• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 6 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159227
+
-

گذرنامه باتری برای خودروهای برقی اروپا

حمل‌و‌نقل
گذرنامه باتری برای خودروهای برقی اروپا

وزارت اقتصاد آلمان روز دوشنبه اعلام کرد؛ کنسرسیومی متشکل از خودروسازان و تولیدکنندگان باتری از جمله ب‌ام‌و، اومی‌کور و بسف در کنار شرکای فناوری خود برای ایجاد «گذرنامه باتری» که محتوا و ردپای کربن باتری‌ها را در اروپا ردیابی می‌کند، کار خواهند کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، کنسرسیوم متشکل از 11شریک، 8.2میلیون یورو بودجه برای توسعه یک طبقه‌بندی مشترک و مجموعه استانداردهایی برای جمع‌آوری و افشای چنین داده‌هایی دریافت کرد که ممکن است به‌زودی تحت مقررات اتحادیه اروپا اجباری شود. پیشنهادی از سوی کمیسیون اروپا که قرار است در 3 جلسه در اواخر سال‌جاری مورد بحث قرار گیرد، بیان می‌کند که خودروهای الکتریکی قابل شارژ (EV)، حمل‌ونقل سبک و باتری‌های صنعتی که در اروپا فروخته می‌شوند باید ردپای کربن خود را از سال2024 فاش کنند که با محدودیت انتشار CO2 از سال2027 مطابقت داشته باشند. تعهد به افشای محتوای موادخام بازیافتی در این باتری‌ها از سال2027 اعمال می‌شود و به‌دنبال آن الزامات استفاده از حداقل سهم کبالت، لیتیوم، نیکل و سرب بازیافتی از سال2030 اعمال خواهد شد. به‌گفته وزارت اقتصاد آلمان، کنسرسیوم آلمانی نخستین پروژه در اروپاست که تلاش می‌کند محصول دیجیتال را مطابق با این مقررات طراحی کند. اما درخصوص باتری خودروهای برقی باید بگوییم که بیشتر خودروهای برقی از باتری لیتیومی استفاده می‌کنند. این دسته از باتری‌ها قابل شارژ بوده و بیشترین تراکم انرژی (حدود ۱۵۰کیلو وات) را انتقال می‌دهند. برخلاف عملکرد باتری‌های سرب - اسیدی اگر شارژ این باتری‌ها به‌صورت کامل خالی شود، در عملکرد آن تأثیری نخواهد گذاشت و از آنجایی که این باتری‌ها کارایی و دوام بالایی دارند، به هیچ‌وجه به نگهداری نیازی ندارند. نحوه عملکرد آنها براساس تبادل یون‌های لیتیوم بین الکترود مثبت و منفی (کاتد و‌اند که معمولا از جنس کبالت و گرافیت هستند) است. این تبادل یونی در الکترولیت انجام می‌شود. باتری خودروهای الکتریکی شامل چند سلول است که به‌وسیله سیستم مدیریت باتری (DMS) اداره می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید