• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 23 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15903
+
-

بازگشت سامورایی

بازگشت سامورایی

آندرانیک تیموریان دوباره به تیم‌ملی دعوت شده است. اتفاق غیرمنتظره‌ای که می‌تواند فرصت حضور در سومین جام‌جهانی عمر آندو را نصیب او کند. ستاره سابق استقلال بعد از بازگشت از قطر دوران ناامیدکننده‌ای را در تیم‌های سایپا، ماشین‌سازی و نفت تهران سپری کرد تا اینکه درنهایت به تیم گسترش فولاد تبریز پیوست. او در هفته اول مقابل پارس جنوبی به‌میدان نرفت و در هفته دوم نیز بوناچیچ او را در ترکیب 11نفره ابتدای بازی قرار نداد. اما در نیمه دوم وارد بازی شد تا با 45دقیقه بازی مقابل ذوب‌آهن نخستین حضورش را در لیگ هفدهم تجربه کند. طی 30هفته رقابت در این لیگ، آندو در 18بازی از ابتدا به زمین رفت و دوبازی هم به‌عنوان بازیکن جانشین وارد میدان شد تا درنهایت 1605دقیقه برای گسترش‌فولاد بازی کرده باشد. از این تعداد بازی، آندو 16بار در پست هافبک‌دفاعی و 4بار هم در پست هافبک میانی به‌میدان رفته است.

    رتبه در لیگ؛ 112
میانگین امتیازات فنی آندو تیموریان در پست هافبک میانی 15/6از 10 و در پست هافبک دفاعی 44/6از 10 بوده است. این امتیازات از سایت مرجع متریکا استخراج شده که یکی از بهترین معیارها برای مقایسه بازیکنان لیگ‌برتر محسوب می‌شود. میانگین کلی امتیازات آندو در این سایت 38/6امتیاز از 10 بوده است و اگر می‌خواهید بدانید امتیاز آندو برای پست هافبک دفاعی چقدر امتیاز خوبی به‌حساب می‌آید کافی است سری هم به امتیازات دیگر بازیکنان هم‌پست او در هافبک دفاعی بزنیم. آندو در جمع تمامی بازیکنان لیگ هفدهم از دیدگاه سایت متریکا در رتبه112 قرار گرفته است. جست‌وجو در میان اسامی 11بازیکنی که بالاتر از آندو قرار دارند ما را به اسامی 16، 17بازیکن دیگر در پست هافبک دفاعی می‌رساند. این رده‌بندی بهترین هافبک‌های دفاعی فصل و رتبه آنها در میان کل بازیکنان است:
5- امید ابراهیمی (استقلال)
11- مهدی مهدی‌پور (تراکتورسازی)
16- رضا اسدی (سایپا)
19- فرشید باقری (استقلال)
21- روزبه چشمی (استقلال)
29- کمال کامیابی‌نیا (پرسپولیس)
36- امید نورافکن (استقلال)
41- مهدی کیانی (تراکتورسازی)
42- سینا مریدی (فولاد)
49- علیرضا عزت‌کرامت (نفت تهران)
60- فرشاد سالاروند (فولاد)
63- محسن ربیع‌خواه (پرسپولیس)
75- عزت پورقاز (سپاهان)
83- ابوالفضل ابراهیمی (پیکان)
90- میثم دورقی (استقلال خوزستان)
96- علی کریمی (سپاهان)
103- امیرحسین کریمی (پیکان)
105- میثم نقی‌زاده (پارس جنوبی)

     دو جوان در جمع بزرگان
طبعا تمامی بازیکنانی که در لیست بالا می‌بینید نمی‌توانند گزینه‌ حضور در تیم‌ملی باشند؛ برخی از آنها به‌دلیل عدم همخوانی با سیاست‌ها و سلایق فوتبالی کارلوس کی‌روش و برخی دیگر به‌دلیل سن و سال بالا. اگر قرار بر تغییر نسل و پیدا کردن بازیکنی جوان و آینده‌دار برای سال‌های آتی تیم‌ملی باشد شاید از جمع 16، 17نفره بالا فقط بتوان روی جوان‌هایی مانند رضا اسدی و سینا مریدی دست گذاشت. دو هافبک دفاعی جوان و سرحال که در تیم‌های سایپا و فولاد از جمله بهترین‌های فصل هفدهم بوده‌اند.

     روی زمین خوب؛ روی هوا فاجعه
با نگاهی دقیق‌تر به معیارهای امتیازدهی در این سایت می‌توان به نکات مهم‌تری درباره آندو تیموریان و رقبایش در این پست دست یافت. یکی از مهم‌ترین آیتم‌ها برای یک هافبک دفاعی میزان تاثیرگذاری‌اش در جریان بازی است که با تعداد دفعات لمس توپ توسط بازیکن ارزیابی می‌شود. آندو با 69بار لمس توپ در هر بازی، نفر اول تیمش در این آیتم بوده است. در واقع هیچ‌یک از بازیکنان گسترش‌فولاد به‌اندازه آندو در جریان بازی حضور نداشته‌اند. در آیتم لمس توپ، به‌عنوان مثال امید ابراهیمی با 92بار لمس توپ بالاترین حضور را داشته و کمال کامیابی‌نیا هم در هر بازی 74بار توپ را لمس کرده است. سینا مریدی با 5/62، روزبه چشمی با 3/59 و رضا اسدی با 3/50بار لمس توپ، هافبک‌های دفاعی هستند که کمتر از آندو در جریان بازی بوده‌اند. آندو تیموریان در هر بازی 7/1تکل موفق داشته و در این بخش هم بهترین بازیکن تیمش بوده است. در زمینه تکل موفق آمار سایر هافبک‌های دفاعی به این شرح است. 
سینا مریدی(9/1)
امید ابراهیمی(5/1)
روزبه چشمی(4/1)
رضا اسدی(3/1) 
 کمال کامیابی‌نیا(1/1)
بد نیست نگاهی هم به آمار موفقیت هافبک‌های دفاعی در نبردهای هوایی بیاندازیم. جایی که نقطه‌ضعف آندو محسوب می‌شود و بقیه به این ترتیب بالاتر از او هستند. 
رضا اسدی(5/4)
سینا مریدی(2)
کامیابی‌نیا(7/1)
ابراهیمی(5/1)
روزبه چشمی(3/1)
آندو تیموریان (8/0.)

     سامورایی دیگر گل نمی‌زند
آندو تیموریان، بازیکنی که بعد از مدت‌ها دوباره به تیم‌ملی دعوت شده تا شاید در پست هافبک دفاعی کمک‌حال کی‌روش باشد در هر بازی به‌طور میانگین 5/3عملکرد دفاعی داشته است. آمار او را با سایر هافبک‌های دفاعی برتر مقایسه کنید: رضا اسدی(7/6) سینا مریدی(5/6)، امید ابراهیمی(6)، روزبه چشمی(6) و کامیابی‌نیا(6/4). یعنی آندو در این بخش هم ضعیف‌ترین عملکرد را دارد. در زمینه شوت به چارچوب دروازه و گلزنی وضعیت آندو از این هم بدتر است. او در هر بازی به‌طور میانگین 4/0شوت می‌زند که 0/1از آنها در چارچوب هستند. یعنی آندو در هر 10بازی یک شوت در چارچوب داشته و در کل فصل دوشوت در چارچوب که هیچ‌یک از آنها تبدیل به گل نشده‌اند. این آمار را نزد دیگر هافبک‌های موردنظر این گزارش ببینید: 
کمال کامیابی‌نیا (3/1شوت در هر بازی
6/0شوت در چارچوب و 5گل زده)
امید ابراهیمی (3/1شوت در هر بازی
5/0شوت در چارچوب و دوگل)
روزبه چشمی (5/0شوت در هر بازی
2/0شوت در چارچوب و 3گل)
رضا اسدی (4/1شوت در هر بازی
4/0شوت در چارچوب و دوگل) 
سینا مریدی (7/0شوت در هر بازی و یک گل.)
     نمره دقت؛ 81درصد
در زمینه دقت پاس که آیتم مهمی برای یک هافبک محسوب می‌شود، آندو تیموریان در جمع برترین‌ هافبک‌های لیگ‌ و گزینه‌های حضور در تیم‌ملی عملکرد متوسطی داشته است. 81درصد پاس‌های آندو درست به مقصد می‌رسند و به این ترتیب چشمی، کمال و ابراهیمی عملکردی بهتر از او داشته‌اند. به‌خصوص روزبه چشمی که آمار خیره‌کننده‌ای در این بخش دارد و بهترین بازیکن استقلال در این آیتم است. ببینید: 
روزبه چشمی(91درصد)
کمال کامیابی‌نیا(7/86درصد)
امید ابراهیمی(6/85درصد)
آندو تیموریان(81درصد)
رضا اسدی(9/75درصد)
سینا مریدی(73درصد)
همان‌طور که مشاهده می‌کنید دو بازیکن جوان و آینده‌دار این لیست که در بخش دفاعی آمارشان از باتجربه‌ها بهتر بود در این بخش کاملا از رقبا عقب افتاده‌اند.

     آینده از آن کیست؟
در مجموع می‌توان گفت آندو اگرچه از سال‌های اوجش به دور افتاده اما با قرار گرفتن در کوران تمرینات و طی یک ماه آینده می‌تواند مهره موثری برای خط میانی تیم‌ملی باشد. در مقایسه با روزبه چشمی، کامیابی‌نیا و ابراهیمی که آماری بهتر از او دارند، شاید تجربه آندو نکته‌ای باشد که کی‌روش را برای دعوت از این بازیکن مجاب کرده است. 
اما بعد از جام‌جهانی و در تغییر نسل آتی تیم‌ملی باید نگاه‌ها به رضا اسدی و سینا مریدی باشد که البته دومی سرعت تصمیم‌گیری بالاتری دارد و شاید بتواند آینده تیم‌ملی را در این پست تضمین کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید