• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 28 آذر 1396
کد مطلب : 1584
+
-

دعوت سرمایه‌گذاران به آرامش

رئیس سازمان بورس در پی چند‌ماه رشد شتابان شاخص‌ها، فعالان بازار‌سهام را به آرامش و سرمایه‌گذاری براساس تحلیل دقیق دعوت کرد

بازار سرمایه
دعوت سرمایه‌گذاران به آرامش

همزمان با رشد پرشتاب شاخص‌ها در بازار سهام، رئیس سازمان بورس به‌صورت تلویحی سرمایه‌گذاران را دعوت به آرامش کرد و از آنها خواست تصمیمات خود را براساس تحلیل دقیق شرایط عمومی اقتصاد و همچنین عملکرد شرکت‌ها هماهنگ کنند.

به گزارش همشهری، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار که صبح دیروز در یک نشست خبری سخن می‌گفت، با تأکید بر کلمه «تحلیل» از سرمایه‌گذاران خواست در هر لحظه و قبل از هر اقدام برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام، نسبت به وضعیت آینده اقتصاد، صنایع و شرکت‌های بورس تحلیل و ارزیابی دقیق داشته باشند.

توصیه‌های رئیس سازمان بورس

شاپور محمدی گفت: سهامداران در خرید و فروش‌ها به عوامل بنیادی دقت کنند. چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها و تحلیل صورت‌های مالی بنگاه‌ها و صنایع از نظر بنیادی می‌تواند سرمایه‌گذاری موفقی را رقم بزند. البته تحلیل تکنیکال هم یک روش فنی و پذیرفته شده در دنیاست اما سرمایه‌گذاران حتما تحلیل بنیادی را مدنظر داشته باشند. او دومین توصیه را توجه به ویژگی‌ها و ریسک‌های هر صنعت خواند و گفت: همه صنایع دوران رشد، افول و رکود دارند، بنابراین باید به ویژگی‌های خاص هر صنعت دقت شود؛ به‌عبارتی می‌توان از تحلیل «بالا به پایین» استفاده کنند یعنی در تحلیل خود اقتصاد جهانی، اقتصاد ملی، صنعت و در نهایت یک شرکت را تحلیل کنند.

رئیس سازمان بورس با ذکر مثالی توضیح داد: به‌عنوان نمونه شرکت‌هایی مانند شرکت‌های فعال در حوزه آی‌تی که قرارداد محور هستند حتما باید تحلیل قراردادهای آن مورد توجه سهامداران قرار گیرد. شاپور محمدی تشکیل سبد سهام به‌جای خرید تک سهم را مورد تأکید قرار داد و گفت: در دنیا و بازارهای مالی کسی نمی‌تواند ادعا کند یک گروه صنعت یا شرکت افت سود ندارد پس سهامداران باید با تشکیل سبد سهام ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند. او ادامه داد: چهارمین نکته استفاده از مشاوران امین، مشاوران سالم، مشاوران راست گفتار، مشاوران غیرذینفع و استفاده از تحلیل‌های مشاوران حرفه‌ای است.

رئیس سازمان بورس پنجمین درخواست را تحلیل بلندمدت و استراتژی بلندمدت اعلام کرد و گفت: بازار رشدهای خوبی داشته و برخی هموطنان سودهای خوبی کردند اما حتما باید بلندمدت فکر کرده و از اقدامات خلاف قانون و مقرارت مانند جهت دهی به قیمت و استفاده از اطلاعات نهایی پرهیز کنند. او به سرمایه‌گذاران توصیه کرد برای خرید وفروش‌های خود تحلیل کنند و شرکت و سهام را در کنار هم قرار دهند.

دلایل رشد شاخص 

رئیس سازمان بورس همچنین درباره دلایل رشد شاخص بورس و ثبت رکوردهای جدید گفت: در این رکوردزنی‌های پی‌درپی، هم دلایل داخلی و هم تحولات بین‌المللی دخیل بود. او افزایش قیمت نفت را یکی از عوامل اثرگذار بر بازار سرمایه دانست که برای بودجه کشور نیز اتفاق خوبی است و افزایش بهای فلزات اساسی را نیز دومین عامل بین‌المللی رشد برخی صنایع بزرگ در بازار قلمداد کرد.

او با اشاره به اینکه برخی شرکت‌ها به واسطه صادرات محور بودن و افزایش نرخ ارز رشد کرده‌اند، گفت: اعطای تسهیلات توسط دولت دوازدهم به بنگاه‌های اقتصادی و تقویت سودآوری آنها نیز باعث بهبود شرایط صنایع شد.سخنگوی سازمان بورس ادامه داد: تأثیر این عوامل در صنایع و شرکت‌های مختلف متفاوت است. برخی سرمایه‌گذاران سودهای بیشتر و برخی سودهای کمتری داشته‌اند اما امید است این رشدها ادامه دار باشند.او بار دیگر تأکید کرد: سرمایه‌گذاران این رشدها را در کنار سودآوری شرکت‌ها و صنایع قرار داده و با یکدیگر مقایسه کنند.

رشد بورس ناشی از رشد کدام صنایع بود؟

رئیس سازمان بورس با اشاره به روند صعودی شاخص کل و مقایسه این شاخص با شاخص قیمت و بازده نقدی گفت: رشد شاخص در همه صنایع یکسان نیست و مقدار رشد در صنایع مختلف متفاوت است. او به تأثیر رشد شاخص صنایع در شاخص کل اشاره کرد و گفت: در مدت آغاز به‌کار دولت دوازدهم شاخص فلزات اساسی 3هزار و 764واحد، شاخص گروه شیمیایی 3هزار و 686واحد، گروه فرآورده‌های نفتی 2هزار و 801واحد، استخراج کانه‌های فلزی یک‌هزار و 719واحد، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی یک‌هزار و 100واحد و بخش مخابرات یک هزار و 93واحد بر شاخص کل تأثیر داشتند.

همچنین شرکت‌هایی که تأثیرگذاری با مقدار بیشتر از 500واحد بر شاخص کل داشته‌اند فولاد مبارکه با تأثیر مثبت 2هزار و 182واحد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با تأثیر مثبت یک هزار و 292واحد، ملی مس با تأثیر مثبت 896واحد، پالایش نفت اصفهان با تأثیر مثبت 894واحد، پالایش نفت بندرعباس با تأثیر مثبت 853واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با تأثیر مثبت 724واحد، گل گهر با تأثیر مثبت 643واحد، ارتباطات سیار ایران با تأثیر مثبت 620واحد، نفت بهران با تأثیر مثبت 529واحد و سرمایه‌گذاری غدیر با تأثیر مثبت 518واحد بوده‌اند. رئیس سازمان بورس تأکید کرد: رشد شاخص کل و شاخص هم وزن نشان می‌دهد که این افزایش‌ها فقط تأثیر شرکت‌های بزرگ نیست، اما تأثیرگذاری شرکت‌های بزرگ بیشتر است.

بازگشایی و توقف نمادها

رئیس سازمان بورس از به‌روزرسانی سامانه بورس از روز گذشته خبر داد و افزود: طرح اصلاح توقف و بازگشایی نمادها نیز آماده شده است اما از آنجا که باید سامانه جدید راه‌اندازی می‌شد، کمی به تأخیر افتاد.محمدی افزود: تا 10روز آینده روند توقف و بازگشایی نماد‌ها براساس دستورالعمل جدید بازار انجام خواهد شد.رئیس سازمان بورس گفت:از روزهای ابتدای فعالیت در سازمان، پیگیر اعتلای سامانه معاملات بودم در نتیجه سامانه جدید معاملات به روز شد و از روز شنبه معاملات روی سامانه به‌روز‌رسانی شده انجام می‌شود که کار بزرگی بود و شرکت فناوری کار سنگینی در این خصوص انجام داد.او افزود:برنامه سازمان بورس این است که یک سامانه بومی برای ایران تهیه کند و دراین زمینه فراخوانی هم اعلام کرده است.

های‌وب

محمدی درباره وضعیت توقف نماد‌های وب گفت: هیأت پذیرش تمام اطلاعات این نماد را افشا کرد اما نحوه اطلاع‌رسانی خارج از کدال این شرکت باعث حساسیت سازمان بورس بود و به همین دلیل نماد متوقف شد. پس از افشای تمامی آیتم‌های قراردادی این شرکت و دریافت پاسخ سؤالات و افشای آنها مجددا نماد را بازگشایی کردیم اما پس از بازگشایی نماد باز هم روند اطلاع‌رسانی خارج از کدال با اهدافی نامشخص ادامه پیدا کرد.

رئیس سازمان بورس تأکید کرد: قیمت‌هایی که روز چهارشنبه در بازار برای این سهام تعیین شد بنا به ماده7 بند8 قانون بازار اوراق بهادار ابهام آمیز بود. همچنین ابهامات دیگری مثل گزارش کارشناسی و روند عرضه و تقاضای سهام باعث شد سازمان بورس بنا بر وظیفه خود که پیگیری تخلفات است تصمیم به توقف نماد برای شفاف‌سازی‌ و اصلاح رویه اطلاع‌رسانی بگیرد.

وی درباره موضوع ابطال معاملات این نماد در روز چهارشنبه نیز اینگونه توضیح داد: بنابر دستورالعمل، هیچ معامله‌ای در بورس و فرابورس تا ساعت 2قطعی نیست، عدم‌تأیید معاملات با ابطال معاملات 2موضوع متفاوت است. هیچ معامله‌ای ابطال نشده اما معاملات «های‌وب» در روز چهارشنبه مورد تأیید قرار نگرفته است. معاملات از ساعت 2 قطعیت پیدا می‌کند.دبیر شورای‌عالی بورس تأکید کرد: قانون بازار اوراق بهادار در قسمت پذیرش شرکت‌ها و بازار اولیه می‌گوید پذیرش به‌منزله تأیید سودآوری و توصیه خرید و امثال اینها نیست. رئیس سازمان بورس درباره زمان بازگشایی نماد «های‌وب» گفت: تمام تلاش ما این است که این نماد در کوتاه‌ترین زمان باز شود مشروط بر اینکه فرایند و رویه اطلاع‌رسانی «های‌وب» اصلاح شود.

سرمایه‌گذاری خارجی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از جذب 20هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری خارجی در بورس در پسابرجام خبر داد و افزود: علاوه بر کره‌جنوبی، پیشنهادهایی از طرف سرمایه‌گذاران آلمانی برای انتشار اوراق بدهی در آن کشورها ارائه شده است. محمدی افزود: طرح انتشار اوراق در کره‌جنوبی پارسال در بودجه پیش‌بینی شده بود که به‌دلیل منقضی شدن قانون بودجه، انجام نشد.وی گفت: کارمزد ارکان بازار کمتر از 0.3درصد است اما با مصوبه شورای‌عالی بورس این رقم باز هم کاهش یافت.

افشای اطلاعات شبه‌دولتی‌ها

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره اجرای اصلاحیه ماده6 قانون اصل44 برای دریافت اطلاعات نهاد‌های عمومی و شبه‌دولتی گفت: تاکنون اطلاعات مربوط به 231شرکت دریافت و در سامانه کدال منتشر شده و در این زمینه تاکنون 1015 اطلاعیه منتشر شده است.

وی همچنین گفت: تجمیع مجوز کارگزاری‌ها از 23 به 8 مجوز برای بهبود کسب و کار و افشای صورت‌های مالی مؤسسه‌های عمومی غیردولتی نیز از اقدام‌های دیگر بورس به شمار می‌رود و تاکنون 231شرکت درخصوص افشای اطلاعات خود اقدام کرده‌اند.

 

تقدیر رئیس سازمان بورس از شفاف‌سازی روزنامه همشهری

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به انتشار صورت‌های مالی روزنامه همشهری و ارائه آن به سازمان بورس برای انتشار در سامانه اطلاعات ناشران بورس موسوم به کدال گفت: تعدادی از شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری صورت‌های مالی‌شان را به سازمان بورس ارائه و اطلاعات مالی‌شان را منتشر کردند و در کنار آنها روزنامه همشهری هم اطلاعات مربوط به‌صورت‌های مالی‌اش را به سازمان بورس ارائه کرد و این موضوع جای قدردانی دارد.

او افزود:برای من بسیار جالب بود که روزنامه همشهری همپای سایر زیرمجموعه‌های شهرداری تهران اطلاعات مالی‌اش را به سازمان بورس ارائه و در این زمینه شفاف‌سازی کرد و من از این بابت بسیار سپاسگزارم. براساس این گزارش، روزنامه همشهری تنها مؤسسه مطبوعاتی فعال در فضای رسانه‌ای ایران است که صورت‌های مالی‌اش را به‌صورت شفاف منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید