• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 21 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160358
+
-

شجاعت یا حماقت؟

لقمه
شجاعت یا حماقت؟

شیدا اعتماد

وقتی لیست غذاهای عجیب و غریب در جهان را نگاه می‌کنی یک نام آشنا در همان اوایل لیست می‌بینی که پرچم ایران (و بسیاری از همسایه‌هایش) را بالا نگه داشته است و این غذا «کله پاچه» است. همان کله پاچه که قبل از اینکه گوشت قرمز هم قیمت جان انسان شود، جزو غذاهایی بود که خیلی از خانواده‌ها صبح روز تعطیل نوش جان می‌کردند.
وجود کله پاچه در این لیست مخوف که مزین به اسامی انواع عنکبوت و رتیل و کرم‌ها و جانورهای مختلف از اقصی نقاط جهان است، آدم را به فکر وادار می‌کند که شاید مثلا خوردن مارمولک پرنده سوخاری هم آنقدرها وحشتناک نباشد یا چشم درشت ماهی که نگاهی کمی غمگین و کمی گیج دارد، شاید طعمی خوشایند داشته باشد.
به هرحال شجاعت امتحان کردن این مزه‌های جدید، کار هر کسی نیست. در واقع سخت است که چشم‌هایت را ببندی و به خاستگاه طبیعی غذایی که روی میز قرار دارد فکر نکنی.  
هـر چــه خاستـگاه غذا مخوف‌تر و ظاهر غذا زشـت‌تر باشد، امتحان کردنش شجاعـت بیشتری می‌طلبد.
در این لیست مخوف و کمی حال به‌هم‌زن، ترسناک‌ترین غذا، ماهی فوگوی ژاپن است. فوگو نوعی ماهی بادکنکی است که دارای بخش‌های زهردار است و برای خوردنش باید بخش‌های زهردار را بدون آلوده کردن بقیه قسمت‌ها از آن جدا کرد. اگر ذره‌ای از زهر فوگو با گوشت این ماهی آمیخته شود، کشنده می‌شود. جالب است غذایی که بی‌شوخی و بی‌اغراق با اندک اشتباه آشپز و کسی که ماهی را آماده می‌کند، تبدیل به قاتلی زنجیره‌ای می‌شود، اینقدر هم پرطرفدار است و در رستوران‌ها سرو می‌شود.
 تا جایی که من لیست غذاها را نگاه کردم اگر کسی از دیدن کله‌های گوسفندی که کنار هم روی پیشخوان کله‌پزی چیده شده‌اند و به هم تکیه داده‌اند، سکته نکند، خوردن بقیه غذاها به جز فوگو هرچقدر هم چندش‌آور باشد باعث مرگ نمی‌شود. هر چند که امتحان کردن قطعات رتیل سرخ شده و تخم لارو و یا دست و پای اختاپوس بدبخت فلک زده هم کار هر کسی نیست. حالا از حرام بودن خوردن برخی از این غذاها بگذریم، این کار شجاعتی کمی آمیخته به حماقت و البته مقادیر زیادی بی‌خیالی می‌خواهد که بشود آنها را امتحان کرد و شاید بهتر باشد ما هم قبل از اینکه توریست‌های خارجی را به کله پزی دعوت کنیم کمی به عواقب کارمان بیندیشیم. به هر حال داشتن یک آشنا در لیست غذاهای مخوف جهان کار هر کشوری نیست و ما به این مهم دست یافته‌ایم و شاید برای غریبه‌ها هضم این موضوع که ما از کله گوسفند بیچاره هم نمی‌گذریم آنقدر آسان نباشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :