• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 25 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160603
+
-

گفت‌وگو با فاطمه نفری که چندین کتاب در حوزه نوجوانان با محوریت انقلاب اسلامی نگاشته است

معرفی تاریخ انقلاب در قالب داستان‌هایی پرکشش

گفت‌وگو
معرفی تاریخ انقلاب در قالب داستان‌هایی پرکشش

«نوشتن کتاب برای گروه کودک و نوجوان بدون شناخت از این گروه سنی می‌تواند به پس‌زدن مخاطب منجر شود.»؛ فاطمه نفری، نویسنده‌ای که تاکنون کتاب‌های متعددی برای گروه سنی نوجوانان نوشته است با تأکید بر این موضوع معتقد است که اگر بخواهیم وقایع و شخصیت‌های تاریخی و معاصر را در قالب کتاب به نوجوانان معرفی کنیم باید نگارش کتاب همراه با داستانی جذاب و پرکشش باشد. «زمستان بی‌شازده» از این نویسنده با محوریت انقلاب اسلامی و داستان پسر نوجوانی به نام رضاست که در جریان انقلاب و مبارزات منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی دچار تغییر و تحول می‌شود. «گزارش‌های امیر پسر عاشق» کتاب دیگری از این نویسنده است که به تازگی در دومین دوره جایزه شهید اندرزگو در بخش داستان و شعر کودک و رمان نوجوان از آن تقدیر شد. این کتاب از انتشارات قدیانی و در 152صفحه چاپ شده است. به همین بهانه با این نویسنده حوزه نوجوان درباره اهمیت و چگونگی پرداختن به معرفی شخصیت‌های تاریخی به نوجوانان گفت‌وگو کرده‌ایم.

با توجه به حوزه کار شما در نویسندگی برای نوجوانان بفرمایید کتاب‌های تاریخی به‌ویژه درباره تاریخ انقلاب یا دفاع‌مقدس چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟
اطلاعات تاریخی که قرار است در قالب کتاب برای نوجوانان نوشته شود، باید کاملاً آمیخته و همراه با یک داستان جذاب باشد. به‌طور کلی داستان نوجوان باید بسیار پرهیجان و پر از کنش و واکنش و جذاب باشد. اطلاعات تاریخی هم باید آمیخته با داستان‌های جذاب و در دل روایت ما باشد و به‌صورت قطره‌چکانی و در دل کار و جذابیت داشته باشد.

آشنایی نویسنده حوزه کودک و نوجوان با رفتار و شخصیت گروه سنی کودک و نوجوان، چقدر در نگارش و جذابیت کتاب برای این گروه سنی تأثیر دارد؟
انسان‌ها در مقاطعی خصوصا مقطع نوجوانی رفتارهای کاملاً غیرقابل‌پیش‌بینانه‌ای دارند. بسیار حساس هستند. ممکن است برخی نوجوان‌ها در این سن پرخاشگر شوند و در این صورت کنش‌ها و واکنش‌های خاصی دارند. نویسنده می‌خواهد به شخصیت نوجوان در داستانی بپردازد، باید با رفتارهای مختلف نوجوانان آشنا باشد. این می‌تواند از تجربه زیستی خودش یا از راه مطالعه و آموختن روانشناسی این گروه سنی ناشی شود. درصورت نداشتن این آگاهی، نمی‌توان انتظار داشت که کتاب مورد استقبال مخاطب قرار گیرد.

وضعیت نشر کتاب کودک در زمینه تاریخ انقلاب و دفاع‌مقدس را چگونی ارزیابی می‌کنید؟
وضعیت نشر به‌طور کلی دچار مشکل است. گرانی کاغذ باعث شده که کتاب‌ها خیلی گران و تهیه آن برای مخاطبان سخت شود، اما برای این گروه سنی به‌طور خاص اگر بخواهیم بررسی کنیم برای نوجوان‌ها کتاب‌های خیلی خوبی داریم. خانواده‌ها با بررسی ناشران و کتاب‌های مناسب با فرزندانشان می‌توانند این کتاب‌ها را تهیه کنند. کتاب به‌عنوان یک کالا باید شناخته شود. برای معرفی کتاب باید تبلیغات شود. می‌شود با حمایت از ناشر و نویسنده، قیمت کتاب کاهش پیدا کند تا مخاطب به‌راحتی بتواند به کتاب مورد نظر دسترسی داشته باشد. موضوعی که در حوزه کتاب نوجوان اهمیت دارد این است که اثرها سفارشی نباشند. آثار باکیفیت تولید شود و در اختیار نوجوان قرار بگیرد. استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای تبلیغات و آشنایی نوجوانان و خانواده‌ها با تازه‌های کتاب بسیار اهمیت دارد. اگر کتاب هم به‌درستی تبلیغ شود، جزو کالای کودک و نو‌جوان قرار می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید