• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 29 فروردین 1401
کد مطلب : 158593
+
-

الفبای جهانی نقاشی دیانی

بروبرگ
الفبای جهانی نقاشی دیانی

شهنام صفاجو

قدرت بازی فوتبال، آن جنگ سبز لیزری مدل آفریقایی و همه ویژگی‌های فنی و اخلاقی سادیو مانه باعث معرفی سنگال به جهان امروز شده است؛ کشوری کوچک در غرب قاره سیاه که تا سال 1960میلادی مستعمره فرانسه بوده و 92درصد جمعیت 16میلیونی آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند؛ اما سنگال بجز فوتبال، از منظر هنر مدرن هم جایگاه قابل توجهی در جهان معاصر دارد؛ با معرفی «آلیون دیانی» هنرمند نقاش که سبک هنری فیگورو- آبسترو  (Figuro-Abstro) را پدید آورده است؛ یک جنبش هنری حدفاصل نور و تاریکی، مثبت و منفی، فاصله و نزدیکی و در نهایت یک فرم فیگوراتیو که از ایده‌ای خاص الهام گرفته است. به این معنا، او با ترکیب خاطرات و فرهنگ و اخلاق، هنر فیگوراتیو و هنر انتزاعی را در هم می‌آمیزد.
دیانی فراتر از نمای تصویر و در تعقیب آنچه در پشت نقاشی‌اش نهفته است، تفسیر خود را از امر مرئی به بیننده کنجکاو ارائه می‌دهد. شخصیت‌های او در ترکیب‌بندی‌های ریتمیک و اشکال هندسی خاصی که با طیف وسیعی از رنگ‌های متنوع متعادل شده‌اند، برجسته می‌شوند. هنرمند نقاش نسبت به ارزش‌های جامعه هم بسیار متعهد است و آن را در آثار خود نمایان می‌کند. او به‌ویژه به مبارزه با خشونت علیه زنان و کودکان ادای احترام می‌کند. آلیون دیانی با کنار هم چیدن هر فرم کوچک نقاشی شده و اشکال هندسی روی بوم، از تجربه سفر درونی و احساسات شخصی خود رونویسی می‌کند. این تکنیک در قالب جزئیاتی از یک تجربه شخصی دیده می‌شود و ترکیب آن به تصویر یک چهره در موقعیت جان می‌بخشد. هر ذره کوچک از این مربع‌های گرافیکی هندسی هم نمایی از انفجار عناصر روح است. او با الهام از خط عربی و ایدئوگرام چینی، نوشته‌ گرافیکی تخیلی می‌سازد تا داستانی واقعی از فروپاشی خانواده، سوءاستفاده و بزهکاری را بیان کند.
پدربزرگ دیانی استاد خوشنویسی بود و او ساعات زیادی را صرف تماشای این هنر می‌کرد تا به یک الگوی واقعی در زندگی خود برسد. این مشاهده‌گری طولانی به او سختگیری، کاربرد و تمرکز را آموخت تا شروع به گنجاندن این نشانه‌ها به سبک خوشنویسی در آثار نقاشی خود کند. وی رسم‌الخط، نقطه‌گذاری و بازنمایی را درهم‌آمیخته و سبک مدرنی را خلق می‌کند که هم فیگوراتیو و هم انتزاعی است. نشانه‌هایی که دیانی ایجاد می‌کند، یک الفبای جهانی را تشکیل می‌دهد که هیچ معنا و تعریفی ندارند؛ بنابراین می‌تواند بدون هیچ محدودیتی با همه صحبت کند.سفر باعث شده تا آلیون دیانی با ارزش‌هایی چون اخلاق، احترام و صداقت همراه شود که اساس شخصیت و هنر او را تشکیل می‌دهد. وی به‌عنوان نقاشی‌های خود، موضوع آنها و نام مجموعه‌هایش توجه ویژه‌ای دارد تا به این ترتیب تعهد خود را از طریق هنر معاصرش نشان دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید