• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 28 فروردین 1401
کد مطلب : 158383
+
-

«قرص سمی» برای نجات غول‌های فناوری

حمله ایلان ماسک به‌عنوان ثروتمند‌ترین فرد جهان برای تصاحب کل سهام توییتر باعث شده تا این شرکت فناوری به استراتژی دفاعی «قرص سمی» روی بیاورد و به‌صورت رسمی استفاده از آن را اعلام کند.
استراتژی «قرص سمی» باعث می‌شود که با استفاده از ضوابط آیین‌نامه‌ای برای مدت محدود هیچ سهامداری اجازه مالکیت بیشتر از ۱۵ درصد سهام این شرکت را نداشته باشد. در این مدت، به سهامداران خرد اجازه داده می‌شود سهام شرکت را با تخفیف خریداری کنند.
ایلان ماسک هفته گذشته به هیأت مدیره توییتر پیشنهاد داد که همه سهام این شرکت را با قیمت بالای حدود ۴۳ میلیارد دلار خریداری کند و درواقع مالک این شبکه اجتماعی شود. اما اکنون توییتر در مقابل این حمله ایستاده است. هر چند شاید «قرص سمی» اکنون برای بعضی تازه به‌نظر برسد اما واقعیت این است که مدت‌هاست که شرکت‌های فناوری که ارزش‌شان به‌صورت تصاعدی زیاد می‌شود از این مکانیزم برای جلوگیری از تصاحب شدن‌شان توسط افراد ثروتمند استفاده می‌کنند.
به گزارش نیویورک‌تایمز، مکانیزم دفاعی قرص سمی در دهه 1980میلادی به‌وجود آمد و واکنشی در برابر تصاحب شرکت‌ها بود.
نتفلیکس در سال 2012با همین استراتژی نگذاشت سرمایه‌گذاری به نام «کارل ایکان» بدون تأیید هیأت مدیره بیش از 10درصد سهام این شرکت را به‌دست بیاورد.
چند سال بعد شرکت والت دیزنی هم این استراتژی را اجرا کرد و مدعی شد که این مکانیزم برای دفاع از منافع سهامداران بسیار مفید و کاربردی است.
توییتر اعلام کرده که تا یک سال آینده این استراتژی را حفظ می‌کند تا جلوی تصاحب تهاجمی شرکت را بگیرد. البته قرص سمی مانع از ارائه پیشنهاد مستقیم به سهامداران شرکت نمی‌شود. بنابراین این احتمال وجود دارد که ایلان ماسک پیشنهاد خرید خود را بی‌واسطه به سهامداران ارائه کند.
توییتر مدعی شده که تا یک سال آینده این استراتژی را حفظ می‌کند تا جلوی تصاحب تهاجمی شرکت را بگیرد. البته قرص سمی مانع از ارائه پیشنهاد مستقیم به سهامداران شرکت نمی‌شود. بنابراین این احتمال وجود دارد که ایلان ماسک پیشنهاد خرید خود را بی‌واسطه به سهامداران ارائه کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید