• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 27 فروردین 1401
کد مطلب : 158257
+
-

گریز از ایمان و گریز از عمل

«گریز از ایمان و گریز از عمل» عنوان 10جلسه سخنرانی استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری(ره) است که در سال1353در مسجد جلیلی و مسجد ابوالفضل تهران (هر کدام 5جلسه) ایراد شده است و البته فقط 7جلسه از 10جلسه مذکور در دست است که تنظیم شده آن، کتاب مذکور را تشکیل داده است. استاد شهید در این مباحث به مسئله ایمان و عمل از نگاه جدیدی پرداخته‌اند و گریزگاه‌ها از ایمان را که بیشتر در دنیا اروپا مطرح بوده و گریزگاه‌ها از عمل را که بیشتر در جهان اسلام مطرح بوده است ذکر و تشریح کرده‌اند که حاوی مطالب نغز و بدیع فراوان است. این کتاب در 7فصل با عناوین «ضرورت ایمان»، «ایمان در کنار دوستان بشر»، «سیانتیسم و فلسفه‌های انسانی، دو گریزگاه از ایمان»، «آینده جهان، به‌سوی دین و مذهب»، «روشنفکری، گریزگاه چهارم از ایمان»، «نگاهی به بحران‌های جامعه بشری در عصر حاضر» و «گریز از عمل در جهان اسلام» تنظیم شده است.
استاد شهید درخصوص ضرورت بحث آورده‌اند: «تعلیمات دینی براساس 2رکن ایمان و عمل است. اگر به‌طور خلاصه و سربسته بخواهیم بگوییم، پیغمبران آمده‌اند که به مردم ایمان ببخشند و در جهت آن ایمان، مردم را وارد عمل و کار و فعالیت کنند. در قرآن کریم ایمان و عمل معمولاً توأم با یکدیگر ذکر می‌شود. « إِنَّ اَلَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا اَلصّالِحاتِ» به منزله یک ترجیع‌بند تکراری است که قرآن با عنایت مخصوص روی اینها تکیه کرده است.»
مطالعه این کتاب می‌تواند با آگاهی‌بخشی درخصوص ضرورت ایمان و گریزگاه‌های ایمان و عمل به تقویت ایمان و تعمیق اعتقادات و دین‌ورزی آدمی منجر شود؛ پس چه فرصتی بهتر از‌ ماه مهمانی خدا برای مطالعه این اثر ارزشمند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید