• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 29 فروردین 1401
کد مطلب : 158474
+
-

غیبت؛ آفت بزرگ زبان

اخلاق بندگی
غیبت؛ آفت بزرگ زبان

غیبت ازجمله رذایل اخلاقی است. خداوند به موسی وحی کرد که غیبت‌کننده اگر توبه کرد، آخرین کسی است که وارد بهشت می‌شود و اگر توبه نکرد، نخستین کسی است که وارد جهنم می‌شود. کتاب «غیبت» جلد نهم از سلسله کتاب‌های جلسات اخلاق، عرفان و معارف اسلامی آیت‌الله‌العظمی حاج‌آقای مجتبی تهرانی(ره) با موضوع آفات زبان است که در 10جلسه تنظیم شده و در هر جلسه از جهتی به بررسی مسئله غیبت می‌پردازد. در جلسه نخست به بیان تفاوت‌های نگاه فقهی و اخلاقی به غیبت پرداخته شده است و دلایل حرمت شرعی غیبت بیان شده. 
در جلسه دوم مفهوم غیبت و اقسام غیبت و در جلسه سوم منشأ غیبت در وجود آدمی واکاوی شده است. جلسه چهارم به روش‌های رد غیبت و مثال‌هایی از چگونگی رد غیبت و جلسه پنجم آثار دنیوی، اخروی و معنوی غیبت به بحث گذاشته شده است. جلسه ششم و هفتم به راه‌های علمی و عملی درمان غیبت و آثار مقبت غیبت‌نکردن اختصاص دارد. جلسه هشتم و نهم استثناهای غیبب بررسی و در جلسه دهم به کفاره غیبت اشاره شده است.
 مبنای این کتاب، بحث اخلاقی در مورد غیبت است، اگر چه در برخی قسمت‌ها به احکام فقهی غیبت و فتاوای فقها نیز اشاره می‌شود. 
این کتاب از سوی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حاج‌آقا‌مجتبی تهرانی(ره) و مؤسسه پژوهشی فرهنگی مصابیح‌الهدی به چاپ رسیده و در دسترس علاقه‌مندان قرار‌دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید