• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 4 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159078
+
-

زامبی‌های پیامکی

قصه شهر
زامبی‌های پیامکی

روزی نیست که پلیس فتا در رسانه‌ها، از طریق فضای مجازی و حتی پیامک، هشدار ندهد و اطلاعیه‌ای آموزشی منتشر نکند. با این حال باز هم عده‌ای از افراد گول پیام‌های جعلی را می‌خورند و کلاهبرداران هم به‌راحتی جیب‌شان را خالی می‌کنند. کافی است یکی از این افراد ناآگاه در پیامکی که روی گوشی ظاهر می‌شود، لینک را لمس و بدافزاری را که همراه لینک دانلود می‌شود نصب کند، اینجاست که به قول معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا، گوشی تبدیل به زامبی می‌شود و هکر می‌تواند به‌راحتی به اطلاعات گوشی موبایل دسترسی پیدا کند.
 اگر هم فرد قربانی وارد لینک جعلی بانکی شود و تراکنش بانکی داشته باشد، اطلاعات کارت بانکی او هم به سرقت رفته و هکر با داشتن اطلاعات بانکی آن شخص، موجودی کارت بانکی مالباخته را تا انتها خالی می‌کند. در تازه‌ترین اقدام، این کلاهبرداران با افراد تماس می‌گیرند و اعلام می‌کنند که فرد در مسابقه تلویزیونی یا رادیویی برنده شده و بعد از گرفتن شماره کارت و شماره ملی فرد و متقاعد کردنش برای وارد کردن چند کد مختلف یا ارسال یک شماره رهگیری تقلبی، حسابش را خالی می‌کنند. البته در ماه رمضان موج تازه کلاهبرداری هم به راه افتاده که به بهانه آزادکردن زندانیان دیه و یا پرداخت فطریه انجام می‌شود که عموما حاوی لینک است و با ورود به لینک، حساب فرد خالی می‌شود. این موج تازه باعث شده باردیگر پلیس فتا هشدار بدهد و از مردم بخواهد که حواسشان را جمع کنند و به این پیام‌ها اعتماد نکنند.
 برخی از پیامک‌های ارسالی هم با مضمون اینکه «به مناسبت ماه رمضان برنده 100گیگ اینترنت رایگان شده‌اید و با باز کردن لینک می‌توانید این هدیه را دریافت کنید» دارای لینک بدافزار هستند و زدن لینک همانا و متضرر شدن همان. البته اگر اشتباهی این بدافزار‌ها را نصب کردید باید در همان لحظه اطلاعات‌تان را ذخیره و بلافاصله گوشی را ریست فکتوری کنید و بگذارید به تنظیمات کارخانه برگردد تا دسترسی هکر قطع شود. یادتان هم باشد که نه صداوسیما و نه هیچ مؤسسه و نهاد حقیقی از شما اطلاعات بانکی نمی‌گیرند و اگر هم در مسابقه‌ای برنده شوید یا قرار باشد در کار خیری مانند آزاد کردن زندانیان مشارکت کنید، از روش‌های دیگری برای این کار استفاده می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید