و تقاضا به تعادل خواهد رسید و به مداخله دولت و دیگر نهادهای نظارتی نیازی نخواهد بود.