• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 29 فروردین 1401
کد مطلب : 158589
+
-

گرینویچ/هندوانه‌های 6هزار دلاری


هوکایدو: از میان دست‌کم 1200گونه هندوانه‌ای که در جهان کشت می‌شود برخی‌شان بسیار گران و برای نمونه هندوانه‌های موسوم به دنسوکه Densuke هر کدام بین 250تا6هزار دلار قیمت دارند. به گزارش آدیتی‌سنترال، این هندوانه‌ها فقط در شمال هوکایدوی ژاپن و بین 90تا100عدد کشت می‌شود. این هندوانه‌های سیاه‌رنگ در میوه‌فروشی‌ها یافت نمی‌شود و برای دیدن یا خریدن آنها مردم جهان باید برای شرکت در حراجی شهری هوکایدو نام‌نویسی کنند. در چند سال گذشته کووید-19 هم حریف قیمت بالای این میوه لاکچری نشد. به‌گفته کارشناس‌ها قیمت این هندوانه‌ها به‌علت کمیاب‌بودن، شیرین بودن و براق بودن سطح آنها تا این میزان بالاست. هندوانه‌های یاد‌شده بیشتر بابت نمایش ثروت و گاهی هم به‌عنوان هدیه‌ای به نشانه احترام تهیه می‌شوند. معمولا در فرهنگ ژاپن هدیه‌های لاکچری و اشرافی بسیار رواج دارد و به نوعی نشانه احترام و آگاهی از سنن و رسوم این کشور به شمار می‌رود. 

تغییر نام روستا به اوکراین

 مادرید: اهالی روستای فوئنتس در جنوب اسپانیا که برای پناهجوهای اوکراینی مبلغ 3500یورو فقط کمک نقدی جمع‌آوری کرده بودند نام روستایشان را هم به اوکراین تغییر دادند. به گزارش رویترز، شمار ساکنان این روستا به بیش از 7100 می‌رسد و اکنون حتی خیابان‌هایش نیز به خارکیف، اودسا و ماریوپل تغییر نام داده‌اند. یکی از اهالی روستا به نام فرانسیسکو‌مارتینز در این‌باره گفت: ما درنظر داریم با ساخت پناهگاهی دست‌کم ۲۵پناهجو را در این مرکز یا در منزل اهالی اسکان بدهیم. همچنین رافائل اوسونا، ۶۸ساله و بازنشسته، گفت حاضر است به یک زوج اوکراینی در خانه‌اش پناه بدهد. او گفت: «مردم فوئنتس به کاری که می‌کنیم افتخار می‌کنند. از آنجا که تنها زندگی می‌کنم و خانه بزرگی دارم، فکر کردم مدتی به یک زوج اوکراینی پناه بدهم.»

اثر پروانه‌ای قهوه بر انقراض گونه‌ها
 
سیدنی:‌ اگر به اثر پروانه‌ای Butterfly effect شامل اینکه بال زدن پروانه‌ای در شرق زمین می‌تواند موجب توفانی در غرب زمین شود باور داشته باشیم این نظریه جدید پژوهشگر‌های استرالیا که می‌گویند مصرف قهوه و موادغذایی دیگر در کشور‌های اغلب ثروتمند منجر به انقراض گونه‌های جانوری در کشور‌های فقیر شده را هم درک خواهیم کرد. به گزارش دیلی میل، در پژوهشی که به سرپرستی دانشگاه سیدنی انجام شده است می‌خوانیم ۳۹درصد از خطر انقراض گونه‌های جانوری جهان به‌دلیل رشد مصرف مواد غذایی و قهوه در کشور‌های ثروتمند است. موادغذایی که کشت آنها موجب از میان رفتن زیستگاه طبیعی جانوران در معرض خطر انقراض است. این پژوهش با تمرکز روی بیش از 5هزار گونه در ۱۸۸کشور دریافت که مصرف در ۷۶کشور متمرکز در اروپا، آمریکای شمالی و آسیای شرقی (مثل ژاپن و کره‌جنوبی) عمدتا موجب انقراض گونه‌ها در سایر کشورها می‌شود. گونه‌های آسیب‌دیده شامل «قورباغه کنار رودخانه نومبره دِ دیوس» در هندوراس و موش جهنده غول‌پیکر مالاگاسی در ماداگاسکار است. آماندا ایروین، محقق ارشد و دانشجوی دکتری از گروه پژوهشی تجزیه‌وتحلیل پایداری یکپارچه دانشگاه سیدنی گفت: «خرید یک قهوه در سیدنی ممکن است بر از بین رفتن تنوع زیستی در هندوراس تأثیر بگذارد.» 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید