• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 29 فروردین 1401
کد مطلب : 158499
+
-

2مطالبه خراسان‌جنوبی از وزارت بهداشت

پیگیری
2مطالبه خراسان‌جنوبی از وزارت بهداشت

سیده زهرا عباسی -  خبرنگار

مدتی است با اعلام خبر خروج 18پزشک متخصص از خراسان جنوبی از سوی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، محرومیت این استان از نظر سرانه‌های درمانی و بهداشتی مورد توجه قرار گرفته است. خراسان جنوبی در زمینه پراکندگی نیروی پزشک، پزشک متخصص و سرانه‌ تخت بیمارستانی در رتبه‌های آخر جدول استانی قرار دارد و حالا خروج 18پزشک متخصص از این استان بار مضاعفی بر شانه‌های بخش درمان آن گذاشته است.

مهاجرت پزشکان از استان محروم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه ۱۸‌ پزشک متخصص خراسان جنوبی از استان خارج شده‌اند و نیرویی جایگزین آنها نشده است، می‌گوید: بعضی از نیرو‌های پزشک متخصص سهمیه استان به‌دلیل مشکلاتی که داشتند، درخواست انتقال داده‌اند که با درخواست آنها موافقت شده است و در مجموع ۱۸‌پزشک متخصص سهمیه خراسان جنوبی به این ترتیب‌از استان خارج شدند.
سیدمحمد موسوی میرزایی می‌افزاید: از ماه‌های گذشته پیگیری‌هایی را در این‌باره از کانال‌های مختلف انجام داده‌ایم تا بلکه به جای نیرو‌های متخصصی که از استان خارج شده‌اند جایگزین‌هایی درنظر گرفته شود، اما پیگیری‌های ما تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است.
او تأکید می‌کند: آخرین پاسخی که در این‌باره به ما داده شده این است که امکان معرفی جایگزین برای نیرو‌های خارج شده از استان وجود ندارد. این موضوع با توجه به شرایطی که‌‌ خراسان جنوبی از نظر وجود نیرو‌های متخصص دارد کار ما را برای ارائه خدمات به مردم استان بسیار سخت کرده.

‌نیاز استان به حداقل 70پزشک متخصص‌
موسوی میرزایی سال گذشته اعلام کرده بود که این استان 120پزشک متخصص و 10پزشک فوق‌تخصص در رشته‌های مختلف نیاز داشته و این درخواست را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده است، اما وزارتخانه فقط با حضور 80نفر موافقت کرده‌‌50پزشک به استان آمده‌اند.
 با احتساب این اعداد حتی اگرخروج 18پزشک از خراسان جنوبی لغو شود، این استان همچنان به حداقل 70پزشک متخصص دیگر نیاز دارد.

پیگیر لغو جابه‌جایی پزشکان هستیم
هرچند موسوی میرزایی هفته گذشته از قول مساعدت وزارت بهداشت و استانداری برای حل این مشکل خبر داد، اما به‌نظر می‌رسد پیگیری‌ها هنوز در این‌باره به نتیجه نرسیده است.
نماینده نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی‌ هم در این‌باره توضیح می‌دهد: ما با همین پزشکان موجود هم چالش‌های جدی از نظر پزشک متخصص و حتی پزشک عمومی در نقاط دورافتاده استان داریم و خروج پزشکان متخصص سهمیه‌ای می‌تواند ضربه مهلکی به حوزه بهداشت و درمان خراسان جنوبی که یکی از استان‌های محروم است، وارد کند. مصطفی نخعی با تأکید بر پیگیری نمایندگان خراسان جنوبی درباره تامین پزشک متخصص استان توضیح می‌دهد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قول حل این مشکل را به ما داده است، اما ما همچنان پیگیر این موضوع هستیم تا هرچه سریع‌تر مشکل به‌وجود آمده حل شود.
او می‌افزاید: این پزشکان متخصص درخواست انتقال داده بودند، اما استان با این درخواست موافقت نکرده بود و گویا خود وزارتخانه درخواست‌شان را تأیید کرده است. حالا مسئولان به ما قول داده‌اند در این تصمیم تجدیدنظر کنند.
نخعی لغو جابه‌جایی 18پزشک متخصص و نگاه ویژه به خراسان جنوبی در تقسیم سهمیه پزشکان طی چند ماه آینده را مطالبه جدی مسئولان و نمایندگان استان از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌داند.

    هم‌اکنون شاخص تعداد پزشک عمومی، متخصص و دندانپزشک در کشور ۱.۶ به ازای هر ۱۰۰۰نفر جمعیت است؛ درحالی‌که کف مورد نیاز در این زمینه به‌گفته مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲.۵نفر به ازای هر ۱۰۰۰نفر است. بسیاری از کشورهای دنیا در این زمینه شاخصی بین ۳.۵ تا ۵ نفر به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت دارند.
 این در حالی است که خراسان‌ جنوبی طی آخرین آمار موجود، در این زمینه بسیار محروم است و در زمینه پراکندگی و توزیع جغرافیایی پزشکان (اعم از عمومی و متخصص) با 719پزشک دارای کمترین تعداد پزشک در کشور است. پراکندگی جغرافیایی دندانپزشکان نیز وضعیت خوبی ندارد و خراسان جنوبی به همراه سیستان و بلوچستان در رتبه‌های پایینی جدول مقایسه‌ای استان‌ها قرار دارد. در خراسان‌جنوبی فقط 3دندانپزشک به ازای هر 10هزار نفر جمعیت وجود دارد؛ درحالی‌که این عدد در استان تهران به ازای هر 10هزار نفر 11.1 دندانپزشک است.‌‌

این خبر را به اشتراک بگذارید