• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 31 فروردین 1401
کد مطلب : 158811
+
-

پارک‌های مادر و کودک با بوستان‌های ‌بانوان تفاوت دارند

جنجال‌سازی علیه پارک مادر و کودک

علیرضا زاکانی: تعداد پارک‌های فرامنطقه‌ای بانوان به 12مورد خواهد رسید

گزارش
جنجال‌سازی علیه پارک مادر و کودک

اختصاص فضای جداگانه به مادران و کودکان در شهر تهران باعث انتشار حاشیه‌هایی در فضای مجازی و شایعه جداکردن پارک‌ها برای  زنان و مردان شد؛ اتفاقی که هیچ‌گاه در تهران نیفتاده است. تاکنون 27پارک در مناطق مختلف تهران به مادر و کودک اختصاص یافته است و تا پایان سال تعداد آنها به 352پارک خواهد رسید اما باید دانست که پارک‌های مادر و کودک با «بوستان‌های بانوان» تفاوت دارند. بوستان‌های بانوان کاملا محصور است و ساختمانی به آن مشرف نیست اما پارک‌های مادر و کودک تنها با نرده‌ از فضای خارجی جدا شده‌اند و درون آنها دیده می‌شود. این پارک‌ها در محله‌های مختلف و برای‌ استفاده خانم‌ها و فرزندان کوچکشان اختصاص یافته است. البته جداکردن بخشی یا تمام پارک برای خانم‌ها تنها در صورتی انجام می‌شود که فضای بیشتری برای استفاده عمومی خانواده‌ها باقی بماند یا در نزدیکی پارک مادر و کودک، فضای سبز تفریحی دیگری برای استفاده عمومی و همگانی بدون هیچ محدودیتی وجود داشته باشد.
به گزارش همشهری، پارک «سلیمانیه» با ساختمان تاریخی مشهور آن در منطقه14 یکی از این نمونه‌هاست. این پارک دارای آب‌نما، زمین بازی و دیگر امکانات رایج همه پارک‌ها و همچنین کانکس مخصوص مادران و نوزادان است. از 2 ورودی این پارک تنها خانم‌‌ها و فرزندان کوچکشان می‌توانند وارد شوند اما چند قدم دورتر از ورودی جنوبی، پارک بسیار بزرگی با کاربری عمومی برای خانواده‌ها و دیگر گروه‌های شهروندان وجود دارد. پارک دیگری که به این منظور اختصاص پیدا کرده «باقری زند»   در محله کارون   منطقه10 است. این پارک در بین ساختمان‌های بلند قرار گرفته و یک ضلع آن با نرده محصور شده تا تنها میزبان خانم‌ها و فرزندان کوچکشان باشد. اینجا هم به محل مخصوص مادران و نوزادان مجهز است.
شهردار تهران نیز در حاشیه ضیافت افطاری با پاکبانان که شب 29فروردین در بخش بوستان بهشت فاطمی پارک ولایت برگزار شد، ضمن اشاره به تعداد ۲۳۱۵پارک در شهر تهران، گفت: 7پارک فرامنطقه‌ای از تعداد کل پارک‌ها، ویژه بانوان است که بناست 5پارک دیگر  نیز به آن اضافه شود و تعداد بوستان‌های بزرگ و فرامنطقه‌ای بانوان را به ۱۲پارک برسانیم.  زاکانی در پاسخ به پرسشی درباره انتقاداتی که به ایجاد بوستان مادر و کودک مطرح شده است، توضیح داد: درباره این موضوع شاید انعکاس درست ماهیت ماجرا به جامعه صورت نگرفته است. در هر محله‌ای اگر یک پارک باشد، بخشی از آن پارک را به مادران و کودکان و دختران تخصیص می‌دهیم. اگر چندین پارک در آن محله باشد، یکی از پارک‌ها را به زنان، دختران، مادران و کودکان اختصاص می‌دهیم تا در هر محله‌ای این افراد از چنین محیطی که مناسب‌سازی‌ شده، استفاده کنند. این مسئله به معنای جداسازی نیست که برخی‌ها به‌دنبال القای آن هستند. اینکه بخشی از یک پارک یا چند پارک به این قشر اختصاص داده شود، حق طبیعی زنان، دختران، مادران و کودکان تهرانی است. او افزود: در تمام پارک‌هایی که از این پس در شهر ساخته می‌شود به جنبه ایرانی- اسلامی، ملی و بومی و مناسب‌سازی‌ برای زنان، مادران و کودکان، سالمندان و معلولان و جانبازان توجه می‌شود. این مسئله در دستور کار ماست، اما اساس کار ما این است که تا جایی که می‌توانیم سرانه‌های فضای سبز را در تهران ارتقا دهیم.

 هدف آرامش و امنیت است
مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران  نیز در بازدید خبرنگاران از تعدادی بوستان مادر و کودک با اشاره به اینکه در تهران مجموعا 2322پارک 2 تا 10هزار متری وجود دارد، می‌گوید: «هدف از اختصاص فضای سبز به استفاده خانم‌ها، تامین آسایش‌، امنیت و آرامش بیشتر در پارک‌ها ست اما این کار در جایی انجام می‌شود که فضای سبز عمومی به میزان کافی وجود داشته باشد. زمانی که چند پارک در کنار یکدیگر داشته باشیم، یکی از آنها تبدیل به پارک مادر و کودک می‌شود یا بخشی از یک فضای سبز بزرگ به این کار اختصاص می‌یابد.» علی‌محمد مختاری با تأکید بر اینکه فضای مورد نیاز عموم شهروندان با این کار کاهش پیدا نمی‌کند، می‌گوید: «در مناطق 7، 8، 10، 11، 12 و 17 با کمبود فضای سبز روبه‌رو هستیم که باید در برنامه‌های آینده شهرداری افزایش پیدا کند.»
در کنار تجهیز پارک‌های مادر و کودک در همه محله‌ها، 7بوستان بانوان به‌صورت محصور در تهران ساخته شده که تا پایان سال تعداد آنها به 12 بوستان خواهد رسید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید