• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
پنج شنبه 22 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160442
+
-

قیمت‌ جدید کالاهای اساسی

فهرست‌های دست به‌دست شده در فضای مجازی از قیمت جدید کالاهای اساسی، واکنش‌ مقامات دولتی و صنفی را به همراه داشت

گزارش
قیمت‌ جدید کالاهای اساسی

ساعاتی پس از واریز یارانه معیشتی فهرستی از تغییرات قیمت لبنیات، مرغ، تخم‌مرغ و روغن در فضای مجازی دست‌به‌دست شد. فهرست منتشر شده، قیمت هر شانه تخم مرغ 30عددی را 98هزار تومان، مرغ را کیلویی 64هزار تومان، روغن سویا یک لیتری را 52هزار تومان و شیر پاستوریزه 1.5درصد چربی را 19هزار تومان نشان می‌داد؛ رقم‌هایی که از جهش 50تا 100درصدی قیمت این کالاها حکایت داشت. همزمان یکی از شرکت‌های تولیدکننده نوشیدنی نیز با انتشار فهرستی از قیمت جدید تولید محصولات خود شامل دوغ و دیگر نوشیدنی‌های گازدار، از افزایش 30تا 67درصدی قیمت تولید این محصولات خبر داد. همچنین، خبر موافقت وزارت جهادکشاورزی با افزایش بیش از 2برابری قیمت شیر خام در سایت‌های خبری منعکس شد که به نگرانی‌ها درباره جهش قیمت لبنیات دامن زد.
بر این اساس نهادهای ذیربط موافقت کردند قیمت هر لیتر شیر خام از 6.400تومان، به 12.800و به روایتی دیگر به 13هزار تومان افزایش یابد تا افزایش هزینه‌های تولیدکنندگان ناشی از رشد قیمت خرید نهاده‌ها جبران شود. یک ماه پیش و به‌دنبال زمزمه‌های افزایش 2برابری قیمت شیر خام، صنایع لبنی اعلام کرده بودند با توجه به وابستگی 70درصدی هزینه تولید محصولات لبنی به نرخ شیر خام، چنین تغییری در زمینه قیمت مهم‌ترین ماده اولیه مورد نیاز آنها، قیمت محصولات لبنی را بین 70تا 80درصد افزایش خواهد داد. انتشار این فهرست‌های تأیید نشده، واکنش‌های مختلفی را موجب شد و موجی از تأیید و تکذیب‌ها را به همراه داشت.

تأیید و تکذیب‌های مقامات دولتی
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی روز گذشته در واکنش به فهرست‌های منتشر شده از تغییرات قیمت کالاهای اساسی گفت: مردم به شایعات توجه نکرده و هرچیزی را که در فضای مجازی می‌بینند باور نکنند زیرا احتمال کذب بودن آن وجود دارد. محمد قربانی افزود: قیمت شیرخام را شورای قیمت‌گذاری وزارت جهادکشاورزی تعیین می‌کند. تا امروز جلسه‌ای در این خصوص برگزار نشده و قیمت مصوب سایر محصولات پروتئینی نیز تغییری نداشته است. همزمان، وزیر جهادکشاورزی با تأکید بر اینکه هیچ کمبودی در تامین کالاهای اساسی نداریم از تولید مرغ، تخم‌مرغ، روغن و لبنیات به اندازه کافی خبر داد. سیدجواد ساداتی‌نژاد شایعات کمبود روغن در فروشگاه‌ها را نیز رد کرد و گفت: به هیچ عنوان در تامین روغن مشکلی نداریم و اگر بعضی از قفسه‌های فروشگاه‌ها خالی از روغن است به این دلیل است که برخی هموطنان فکر می‌کنند ممکن است کمبودی در کالاها باشد و مازاد بر نیاز خود خرید می‌کنند. وزیر کشور نیز جزو مقاماتی بود که تغییر قیمت‌ها را تکذیب کرد. احمد وحیدی در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره تغییر قیمت برخی اقلام اعلام کرد: تصمیم‌گیری درباره قیمت اقلام به سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تصویب ستاد تنظیم بازار برمی‌گردد و تا الان هیچ مصوبه‌ای برای گرانی اقلام ازجمله مرغ و تخم‌مرغ نداشته‌ایم. برخی مقامات صنفی نیز تغییر قیمت در کالاهای مربوط به صنف خود را رد کردند. 
منصور پوریان، رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور با بیان اینکه افزایشی در قیمت گوشت قرمز نداریم، گفت: برخی سایت‌ها و مراکز عرضه به‌دنبال گرانفروشی گوشت قرمز هستند که باید مورد پیگیری دستگاه‌های نظارتی قرار بگیرند. مشاهدات خبرنگاران همشهری هم نشان می‌دهد در سوپرمارکت‌ها نیز افزایش قیمتی از جنس فهرست‌های اعلامی در کار نبوده و اگرچه ویزیتورها از افزایش قیمت در هفته‌های آینده خبر داده‌اند اما فعلا قیمت لبنیات (جز در چند قلم محدود)، روغن و تخم‌مرغ، همان است که بود.
در سمت مقابل اما وزیر اقتصاد در گفته‌های خود تلویحا افزایش قیمت‌ها را تأیید کرد. او اگرچه به‌طور رسمی از میزان و درصد رشد قیمت نگفت اما افزایش قیمت را اجتناب‌پذیر دانست. احسان خاندوزی روز گذشته درباره افزایش قیمت برخی کالاها گفت: به هرحال این اقلام، کالاهایی هستند که اقلام مشتقه دارند و با افزایش قیمت آنها، مشتقات آنها نیز باید به لحاظ اقتصادی تغییر قیمت متناسب داشته باشد. 
خاندوزی از تعیین تکلیف قیمت این محصولات خبر داد و اضافه کرد: برای اینکه این اتفاق کنترل و مهار شود و یکباره در فضای روانی جامعه اضطراب ایجاد نکند، از پیش وزارت صمت یعنی سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده مکلف شده است هم برای اقلام و هم برای مشتقاتشان قیمت‌گذاری اعلام کند و نهایی شدن قیمت اقلام کالاهای اساسی در دستور کار ستاد تنظیم بازار قرار دارد. درحالی‌که قیمت‌های منتشر شده به‌طور رسمی تأیید نشده‌اند برخی خبرگزاری‌ها از توافق بر سر قیمت‌های اعلامی خبر داده‌اند. فارس روز گذشته در این زمینه نوشت: براساس اطلاعات رسیده، قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهادکشاورزی 19اردیبهشت با انجمن‌ها و اتحادیه‌های تولید، درباره قیمت کالاها مذاکره کرده و درباره این قیمت‌ها به توافق رسیده اما این قیمت‌ها نهایی نیست و باید در ستاد تنظیم بازار تصویب شود. این خبرگزاری از قول منبع آگاه خود افزود: قیمت‌هایی که در فضای مجازی می‌چرخد درحقیقت پیشنهاد وزارت جهاد در هماهنگی با انجمن‌هاست اما قیمت نهایی پس از تصویب در ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت، توسط ستاد هدفمندی یارانه‌ها اعلام می‌شود. بر این اساس احتمال اینکه در قیمت‌هایی که در فضای مجازی می‌چرخد، تغییراتی ایجاد شود بسیار است، ضمن اینکه دولت قرار است قبل از اعمال قیمت‌های جدید، امکان برداشت یارانه را برای مردم فراهم کند. ابهام درباره قیمت آینده اقلام اساسی در حالی است که در هفته گذشته نیز فهرست قیمت جدید نان فانتزی بعد از تکذیب‌های پیاپی، سرانجام از دیوار فانتزی‌فروشی‌ها سر درآورد.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید