• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 21 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160282
+
-

فرسایش آبی در کمین قلعه تاریخی هرمز

بعد از فروریختن جاذبه طبیعی روزنه دریا، بخشدار هرمز از تهدید فرسایش آبی برای قلعه تاریخی و اثر طبیعی ساحل لاک‌پشت‌ها خبر می‌دهد

سیده زهرا عباسی؛ خبرنگار

روزنه‌ دریا صخره‌ای بسیار بزرگ بود که به مرور زمان و در اثر فرسایش آبی به‌صورت دایره‌ای در وسط آن ایجاد شده و چشم‌انداز دلپذیری از دریا را به نمایش گذاشته بود. انگار که تصویر زیبای دریا با گل قاب گرفته شده باشد؛ روزنه‌ای که حالا دیگر وجود خارجی ندارد و همین فرسایش آبی آن را از بین برد. این اتفاق البته جدید نیست و همین چند‌ماه پیش بود که دریاچه 2ساله «کلوت» کویر لوت که بعد از بارش‌های بی‌سابقه شکل گرفته بود، به‌دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی جوانمرگ شد.

جزر و مد، عامل فروریختن روزنه
بخشدار هرمز در هرمزگان درباره فروریختن روزنه دریا از جاذبه‌های گردشگری ضلع جنوب شرقی جزیره به همشهری می‌گوید: چند سالی است در سواحل هرمز به‌ویژه سواحل شرقی و شمالی شاهد پیشروی دریا و بالا آمدن سطح آب نسبت به گذشته در نتیجه گرمایش زمین، ذوب شدن‌یخ‌ها، ساخت‌وساز موج‌شکن در سواحل بندرعباس و میناب هستیم که موجب شده است روند حرکتی آب به سمت هرمز تشدید شود. محمد زرنگاری با اشاره به جنس سواحل هرمز از ماسه و گل می‌افزاید: جنس سواحل موجب شده است جریان آب در سواحل تخریب بیشتری ایجاد کند و خود روزنه دریا نتیجه همین فرسایش آبی در ساحل شرقی بود.
به‌گفته وی، روزنه دریا 30-25 سال پیش به‌وجود آمد و به‌عنوان یک جاذبه طبیعی مطرح بود که حالا در نتیجه همان عوامل شکل‌گیری از میان رفت.

2اثر دیگر در معرض تخریب
بخشدار هرمز خطر فرسایش آبی را در سواحل دیگر جزیره هم یادآور می‌شود و می‌گوید: قلعه تاریخی هرمز یک جاذبه تاریخی در ضلع شمالی جزیره است که در نتیجه همین پیشروی آب در معرض خطر است و اگر ایمن‌سازی نشود ممکن است برای همیشه از بین برود. هم‌اکنون هم آب به بدنه آن نفوذ کرده است. در ساحل لاک‌پشت‌ها هم اثر طبیعی روی صخره مثل روزنه دریا وجود دارد که در معرض تخریب است. زرنگاری با بیان اینکه کار خاصی نمی‌توان برای جلوگیری از این تخریب‌ها انجام داد، اظهار می‌کند: پیشروی آب دریا یک اتفاق طبیعی است که البته با ساخت‌وسازها در نزدیکی سواحل تشدید می‌شود. تنها کار مؤثر ساخت موج‌شکن‌های بزرگ است که هزینه زیادی نیاز دارد و فعلا در دستور کار نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید