• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 11 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159675
+
-

پوشش بیمه‌ای 250قلم دارویی که سال قبل گران شد

رئیس سازمان غذا و دارو درباره گرانی و کمبود دارو در کشور توضیح داد

براساس اعلام رئیس سازمان غذا و دارو، موجودی برخی داروهای اعصاب و روان در کشور کم شده‌‌اند که بیشتر آنها داروهای برند و با نام تجاری خاص‌اند. با این حال، او تأکید کرد که این داروها مشابه داخلی دارند بنابراین کمبود حساب نمی‌شوند. صحبت‌های بهرام دارایی درباره این موضوع در شرایطی است که پیش از این در گزارش‌های بسیاری فهرست بلندبالایی از کمبودهای دارویی چه برای داروهای خارجی و چه داخلی منتشر شده بود. ماجرا هم تنها کمبودها نیست، قیمت انواع دارو هم که در ماه‌های گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته، با انتقاد فراوان بیماران همراه بوده است. دارایی که روز گذشته در نشست خبری به سؤال خبرنگاران پاسخ می‌داد، وجود کمبود در برخی از اقلام دارویی را طبیعی عنوان کرد: «دلایلی مانند کمبودهای جهانی، خارج‌شدن مولکولی از فهرست، تقاضای بالای دارویی در دنیا، داروهای برند و... در کمبودهای دارویی نقش دارد.» خبرنگاران در این نشست از قیمت داروها، فساد در حوزه غذا و دارو و پوشش بیمه‌ای برخی از داروها سؤال کردند که با توضیحات رئیس سازمان غذا و دارو همراه شد.
افزایش قیمت دارو، یکی از موضوعات اصلی مطرح‌شده در این نشست بود که دارایی درباره آن اینگونه توضیح داد: «قیمت چند قلم داروی برند وارداتی که بسیار مصرف ناچیزی داشتند یا حداکثر ۵درصد بازار را به‌خودشان اختصاص می‌‌دادند، چیزی نیست که بتوان آن را به‌کار گسترده‌ای که در حوزه دارو در کشور برای ۱۰هزار قلم داروی مصرفی کشور انجام می‌شود، تعمیم داد. مثلا داروی سروتاید، اسپری تنفسی و... داروهایی بودند که تبلیغات زیادی درباره افزایش چندبرابری قیمت آنها شد. باید توجه کرد که سال گذشته در زمینه اسپری تنفسی، نزدیک ۱۰‌میلیون اسپری تنفسی را از منابع خارجی تامین کردیم و یک میلیون اسپری تنفسی را هم در داخل تولید کردیم که قیمتی بین ۵۰ تا ۷۰هزار تومان داشتند. مسئولان وقت در سازمان غذا و دارو برای اینکه بتوانند مقداری برند شاخص را به‌عنوان سروتاید وارد کشور کنند، مجوز محدود 5هزار اسپری را صادر کردند که با ارز نیمایی وارد کشور شده است که در برابر آن ۱۱میلیون اسپری اصلا قابل ذکر نیست و مهم تامین داروی با‌کیفیت برای عامه مردم بود.» او ادامه داد: «گاهی داروهایی از سوی برخی پزشکان تجویز می‌شوند که یا در فهرست نیستند یا با نام تجاری خاص است که بیمار باید آن را تهیه کند که این مشکلاتی را  ایجاد می‌کند. باید قبول کنیم که ما محدودیت منابع ارزی داریم و هیچ کجای دنیا تمام ۱۶‌هزار قلم دارو را وارد فهرست دارویی خودشان نمی‌کنند. کشورهای پیشرفته‌ای مانند آمریکا ۱۰هزار قلم از ۱۶هزار قلم دارو را در فهرست دارویی خود دارند و برخی کشورهای اروپایی با منابع بالا حدود ۷هزار قلم را در فهرست دارویی‌شان قرار می‌دهند. محدودیت منابع و بحث‌های هزینه اثربخشی برای تامین دارو مهم است و باید برخی داروها را انتخاب کنیم. نظام سلامت ما براساس نظام ژنریک پیاده‌سازی شده و بیمه‌های ما هم موظفند که از داروهای ژنریک، خارج از نام‌های تجاری حمایت کنند.»
رئیس سازمان غذا و دارو درباره علت افزایش قیمت داروهای بدون نسخه هم گفت: «‌ارز ترجیحی این داروها در 2سال گذشته برداشته شد و ارز نیمایی به آنها اختصاص یافت و قیمت‌گذاری‌شان به سندیکا سپرده شد که ما شاهد افزایش قیمت‌هایی بودیم که بعضا به‌علت افزایش قیمت مواداولیه‌ بود. این اتفاق باعث شد مردم شاهد افزایش قیمت این داروها باشند. مثلا ارز داروی ژلوفن از سال99 از ترجیحی به نیمایی تغییر کرد و قیمتش براساس ارز نیمایی شد. ما تصمیم گرفتیم که ۴۲قلم از داروهای بدون نسخه را که پرمصرف و مهم هستند، تحت پوشش بیمه قرار دهیم. مردم برای تهیه این داروها با در دست داشتن نسخه یا نسخه الکترونیک می‌توانند این داروها را با پوشش بیمه‌ای تهیه کنند.»
پوشش بیمه برای ۵میلیون و ۴۰۰هزار نفر فاقد بیمه درمانی در هفته گذشته، خبر دیگری بود که رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: «این اقدام با کمک وزارت رفاه اتفاق افتاد؛ یعنی اگر این افراد به مراکز درمانی مراجعه کنند، به‌صورت فعال تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.» 
او درباره اقدامات این سازمان در برخورد با فساد در حوزه غذا و دارو نیز این توضیح را ارائه داد: «در زمینه ارزخواران حوزه دارو اقداماتی انجام شده که امیدواریم بتوان نتایج آنها را در قوه قضاییه دید تا انحرافات ارزی مشخص شود. درباره گرانفروشی به‌ویژه در حوزه مواداولیه هم اقداماتی انجام شده که پیگیر هستیم تا موعد مراحل قانونی‌اش در مراجع قضایی برسد. درباره ارز ترجیحی هم هر زمان که زیرساخت‌ها آماده باشد، اقدام می‌کنیم.» او در ادامه از ورود 21قلم داروی «های‌تک» برای بیماران صعب‌العلاج و خاص به فهرست دارویی کشور خبر داد و گفت: «با باز کردن فهرست دارویی کشور این اجازه را می‌دهیم که شرکت‌ها به تحقیق، توسعه و اقدامات‌شان ادامه دهند و داروها و فناوری‌های جدید را بتوانند وارد بازار دارویی کشور کنند.» رئیس سازمان غذا و دارو همچنین به پوشش بیمه‌ای 250قلم دارویی که سال گذشته گران شدند هم اشاره کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید