• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 10 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159553
+
-

هشدار سراسری بارندگی و آبگرفتگی

آب و هوا
هشدار سراسری بارندگی و آبگرفتگی

 حمیده پازوکی   - خبرنگار

‌با گذشت 10روز از اردیبهشت، سامانه‌های بارشی همچنان در کشور مشغول فعالیت هستند تا آنجا که سازمان هواشناسی برای روزهای آینده چند استان هشدار نارنجی صادر کرده است.

بارش شدید در استان‌ها
کارشناس سازمان هواشناسی درباره هوای امروز (شنبه 10اردیبهشت) به همشهری می‌گوید: بارش‌ها در استان‌های خراسان شمالی، گلستان، مازندران، گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی، زنجان، نیمه غربی اصفهان، کهگیلویه‌وبویراحمد، ارتفاعات سمنان و لرستان اتفاق می‌افتد که موجب آبگرفتگی معابر، سیلابی‌شدن مسیل‎ها، وقوع صاعقه در ارتفاعات، لغزندگی جاده‌ها خواهد شد. فریبا گودرزی با بیان اینکه سامانه بارشی فردا، یکشنبه در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، ارتفاعات سمنان و قزوین فعال خواهد بود، ادامه می‎دهد: هشدار نارنجی برای استان‌های ذکر شده در روزهای یکشنبه و دوشنبه ادامه دارد و روز دوشنبه، استان‌های گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و نیمه شرقی سمنان بارش شدید و رعدوبرق را تجربه خواهند کرد.
این کارشناس هواشناسی ادامه می‎دهد: تهران هم در این روزها به‌ویژه در بعد ازظهر و شب‎ها وزش باد و بارش خفیف باران را شاهد خواهد بود و هشداری برای این شهر صادرنشده است. سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی خودداری از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و بستر مسیل‌ها، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، پاکسازی دهانه پل‌ها و آبروها، احتیاط در تردد بین شهری، استحکام سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و غیره، خودداری از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، جلوگیری از چرای دام و پرهیز از سمپاشی مزارع را توصیه کرده است.

  گرد و خاک، مهمان غرب کشور
به‌جز بارش‌ها پدیده دیگری که در روزهای پیش رو می‌تواند برای شهروندان ساکن استان‌ها مشکل‌آفرین شود، گردوخاک است. براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی سازمان هواشناسی امروز شنبه در بخش‌هایی از آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، همدان، لرستان، زنجان، مرکزی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، زنجان، البرز، تهران، سمنان کرمان، هرمزگان، یزد، گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی به جز رگبار باران، رعدوبرق، خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.
برای روز یکشنبه هم با تشکیل توده گردوخاک در کشور‌های همسایه و انتقال آن به غرب و جنوب غرب کشور برای این مناطق غبار و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی شده است.

تداوم وضعیت نارنجی در خراسان شمالی
یکی از استان‌هایی که تا روزهای پایانی هفته با ناپایداری هوا مواجه خواهد بود، خراسان شمالی است. سرپرست اداره تحقیقات کاربردی هواشناسی این استان می‎گوید: هشدار نارنجی از شنبه ظهر آغاز و تا سه‌شنبه بعد از ظهر هفته آتی ادامه خواهد داشت. علیرضا گلرخ اظهار می‌کند: باد شدید، بارش باران، تگرگ کاهش 8 تا 10درجه‌ای هوارا ازجمله مخاطرات این سامانه دانست.

سامانه بارشی جدید برای ایلام 
ورود یک سامانه جدید هواشناسی به ایلام هم وضعیت آب و هوایی این استان را ناپایدار کرده است. کارشناس هواشناسی استان می‌گوید: سامانه جدید که از روز جمعه وارد آسمان استان شده است، جنوب شرق تا شمال استان را تا ساعات بعدازظهر تحت‌تأثیر خود قرار داد. مجتبی میهن پرست می‎افزاید: این سامانه بارشی تا روز یکشنبه در سطح استان فعال خواهد بود.

هشدار وزش باد به کشاورزان و باغداران
باتوجه به قرار داشتن بسیاری از استان‌ها در فصل کشت، یک کارشناس هواشناس کشاورزی می‎گوید: با توجه به پیش‌بینی وزش باد شدید، کشاورزان و باغداران هشدارهای سازمان هواشناسی را جدی بگیرند.
پروین رفیعی می‎افزاید: با توجه به وزش باد شدید در بیشتر استان‌ها، استفاده از بادشکن به‌منظور جلوگیری از شکستن درختان و محافظت از نهال‌های جوان و اجتناب از محلول پاشی و سمپاشی به کشاورزان توصیه می‌شود‌.
به‌گفته این کارشناس، باغداران چهارمحال و بختیاری به‌دلیل کمبود بارش فروردین و افزایش نیاز آبی درختان باید اقدام به آبیاری باغ‌ها کنند.
وی ادامه می‎دهد: با توجه به خطر سیلاب و برق‌گرفتگی ناشی از رعد و برق در ساعات بعدازظهر به دامداران استان سمنان هم توصیه می‌شود که از چرای دام در ارتفاعات و مسیل‌ها اجتناب کنند. همچنین کشاورزان هم باید‌ سامانه ضدتگرگ مزارع خود را به‌منظور کاهش خسارت احتمالی آماده کنند.

   بارش باران و وقوع باد و صاعقه در روزهای آینده از سوی سازمان هواشناسی پیش‎بینی شده است، با این حال رعایت نکات ایمنی و پرهیز از رفتن به حاشیه رودخانه‌ها یا نقاط بلند ازجمله مسائلی است که شهروندان ساکن استان‌های هشدار داده شده باید رعایت کنند.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید