• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 21 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160263
+
-

اختصاص 10هزار میلیارد تومان برای توسعه شبکه ملی اطلاعات

فناوری
اختصاص 10هزار میلیارد تومان برای توسعه شبکه ملی اطلاعات

دولت از محل اعتبارات امسال ۱۰۰هزار میلیارد ریال برای توسعه شبکه ملی اطلاعات تخصیص داده است. ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای ‌عالی فضای مجازی با اعلام این مطلب در آیین گشایش دومین رویداد نمایشگاهی و همایشی فناوری اطلاعات و ارتباطات کیش گفت: «امسال در راستای تحقق اقتصاد دیجیتال در کشور، شورای‌عالی فضای مجازی با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌دنبال پیگیری طرح شبکه ملی اطلاعات است.» آنطور که ایرنا گزارش داده فیروزآبادی همچنین، اختلالات کنونی در شبکه اینترنت را به عدم‌توسعه شبکه ملی اطلاعات نسبت داده است. به‌گفته او، به همین دلیل، دولت امسال 10هزار میلیارد تومان بودجه برای توسعه شبکه ملی اطلاعات تخصیص داده  است. دبیر شورای‌عالی فضای مجازی همچنین اظهار امیدواری کرده که با تخصیص این بودجه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بتواند برای رفع این اختلال‌ها اقدام کند.
او همچنین به تقویت اقتصاد دیجیتال در کشور اشاره کرد و گفت: شورای‌عالی فضای مجازی با همکاری دستگاه‌هایی چون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، صدا و سیما و نمایندگان بخش خصوصی به‌دنبال تعریف یک مدل اقتصادی مناسب است تا با تقویت خدمات محتوایی در کشور باعث رونق این اقتصاد شود.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران با اشاره به اینکه این مرکز در راستای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور آماده پذیرش و دریافت ایده‌های نوآورانه است، ادامه داد: صاحبان ایده‌ها می‌توانند با مراجعه به این مرکز ایده‌های خود را برای بهره‌مندی از حمایت‌ها ارائه کنند.
فیروزآبادی با اشاره به دیدگاه مرکز ملی فضای مجازی به اقتصاد دیجیتال در کشور گفت: اقتصاد دیجیتال حوزه‌های مختلفی دارد و باید به دولت فعلی فرصت داده شود تا شاهد اقدامات مثبتی درباره شبکه ملی اطلاعات در این حوزه باشیم.
او با اشاره به اختلافات پیشین درخصوص شاخص‌های پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در کشور، ادامه داد: در حال نهایی کردن شاخص‌ها برای ارزیابی دقیق‌تر و هماهنگ هستیم که تمهیداتی در این حوزه همچون تأمین بودجه در بخش دولتی دیده شده است، اما باید توجه داشت که بخش دولتی در شبکه ملی اطلاعات کوچک است و باید بخش خصوصی و اپراتورها برای تسریع در راه‌اندازی آن در این حوزه وارد شوند.
فیروزآبادی با بیان اینکه فضای مجازی یک فضای اجتماعی- اقتصادی است و از خصوصیات آن دولت و حاکمیت‌گریزی است، گفت: مقوم فضای مجازی، اقتصاد است که اقتصاد این حوزه به‌شدت اجتماعی است. همچنین بخش خصوصی در بازار بزرگ آن نقش بسزایی دارد که در بسیاری از کشورهای جهان نیز بازار در اختیار بخش‌های اجتماعی و فراتر از دولت‌هاست که با کارآفرینی و نوآوری این بازار را توسعه می‌دهند.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی همچنین گفت: هر ایده و طرحی که می‌تواند به تقویت اقتصاد خدمات در کشور به‌خصوص خدمات محتوایی کمک کند، مورد استقبال مرکز ملی فضای مجازی است و آماده دریافت آن هستیم. همچنین مرکز ملی فضای مجازی طرحی با عنوان سندباکس در وزارت اقتصادی و امور دارایی برای طرح‌های نوآورانه مصوب کرده و طرح‌های بسیاری در سندباکس در حال آزمایش و پیاده‌سازی‌ هستند که برای تسهیل این شرایط نیز اصلاح مصوبه در حال بررسی است تا اختیارات سندباکس برای توسعه اقتصاد نوآورانه دیجیتال افزایش یابد.
او همچنین درباره دومین نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات جزیره کیش گفت: این جزیره به‌دلیل برخورداری از زیرساخت‌های فرودگاهی، هتل‌های گوناگون و امکانات نمایشگاهی، محل مناسبی است تا با گردآوری توانمندی‌های فناوری اطلاعات کشور در یک نمایشگاه، زمینه‌ساز حضور فعالانه ایران در بازار ۶۵۰ میلیون نفری کشورهای
همسایه باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید