• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
پنج شنبه 8 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159515
+
-

پایان فصل صید شمال

فصل صید در استان‌های شمالی به پایان رسید و طبق اعلام شیلات مازندران، گیلان و گلستان سبد صیادان امسال سبک‌تر بود

گزارش
پایان فصل صید شمال

حمیده پازوکی، خبرنگار

فصل صید در استان‌های شمالی که از 20مهر سال گذشته شروع شده بود بالاخره بعد از 2بار تمدید از سوی کمیته صید سازمان شیلات ایران ۳۱فروردین امسال به پایان رسید؛ پیش از نوروز کاهش 23درصدی تولید ماهی در مازندران، گیلان و گلستان خبر از نامساعدبودن شرایط صیادی داشت. درحالی‌که صیادان به اسفند و فروردین یعنی پیک صید امیدوار بودند، اما آمار منتشرشده در پایان فصل صید هم کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد. در نوار ساحلی 3استان شمالی کشور 117شرکت تعاونی صیادی پره به صید ماهیان استخوانی اشتغال دارند که آمارها نشان می‌دهد میانگین سهم هر تعاونی از سبد صید امسال 34.73تن بود.

راهکارهای شیلات مازندران برای جبران صید
مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به پایان فصل صید ماهیان استخوانی در دریای خزر به همشهری می‌گوید: میزان کل صید ماهی‌های استخوانی از دریای مازندران 1833تن بود که نسبت به‌مدت مشابه قبل ۳۱درصد کاهش داشت. از ۱۶ تا ۳۱فروردین که فصل صید تمدید شد، میزان کل صید ۱۵۱تن بود که میزان کاهش را کم کرد و کاهش صید از ۳۵درصد به ۳۱درصد رسید.
حسن اسحاقی ارزش اقتصادی ماهی‌های صید شده را با توجه به افزایش قیمت ماهی‌ ۴۶درصد بیشتر از سال قبل می‌داند و می‌افزاید: در زمینه سرانه صید هر تعاونی پره شاهد کاهش ۲۸درصدی صید بودیم. از بین میزان ماهی‌های صید شده ۶۲درصد ماهی سفید، ۲۵درصد ماهی کفال و ۱۳درصد ماهی کپور بوده است.
مدیرکل شیلات مازندران وضعیت رودخانه‌های شاخص شیلاتی، مصب رودخانه‌های مختلفی که از بالادست به دریا می‌ریزند، آلاینده‌های ‌زیست‌محیطی و همچنین تورها و صیادان غیرمجاز را از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر کاهش صید اعلام می‌کند.
وی با اشاره به مصوبه سفر رئیس‌جمهوری به مازندران درباره صیادان پره استان توضیح می‌دهد: حدود 10سال قبل هیأت وزیران وقت طرحی را تصویب کرد که بر مبنای آن شغل صیادی در استان‌های شمالی و جنوبی تعدیل و تثبیت شود. فعالیت شرکت‌های تعاونی پره که به صیادی مشغول هستند با توجه به کاهش شدید صید دیگر توجیه اقتصادی لازم را ندارد. مصوبه درباره این بود که با تخصیص اعتبار این شرکت‌های تعاونی تعدیل  شوند. به این معنا که کارت‌های صیادی جمع‌آوری و مبلغی به آنان پرداخت شود تا باقی شرکت‌های فعال بتوانند در یک فضای ثابت کار کنند و صید برای آنها توجیه اقتصادی داشته باشد.
مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه در سال‌های گذشته این طرح در 2استان گلستان و گیلان انجام شده اما بودجه لازم برای مازندران تخصیص داده نشده است، اظهار می‌کند: این موضوع را در سفری که رئیس‌جمهوری در اسفندماه به مازندران داشت به ایشان اعلام کردیم زیرا اختصاص نیافتن اعتبار و مشخص‌نشدن وضعیت کاری صیادان مشکلات اجتماعی را در استان پدید آورده بود. بر این اساس تعدیل و تثبیت شغل صیادی در 54شرکت پره استان که حدود 3800صیاد در آنها مشغول به کار هستند، اجرا خواهد شد تا به این ترتیب شغل صیادی دوباره در استان توجیه اقتصادی داشته باشد. این مصوبه به 100میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که در انتظار اختصاص اعتبار آن هستیم.

کاهش صید مازندران
در فصل صید امسال مازندران نسبت به استان‌های شمالی دیگر بیشترین کاهش صید را ثبت کرده است. مدیرکل شیلات مازندران درباره این موضوع توضیح می‎دهد: در 2سال اخیر صید در مازندران کاهش چشمگیری داشته است. یکی از دلایل این مسئله تغییرات آب‎وهوایی است که موجب شد صیادان کمتر بتوانند به دریا بروند.
اسحاقی می‌افزاید: نکته دیگر وضعیت رودخانه‌های استان است؛ ماهیان کفال، کپور و سفید برای تولیدمثل باید بتوانند به بالادست رودخانه‌ها بروند، یعنی نقطه‌‎ای که آب شور و شیرین با یکدیگر تلاقی دارند. متأسفانه رودخانه‌های استان از حالت بکر خود خارج شده‌اند و سموم، فاضلاب و موادی که از معادن استان وارد رودخانه‌ها‌ می‌شود موجب شده امکان رشد ماهیان در آنها وجود نداشته باشد. به علاوه صید غیرمجاز هم از دیگر دلایل مختل شدن کار صیادان و کاهش صید آنان است.

 کاهش صید در گیلان و گلستان
در گیلان هم صیادان ۴۷شرکت صیادی پره 2014تن انواع ماهیان استخوانی صید کردند که این میزان نسبت به سال گذشته 4درصد کاهش داشته است.
حمیدرضا تقی‌نصیری، مدیرکل شیلات گیلان ارزش فروش ناخالص این مقدار صید را 2303میلیارد ریال می‌داند و می‌گوید: غالب سبد صید صیادان پره را ۲گونه ماهی سفید و کفال تشکیل می‌داد.
صیادان گلستانی هم گرچه از نظر تعداد آمار کمتری نسبت به مازندران و گیلان دارند، اما کاهش 20درصدی صید امسال هم در سبد کوچک‌تر آنها بی‌تأثیر نبوده است. محسن یحیایی ، معاون صید و صیادی شیلات گلستان با بیان اینکه صیادان گلستانی امسال ۲۵۰تن انواع ماهیان استخوانی از خزر صید کردند، می‌گوید:‌ ‌ این کاهش ‌ نتیجه کاهش ذخایر ماهیان خزر و پسروی آب دریا است.
    
با آنکه صیادان مازندران منتظرند با اجرای مصوبه دولت وضعیت صید در این استان به حالت ثبات برسد، اما در 2استان دیگری که همین مصوبه اجرا شده است صیادان باز هم با کاهش صید و ضرر و زیان مواجهند.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید