• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 24 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15972
+
-

دشواری یک انتخاب

شهرنامه
دشواری یک انتخاب

محسن هاشمی|رئیس شورای شهر تهران:

شادمانی این روزها کم نیست. این روزها ایران اسلامی روزهای مبارکی را می‌گذراند.  در این روزها مساجد کشور در حال غبارروبی است و نویدبخش حلول ماه مبارک رمضان ‌است. دختران فوتسال کشور افتخار آفریدند. در کنار آنان نیز، دختران دیگری از این سرزمین، قهرمان ورزش رزمی کاراته شدند. تلاش‌های شورای شهر تهران برای انتخاب شهردار تهران نیز به نتیجه رسید. آقای محمدعلی افشانی به‌عنوان پنجاه‌و‌نهمین شهردار تهران انتخاب شد. این اتفاق را به برادر عزیزم آقای افشانی و اعضای شورای شهر تبریک می‌گویم. شورای پنجم شهر تهران نیز طبق همان وعده که داده بود، روز یکشنبه دومین شهردار تهران را در طول حیات 8ماهه خود انتخاب کرد.

به‌واقع پروسه انتخاب شهردار، پروسه سختی است؛ به‌ویژه برای شورایی که یکدست است. در شورایی که اعضای آن متشکل از احزاب مختلف هستند، انتخاب شهردار می‌تواند راحت‌تر باشد اما «فهرست امید» که با رأی قاطع شهروندان تهرانی انتخاب شد، یک شورای منسجم اصلاح‌طلب است. اعضای شورای پنجم به‌صورت جبهه‌ای وارد شورای شهر شدند. جبهه‌های مختلف از احزاب اصلاح‌طلب با رویکردها و سلایق و دیدگاه‌های مشترک و درعین حال متفاوت. حدود 7حزب اصلاح‌طلب در شورای شهر نماینده دارند که آنها براساس نظرات شورای هماهنگی اصلاحات انتخاب شده‌بودند. جالب است که هیچ کدام از احزاب حاضر در شورای شهر هم اکثریت ندارند. طبیعی است هماهنگی گروه‌های مختلف جبهه اصلاحات که هر کدامشان دیدگاهی متفاوت دارند و افراد خاصی را برای اداره شهر مناسب می‌دانند، کار بسیار سختی است.

بنابراین لازم بود که برای انتخاب شهردار فرایندی همه‌گیر و در عین حال مورد قبول همه طراحی و تصویب شود تا بر این اساس بدون اختلاف و با درنظر گرفتن منافع شهر و شهروندان به شهردار مورد نظر برسیم.

از همان ابتدا شاخصه‌های شهردار مورد بحث قرار گرفت. همه اعضای شورای شهر بر کارآمدی شهردار توجه ویژه داشتند. نقطه دوم که مدنظر همه اعضا قرار گرفت این بود که شهرداری انتخاب شود که انسجام بین شهرداری و شورای شهر را بیشتر حفظ کند تا در طول 3سال آینده، رویکرد کارآمدی مجموعه شهرداری و شورای شهر قوت بگیرد. نقطه سوم که اعضای شورای شهر مورد توجه قرار دادند این بود که فرد منتخب، از نظر حاکمیت و دولت کارنامه قابل‌قبولی داشته باشد و رویکرد منفی در مورد او وجود نداشته باشد. چهارمین نقطه نظر شورای هم این بود که فرد منتخب بتواند جبهه اصلاحات را نمایندگی کند و اصلاحات نیز نسبت به او حساسیت نداشته باشند.

در همان ابتدای انتخاب شهردار تهران، از اعضای شورای شهر درخواست شد هرکدام 5گزینه که برای شهرداری مناسب می‌دانند را معرفی کنند. در نهایت 28نفر معرفی شدند.

حدود 8نفر از این فهرست 28نفره اعلام کردند که قصد حضور در شهرداری تهران را ندارند. لاجرم آنها از فهرست خارج شدند.

در مرحله بعد، اعضای شورای شهر به جمع 7نفره گزینه‌های شهرداری رأی دادند و با انصراف 3نفر، در مجموع 4گزینه برای انتخاب 2گزینه اصلی رأی‌گیری صورت گرفت و در این میان آقایان افشانی و حسینی‌مکارم به‌عنوان 2گزینه اصلی شهرداری انتخاب شدند.

همانطور که شهروندان مستحضر هستند، اعضای شورای شهر در انتخاب شهردار، انسجام مناسبی داشتند. جلسات متعدد هم‌اندیشی و حزبی و حتی در جلسات صحن گفت‌و‌گوی سازنده‌ای در میان اعضای شورای شهر شکل گرفت و به‌نظر می‌رسد که اعضای شورای شهر پتانسیل مناسبی در انتخاب شهردار تهران از خود نشان دادند؛ به‌ویژه‌ اینکه بعد از استعفای آقای نجفی از شهرداری تهران، فضا به‌گونه‌ای بود که حفظ اتحاد و وفاق میان اعضای شورای شهر کار ساده‌ای نبود. اما اعضای شورای شهر از این آزمون سربلند بیرون آمدند. از این‌رو من به همه اعضای شورای شهر تبریک می‌گویم و امیدوارم که در سال‌های آینده این انسجام را حفظ کنیم و بتوانیم خدمتی ارزنده به شهروندان تهرانی ارائه دهیم؛ چرا که ما به‌عنوان نمایندگان آنها مسئول اداره هر چه بهتر پایتخت هستیم و با انتخاب شهردار جدید، مشکلات تهران به‌تدریج حل می‌شود.

از همه گزینه‌های شهرداری تهران که در این فرایند شرکت کردند و به‌ویژه کسانی که به‌عنوان گزینه‌های آخر همگام و همراه شورای شهر بودند تا انتخابی درست شکل بگیرد، تشکر می‌کنم.

 از آقایان حناچی، حسینی، میرزایی و حسینی‌مکارم که با متانت مسیر بررسی شورای شهر را طی کردند و برنامه‌های جامعی هم به شورا عرضه کردند، تشکر و قدردانی می‌کنم. من امیدوارم که معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران برنامه‌های این عزیزان را جمع‌بندی کرده و در قالب کتاب تهیه کند چراکه هرکدام از این گزینه‌ها، طرح‌های ویژه و قابل تاملی به شورای شهر ارائه دادند و به‌نظر می‌رسد که می‌توان از ایده این عزیزان، شهر و شهروندان بهره‌مند شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید