• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 18 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159977
+
-

حمایت جامعه علمی کشور از پلاک نشدن خودروهای ناایمن

اعضای هیأت‌ علمی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی، سازمان‌های مردم‌نهاد، اندیشمندان و محققان حوزه ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها، با انتشار بیانیه‌ای از اقدام پلیس راهور ناجا برای ارتقای ایمنی وسایل نقلیه تولیدی و وارداتی کشور ‌ حمایت کردند. در ابتدای این بیانیه نوشته شده که طی روزهای اخیر بحث‌هایی درباره ارابه‌های مرگ در کشور مطرح است که در چند دهه اخیر صدهاهزار نفر از هموطنان را قربانی کرده‌اند. خودروهایی که نه‌تنها در برابر انسان ممکن‌الخطا، بخشنده نیستند بلکه با قساوت تمام جان کاربران بی‌گناه راه را نیز می‌گیرند. براساس تذکرات رهبر معظم انقلاب «کیفیت مسئله‌ اساسی است و کیفیت تولید باید حتما به‌عنوان یک اصل مورد توجه باشد؛ این غیرقابل‌اغماض است. کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند، درست هم می‌گویند، حق با مردم است؛ یعنی اعتراض مردم به‌جاست». در بخش دیگر این بیانیه به تأکید و تلاش دولت برای ارتقای ایمنی سفر و به‌ویژه ایمنی وسایل نقلیه داخلی و وارداتی هم اشاره شده که براساس ماده56 برنامه ششم توسعه باید منجر به ارتقای استانداردهای خودرو شود. بر این اساس کاهش بیش از 10هزار کشته در سال نسبت به حدود 2دهه قبل، موفقیت قابل ‌تحسینی است که در سایه اقدامات مداخله‌ای مؤثر صورت گرفته است. همچنین افزایش استفاده از کمربند و کلاه ایمنی، آموزش عمومی مردم، ارتقای خدمات پیش‌بیمارستانی و بیمارستانی، حساس شدن بیشتر مسئولان ذی‌ربط به اصلاح شیوه‌های مدیریتی، اجرای قانون جدید جرائم راهنمایی رانندگی بعد از 40سال و تعامل مؤثر پلیس با پژوهشگران و مراکز تحقیقاتی در به‌کارگیری توصیه‌های مبتنی بر شواهد علمی بخشی از تلاش‌های عمده در این مسیر بوده است. اما امضاکنندگان این بیانیه معتقدند که هدررفت حدود 10درصدی درآمد ناخالص کشور، مرگ روزانه حداقل 45نفر هموطن با میانگین سنی 35سال به همراه چندصدهزار مجروح و معلول، مشکلات اجتماعی، روانی و معیشتی این سوانح بر خانواده‌ها تنها بخشی از بار عظیمی است که به کشور و مردم تحمیل می‌شود.
این در حالی است که در چند دهه اخیر با وجود افزایش بی‌رویه قیمت خودرو، تغییر معنی‌داری در ایمنی خودروهای کشور صورت نگرفته و با حداقل استانداردهای ایمنی خودرو که توسط سازمان ملل توصیه‌شده فاصله بسیاری داریم و اگر تداخل خطر وسیله نقلیه، راه و خطای انسانی را محاسبه کنیم، خودروهای ایران مسبب مرگ حدود یک‌چهارم مردم در راه‌ها هستند. به بیانی اگر ما خودروهای ایمن داشته باشیم، می‌توانیم سالانه از مرگ حدود 4500ایرانی جلوگیری کنیم. بسیاری از کشورها که حتی جمعیت و تعداد خودروی بیشتری نسبت به کشور ما دارند با رویکرد علمی و هوشمندانه به‌خصوص در مرحله پیش‌رخداد توانسته‌اند میزان‌های مرگ سوانح ترافیکی را به یک‌سوم و حتی کمتر کاهش دهند.
بهانه‌هایی ازجمله بیکارشدن جمعی از کارکنان شرکت‌های تولید خودرو داخلی به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند دلیلی برای بی‌توجهی نسبت به ایمنی وسایل نقلیه باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید