• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 29 فروردین 1401
کد مطلب : 158489
+
-

رقابت4آسیایی در کن 2022

آرش نهاوندی - مترجم

موفقیت فیلم «پارازیت» (انگل) در کسب نخل طلای این جشنواره به‌عنوان نخستین فیلم کره‌ای، باعث تغییر نگرش مدیران جشنواره کن و مدیران سایر جشنواره‌های معتبر بین‌المللی نسبت به فیلم‌های ساخته شده در کشور‌های شرق و جنوب‌شرقی این قاره شده است. از زمان موفقیت «پارازیت» و کسب جایزه اسکار بهترین فیلم سال توسط این فیلم، آثار سینمایی کشورهای آسیایی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و اغلب این فیلم‌ها به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین شانس‌های دریافت جایزه در جشنواره‌های معتبر جهانی حضور می‌یابند؛ ازجمله در همین سال فیلم ژاپنی «ماشین مرا بران». در این مطلب نگاهی داریم به 4کاندیدای آسیایی که در این دوره در بخش‌های مختلف این جشنواره حضور دارند.

کارگزار/ کارگردان: هیروکازو کورئدا (ژاپن)

کورئدا، کارگردانی است که با فیلم «دزدان فروشگاه» پیش‌تر برنده جایزه نخل طلای کن شده است. وی در سال2022 با فیلم «کارگزار» در بخش رقابتی جشنواره فیلم کن حضور یافته است. این فیلم توسط کمپانی «زیپ سینما» تولید شده و حامی مالی و پخش‌کننده این فیلم نیز کمپانی «سی جی اینترتینمت» است. هیروکازو کورئدا در «کارگزار» داستان 2مرد را روایت می‌کند که نوزادی رها شده را از درون جعبه‌ای برمی‌دارند. دیگر شخصیت‌های داستان این فیلم، مادری پشیمان و 2کارگاه پلیس هستند.

تصمیم به ترک / کارگردان: پارک چان ووک(کره‌جنوبی)

پارک جان ووک از کارگردانان مطرح کره‌جنوبی است که چند فیلم از وی قبلا نیز در جشنواره کن به نمایش درآمده است. او پیش‌تر با فیلم «کنیز» در سال2016 در بخش رقابتی جشنواره کن حضور داشت و از شانس‌های مهم دریافت نخل طلا بود. پارک چان ووک حالا با فیلم «تصمیم به ترک» در بخش رقابتی جشنواره کن2022 حضور یافته و از شانس‌های اصلی کسب جایزه نخل طلا محسوب می‌شود. او در این فیلم داستان کارآگاهی را روایت می‌کند که در حال تحقیق روی پرونده قتل همسر زنی اسرار‌آمیز است.

شکار /کارگردان لی جونگ جائه(کره‌جنوبی)

ساخت فیلم «شکار» نخستین تجربه لی جونگ‌جائه در زمینه کارگردانی است. او شهرت خود را مدیون بازی در سریال «بازی مرکب» است. البته لی جونگ جائه علاوه بر کارگردانی در این فیلم نیز ایفای نقش کرده است. 
فیلم «شکار» فیلمی در ژانر جاسوسی است که داستان آن در سال1980 می‌گذرد. هو سانگ ته، دیگر بازیگر سریال بازی مرکب هم در این فیلم بازی کرده است. فیلم «شکار» در بخش نمایش‌های نیمه شب حضور دارد.
سال‌های 2021 و 2022 برای لی جونگ جائه سال‌هایی موفقیت‌آمیز بودند. او در جشنواره‌های بین‌المللی زیادی حضور یافت و مورد تقدیر قرار گرفت. لی جونگ جائه در مراسم جایزه بازیگران تلویزیون 2022 جایزه بهترین مرد در سریال درام برای بازی در سریال «بازی مرکب» را نیز دریافت کرده است.

پلان 75/ کارگردان: هایاکاوا چی(ژاپن)

داستان فیلم علمی – تخیلی «پلان75» به کارگردانی هایاکاوا چی که امسال در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن حضور دارد، درباره آینده نه چندان دوری است که سالخوردگان ژاپنی افراد مضری برای پیشرفت جامعه تشخیص داده می‌شوند. در فیلم کوتاه و ویران شهری «پلان75» به تصمیم وحشتناک دولت این کشور مبنی بر حذف داوطلبانه افراد مسن به‌دلیل ناکارآمدی در جامعه مدرن این کشور پرداخته می‌شود. در این فیلم در قالب داستان، نگرش ترسناک احتمالی دولت و جامعه به افراد مسن در جوامع مدرن آینده به تصویر کشیده و نشان داده شده که چطور ارزش‌های انسانی در این جوامع زیر پا گذاشته می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید