• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 28 فروردین 1401
کد مطلب : 158382
+
-

اسم رمز خطر جدید: اومیکرون مخفی

پزشکی
اسم رمز خطر جدید: اومیکرون مخفی

زیر سویه اومیکرون با نام BA.2 حالا تقریبا سویه غالب در اکثر نقاط جهان به‌حساب می‌آید. داده‌های اخیر از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا نشان می‌دهد که 86درصد از موارد ابتلا به کووید-19در این کشور مربوط به این زیر سویه است.
به گزارش سی نت، بر همین اساس اخیرا اداره امنیت حمل‌ونقل مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها استفاده از ماسک در وسایل حمل‌ونقل عمومی را اجباری کرده است. طبق این بیانیه، اجبار استفاده از ماسک تا زمانی که این مرکز بر BA.2 نظارت می‌کند و تأثیر بالقوه آن بر افزایش موارد بیماری شدید، بستری و مرگ و همچنین ظرفیت سیستم مراقبت‌های بهداشتی را ارزیابی می‌کند، این اجبار باقی خواهد ماند.
دانشمندان انتظار دارند که سویه BA.2 که با نام اومیکرون مخفی شناخته می‌شود، در آمریکا کاملا غالب شود اما برای تخمین بزرگی موج ابتلا به آن همچنان باید منتظر بود. در نیویورک، مقامات بهداشتی این ایالت گزارش دادند که زیرسویه BA.2 که حتی از سویه اصلی اومیکرون انتقال‌پذیری بالاتری دارد مسئول اصلی بالا رفتن میزان مبتلایان است. با وجود این، هم‌اکنون تعداد آمریکایی‌هایی که به واسطه ابتلا به کووید در بیمارستان بستری شده‌اند یا بر اثر این بیماری فوت کرده‌اند در حال کاهش هستند.
درحالی‌که BA.2 سرایت‌پذیری بالاتری از نسخه اصلی اومیکرون دارد و به این معنی است که این سویه جدید می‌تواند افراد بیشتری را مبتلا کند، اما طبق بیانیه سازمان بهداشت جهانی، داده‌های در دسترس نشان نمی‌دهد که منجر به بیماری سخت‌تری شود.
مقامات بهداشتی انتظار دارند که اثربخشی واکسن در برابر این زیرسویه مانند اومیکرون باشد. واکسن‌های کووید-19و تقویت کننده‌ها و یا حتی عفونت قبلی با این ویروس، منجر به کاهش شدت بیماری و بستری و مرگ‌ومیر در اثر ابتلا به اومیکرون شده بود.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها برای تقویت ایمنی در افرادی پرخطر که احتمال دارد بیشتر در معرض بیماری سخت قرار بگیرند، اواخر ماه گذشته دوز دوم واکسن تقویت‌کننده را برای افراد 50سال به بالا و سایر افراد پرخطر تجویز کرد.
آنتونی فائوچی، مشاور پزشکی کاخ سفید در تاریخ 10آوریل گفته بود که با توجه به مسری‌تر بودن سویه BA.2 به همراه کم شدن رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند ماسک زدن، احتمال به‌وجود آمدن یک پیک دیگر از این بیماری بعید نیست: آنچه امیدواریم رخ بدهد و معتقدم که همینطور خواهد بود، این است که شاهد بیماری شدید نخواهیم بود و به همین دلیل میزان بستری و فوت در این موج کمتر می‌شود.

چرا به BA.2 سویه اومیکرون مخفی می‌گویند؟
برخلاف سویه اصلی اومیکرون که باعث کاهش سیگنال یا نشانگر در آزمایش می‌شود که آن را از دلتا که نوع غالب قبل از اومیکرون بود، متمایز می‌کند. BA.2 سیگنال یکسانی به نام شکست هدف ژن S را ندارد. این امر آن را پنهان‌تر می‌کند، اگرچه توالی‌یابی ژنومی (که در حدود 10درصد از آزمایش‌های PCR کووید-19در آمریکا را در بر می‌گیرد) همه زیرمتغیرهای اومیکرون و به‌طور کلی انواع ویروس کرونا را شناسایی می‌کند.

علائم BA.2 چیست؟
داده‌های در دسترس هم‌اکنون نشان می‌دهد BA.2 به نسبت نسخه اصلی اومیکرون موجب بیماری وخیم نمی‌شود اگرچه مسری‌تر است. سازمان بهداشت جهانی به این نکته اشاره کرده است که تفاوت انتقال بین اومیکرون و این سویه کمتر از تفاوت بین دلتا و اومیکرون است. هنوز تحقیقی در دست نیست که نشان دهد BA.2 علائم متفاوت‌تری به نسبت اومیکرون دارد. برای بسیاری از افراد که
کووید-19گرفته‌اند به‌ویژه آنهایی که واکسیناسیون کامل انجام داده اند، علائم کووید شبیه به علائم سرماخوردگی بوده است.

ابتلای دوباره به اومیکرون
سازمان بهداشت جهانی با درنظر گرفتن تمام داده‌های موجود در دنیای واقعی، به این نتیجه رسید که باوجود افزایش شدت انتقال در BA.2، هنوز تفاوت گزارش شده‌ای در شدت بیماری وجود ندارد. BA.2 توده‌ای از جهش‌های جدید دارد که هنوز هیچ‌کسی آنها را تست نکرده است. دکتر جرمی لوبان، ویروس شناس دانشگاه ماساچوست گفت: مانند سویه‌ها و زیرسویه‌های قبلی، دانشمندان نیاز دارند که ویروس را در دنیای واقعی مشاهده و ویژگی‌های این جهش‌ها را شناسایی کنند.
مانند سویه اصلی اومیکرون، BA.2 واکسن‌ها را به نسبت سویه‌های قبلی کم اثرتر کرده است، اما هنوز داده‌ای وجود ندارد که نشان دهد شرایط با BA.2 بدتر می‌شود. در بیانیه 8مارس، ‌سازمان بهداشت جهانی گفت درحالی‌که ابتلا به‌سویه BA.2 پس از ابتلا به اومیکرون وجود داشته است اما داده‌های اولیه نشان می‌دهد ابتلا به BA.1 حداقل برای مدتی محافظت قابل‌توجهی در برابر BA.2 ایجاد می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید