• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 22 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160426
+
-

گفتمان دوران قاجار

تاریخ ایران
گفتمان دوران قاجار

کتاب « آموزش، دین و گفتمان اصلاح فرهنگی در دوران ق‍اجار» نوشته «مونیکا‌ام رینگر» را مهدی حقیقت‌خواه به فارسی برگردانده و از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.
یکی از مباحث مهم تاریخ آموزش در ایران معاصر شیوه بازنگری در نظام آموزشی آن است. محققان زیادی به تحلیل دستاوردهای این مقطع با کمک منابع و مستندات منتشرشده و آرشیوی پرداخته‌اند. یکی از آنان خانم مونیکا رینگر است که پایان‌نامه دکتری خود را در این حوزه به انجام رسانده است.
این کتاب گزارشی جامع و تحلیلی از جنبش اصلاح آموزشی در ایران قرن نوزدهم است و به اصلاح آموزشی در متن گسترده‌تر فرایند مدرن‌سازی‌ در جامعه ایران می‌پردازد.
 نظام جدید، دارالفنون، مدارس جدید، مدارس خارجی، میسیونری و اقلیت‌ها، اعزام دانشجویان به خارج و انجمن معارف، ازجمله مواردی است که در این کتاب درباره آنها بحث شده است. کتاب به فرایند مدرن‌سازی‌ و تنگناهای فراروی آن، دشواری‌های تحول سیاسی و اجتماعی، چالش‌های بین افکار و نهادهای مدرن و سنتی می‌پردازد و جدل بین دیدگاه‌های رقیب را در حوزه سیاست، جامعه و فرهنگ ایران پی می‌گیرد و پیش‌زمینه‌ها و هدف‌های اصلاحی انقلاب مشروطیت و پس از آن را روشن می‌سازد.
مونیکا‌ام. رینگر استادیار تاریخ و زبان‌ها و تمدن‌های آسیایی در کالج آمهرست است. وی نویسنده معارف، دین و گفتمان اصلاحات فرهنگی در ایران قاجار است.
انتشارات ققنوس این کتاب 320صفحه‌ای را به بهای 85هزار تومان منتشر کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید