• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 31 فروردین 1401
کد مطلب : 158776
+
-

خبرهای کوتاه/ وضعیت وخیم نقش‌برجسته‌های ۴۷۰۰ساله ایذه

یک فعال میراث فرهنگی با انتشار تصاویری از وضعیت وخیم سنگ‌نگاره‌های عیلامی در شهر ایذه خوزستان خبر داد. به گزارش ایسنا، براساس تصاویر ارسال شده از سوی سیاوش آریا، فعال میراث فرهنگی، بیشتر سنگ‌نگاره‌ها زیر آفتاب خوزستان رها شده‌اند و روند تخریب و آسیب آنها شدت گرفته است. شکاف‌ها و ترک‌های عمیق ناشی از فرسودگی در بیشتر آنها مشهود است و همچنین، سطح برخی از نقش‌برجسته‌ها گلسنگ گرفته و نقش بعضی دیگر محو شده است. بسیاری از سنگ‌نگاره‌های ایذه خوزستان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده‌اند و بعضی از آنها همچون نقش‌برجسته «کول‌فرح» که عمر آن به حدود ۲۷۰۰سال پیش از میلاد می‌رسد، به‌عنوان مادر نقوش درگاه‌های کاخ صدستون و پلکان آپادانا لقب گرفته است.
سیاوش آریا درباره وضعیت این نقش‌برجسته‌ها گفته است: با وجود ارزش و اهمیت شهرستان ایذه، سنگ‌نگاره‌های عیلامی و الیمایی در محوطه‌های کول‌فرح، شهسوار، اشکفت سلمان و خونگ اژدر در وضعیت بدی قرار دارند و به‌گفته دوستداران میراث‌فرهنگی که در نوروز امسال از این محوطه‌ها دیدن کرده‌اند، نقش‌برجسته‌های عیلامی ایذه از نگاه حفاظتی، نگهداری و نگاهبانی در وضعیت خوبی قرار ندارند.
به‌گفته سیاوش آریا، سنگ‌نگاره‌های بسیار ارزشمند و بی‌همتایی از دوران عیلامی و خاندان بومی‌ الیمایی که هم‌دوره با اشکانیان بود و قلمرو آنها در خوزستان امروزی بود که بیشتر باستان‌شناسان آنها را دنباله‌رو عیلامی‌ها می‌دانند، در شهرستان ایذه خودنمایی می‌کنند. محوطه‌های باستانی «کول‌فرح»، «اشکفت‌سلمان»، «مجموعه شهسوار»، «خونگ‌اژدر» و «خونگ‌کمال‌وند» و... نیز تنها بخشی از محوطه‌ها و یادمان‌های تاریخی و باستانی شهر ایذه هستند.

اعلام وصول سؤال مجلس از وزیر میراث‌فرهنگی
دبیر هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی از اعلام وصول یک سؤال ملی از وزیر میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری خبر داد. به گزارش ایسنا، محمد رشیدی، دبیر هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه‌شنبه ۳۰فروردین۱۴۰۱، سؤال سیدمجتبی محفوظی، نماینده آبادان و تعداد دیگری از نمایندگان مجلس از وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را درخصوص علت اهمال در ثبت و حفاظت از محوطه‌ها و مجموعه‌های تاریخی اعلام وصول کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید