• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 29 فروردین 1401
کد مطلب : 158477
+
-

تماشای یادگار دوست

معرفی چند مکان گردشگری در بهشت‌زهراس که یادآور ایثار و از خودگذشتگی است

گزارش
تماشای یادگار دوست

مهناز عباسیان- روزنامه‌نگار

اگر در این روز و شب‌های پرفیض و برکت‌ماه رمضان، فرصت شد تا به بهشت زهرا(س) و گلزار شهدا سری بزنید، پیشنهاد می‌کنیم در کنار زیارت شهدا و اهل قبور سری هم به چند مرکز دیدنی در این مکان بزنید. قول می‌دهیم که این بازدید برای شما خالی از لطف نباشد. البته همراهی خانواده و به‌ویژه کودکان و نوجوانان در این بازدید بسیار مهم و اثرگذار است؛ زیرا نسل جدید تشنه آموختن و دانستن است و چه خوب است که بیاموزند، آنچه را که ارزش آموختن دارد.

یادگار دوست در موزه شهدا
اگر علاقه‌مند به دیدن وسایل و آثار شخصی به‌‌جای‌ مانده از شهدا هستید حتما سری به موزه شهدا در بهشت زهرا(س) بزنید. آثار شهدا مانند عکس، وصیت‌نامه، دفترچه خاطرات، مدارک تحصیلی، سجاده، قرآن، تسبیح، قلم‌کاری، عینک مطالعه، نوار سخنرانی، مقالات، کتاب‌ها و آثار هنری شهیدان در این موزه موجود است‌. این موزه در قطعه 25بهشت‌زهرا(س) و در مرکز فرهنگی خانه‌شهید قرار گرفته است. این مرکز فرهنگی، 6سال پس از پایان حماسه هشت‌ساله دفاع‌مقدس بود که سر و شکل گرفت تا هم جایی باشد برای نمایش آثار به‌جا مانده از شهدا و هم محوری برای فعالیت‌های دیگر مرتبط با این حوزه. برگزاری مراسم دعا و مناجات خاصه دعای ندبه‌ در صبح جمعه، نمایش فیلم‌های مستند، نشست‌های خاطره‌های انقلابی، برگزاری نمایشگاه‌های ارائه محصولات فرهنگی و... ازجمله فعالیت‌های این موزه است.

جایگاه جلوس امام خمینی (ره)
دوازدهم بهمن سال 1357، پس از سال‌ها دوری، امام‌خمینی(ره) در لحظه ورودش به وطن مستقیم به بهشت زهرا(س) آمد تا سخنرانی تاریخی خود را در کنار شهدا آغاز کند. حالا از روزی که آن پیر فرزانه، با آن آرامش آسمانی، پای بر خاکی گذاشت که از آن پس، خاک عاشقان شد، سال‌ها گذشته است؛ از روزی که مردم از سرتاسر شهر تا بهشت زهرا(س) پیاده به دیدار امام‌شان آمدند. اینک جایگاه جلوس امام خمینی(ره) در بهشت‌زهرا(س) در جوار مزار شهدا به نمادی از پایداری انقلاب اسلامی تبدیل شده است. به مناسبت‌های مختلف پیر و جوان، زن و مرد همه و همه در این جایگاه تاریخی جمع می‌شوند و از خاطراتشان از انقلاب و روزهای نبرد و حس و حالی‌که این روزها به انقلاب و رهبرشان دارند می‌گویند. این مکان بین قطعات 17، 20و 21 همجوار با فرهنگسرای رضوان قرار دارد.

رضوان منتظر شماست
از میان ده‌ها مرکز فرهنگی و هنری در شهر، فرهنگسرای رضوان به‌عنوان تخصصی‌ترین مرکز ترویج فرهنگ ایثار و شهدا چند سالی است که اقدامات ارزشمندی داشته است. برای رفتن به این فرهنگسرا کافی است سری به گلزار شهدا در بهشت زهرا(س) بزنید. این فرهنگسرا در بین قطعات 17، 20و 21و در همجواری محل جلوس حضرت امام خمینی‌(ره)، قرار دارد. ازجمله برنامه‌های محبوب این مرکز در میان خانواده‌های شهدای تهرانی، برنامه«به تماشای سرو» است.

ضیافت شهدایی
همچنین فرهنگسرای رضوان به مناسبت‌ماه مبارک رمضان و با مشارکت سازمان بهشت زهرا(س)، خیرین، کانون خادمین الشهدا و کانون جهادی رضوان ویژه‌برنامه ضیافت شهدایی را برگزار می‌کند. این ویژه برنامه در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در ۳۰ شهریورماه سال ۸۱ اجرا می‌شود که ایشان فرموده‌اند: «امروز در نظام اسلامی، همه کارگزاران حکومت، باید بیشترین توجهشان به طبقه محروم و مستضعف و فقیر باشد.» ویژه‌برنامه ضیافت شهدایی به‌منظور بهره‌مند شدن اهالی روستاهای کم برخوردار باقرشهر، کهریزک و فشافویه از فضیلت و برکات این‌ماه عزیز با حضور در روستاهای فوق با اجرای برنامه‌های مختلف مذهبی، فرهنگی و هنری، همراه با برپایی ایستگاه‌های مذهبی، فرهنگی، هنری، اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء و برپایی سفره کریمانه احسان توسط فرهنگسرای رضوان برگزار می‌شود. اگر خواستید در این برنامه معنوی شرکت کنید با شماره تلفن 55202218تماس بگیرید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید