• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 27 فروردین 1401
کد مطلب : 158264
+
-

« برادران‌لیلا» درکن

جشنواره
« برادران‌لیلا» درکن

آرش نهاوندی - مترجم

با اعلام فهرست‌ هفتادوپنجمین دوره جشنواره کن در سال2022 مشخص شد یک فیلم ایرانی در میان 18فیلم بخش رقابتی این جشنواره حضور دارد. فیلم «برادران لیلا» با بازی بازیگران مطرحی نظیر نوید محمدزاده، پیمان معادی، ترانه علیدوستی، فرهاد اصلانی، سعید پورصمیمی به‌کارگردانی سعید روستایی به نمایندگی از سینمای ایران در این دوره از جشنواره کن حضور خواهد داشت. از دیگر نام‌های مرتبط با سینمای ایران در بخش رقابتی می‌توان به فیلم «عنکبوت مقدس» به‌کارگردانی علی عباسی، کارگردان ایرانی‌تبار ساکن سوئد اشاره کرد.  این فیلم با حضور برخی بازیگران ایرانی محصول مشترک فرانسه، آلمان، سوئد و دانمارک نیز در بخش رقابتی جشنواره کن حضور دارد. «عنکبوت مقدس» در کشور اردن فیلمبرداری شده است. ‌در سال2021 فیلم قهرمان به‌کارگردانی اصغر فرهادی، نماینده ایران در جشنواره کن بود. قهرمان در نهایت جایزه بزرگ جشنواره کن را به‌خود اختصاص داد. جشنواره فیلم کن در سال2022 از تاریخ ۱۷مه (۲۷اردیبهشت) آغاز می‌شود و در تاریخ ۲۸مه (۷خرداد) به پایان خواهد رسید. در پی شیوع کرونا جشنواره کن2020 لغو و جشنواره سال2021 هم به‌صورت حضوری و آنلاین برگزار شد، اما جشنواره امسال پس از 2سال به‌شکل حضوری برگزار خواهد شد. با انتخاب خانم آیریس نابلاک به‌عنوان رئیس جدید جشنواره کن این دوره از جشنواره نسبت به سال‌های قبل متفاوت‌تر و با انتخاب فیلم‌‍‌های بیشتری که کارگردانان زن ساخت آنها را بر‌عهده دارند و برگزیدن فیلم‌هایی از کشورهایی که کمتر در سال‌های قبل فرصت حضور در این جشنواره جهانی معتبر را داشته‌اند، برگزار می‌شود. هفتادوپنجمین دوره جشنواره کن با یک فیلم جدید زامبی-کمدی به‌نام «زد» به کارگردانی میشل هازانا ویسوس افتتاح می‌شود.

‌فیلم‌های مطرح بخش رقابتی
امسال مانند سال‌های گذشته فیلم‌هایی از کارگردانان مطرح در بخش رقابتی جشنواره کن حضور دارند. دیوید کروننبرگ با فیلم جدید و عجیب «جنایت‌های آینده» با بازی ویگو مورتنسن، کلر دنی، کارگردان زن سینمای فرانسه با «ستارگان در ظهر»، برادران داردن با فیلم «توری و لوکیتا»، جیمز گری با «زمان آرماگادون»، فیلمساز مطرح ژاپنی کوره-ادا با فیلمی ساخت کره‌جنوبی با نام «کارگزار»، ماریو ‌مارتونه با فیلم «نوستالژی» و کریستین مونگیو سینماگر مشهور اهل رومانی با « RMN» در بخش مسابقه حضور دارند. 
اگرچه پس از بروز جنگ اوکراین سینماگران روس از حضور در اغلب جشنواره‌های بین‌المللی سینمایی محروم شده‌اند، اما در این دوره از جشنواره کن کریل سربرنیکوف، کارگردان نام‌آشنای روس با فیلم «همسر چایکوفسکی» در بخش رقابتی حضور خواهد داشت.

بخش غیررقابتی
در بخش غیررقابتی هفتادوپنجمین دوره جشنواره کن نیز 3فیلم ساخت آمریکا حضور دارند. این بخش شامل فیلم‌های«زد» به‌کارگردانی میشل آزانا ویسوس که به‌عنوان فیلم افتتاحیه درنظر گرفته شده، «تاپ گان: ماوریک» به‌کارگردانی جوزف کازینسکی با بازی تام کروز، «الویس» به‌کارگردانی باز لورمن، «بالماسکه» به‌کارگردانی نیکلاس بدوس، «سه هزار سال حسرت» به‌کارگردانی جورج میلر و «نوامبر» به‌کارگردانی سدریک خیمنز است.
در بخش نمایش‌های نیمه‌شب نیز فیلم‌های «شکار» به‌کارگردانی لی جونگ جائه، «روپاپردازی مهتاب» به‌کارگردانی برت مورگن و «سیگار باعت سرفه می‌شود» به‌کارگردانی کوئنتین دوپیو حضور دارند.

نوعی نگاه 
بخش نوعی نگاه نیز که در آن به طور ویژه به فیلم‌های کارگردان اولی‌ها نیز اهمیت داده می‌شود، شامل فیلم‌های «دوقلوهای ساکت» به کارگردانی آگیژکا اسموسینسکا، «غریبه» به کارگردانی توماس ام رایت، «جویلند» به کارگردانی سعیم صدیق (فیلم اول)، «رودئو» به کارگردانی لولا کیوورون (فیلم اول)، «سرزمین خدا» به کارگرانی هلینور پالماسون، «چشم انداز پروانه» به کارگردانی ماکسیم ناکونچنی (فیلم اول)، «کورساژ» به کارگردانی ماری کروتزر، «هیولا» به کارگردانی رایلی کیو و جینا گامل (فیلم اول)، «پلان ۷۵» به کارگردانی هایاکاوا چی (فیلم اول)، «دومینگو و میانه» به کارگردانی آریل اسکالانته، «عصبانی از خودم» به کارگردانی کریستوفر بورگلی، «همه کسانی که هرگز نمی شوم» به کارگردانی دیوی چو، «مترونوم» به کارگردانی الکساندر بلک (فیلم اول)، «روزهای سوزان» به کارگردانی امین آلپر، «بدترین» به کارگردانی لیس آکوکا و رومن گوئره، است.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید