• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
پنج شنبه 25 فروردین 1401
کد مطلب : 158212
+
-

بی‌پناهی پناهجویان بازداشت شده در اوکراین

پناهجویان که در اوکراین در بازداشت به سر می‌برده‌‌اند، اکنون در میانه درگیری‌ها گرفتار شده‌اند

اروپا
بی‌پناهی پناهجویان بازداشت شده در اوکراین

همزمان با ادامه جنگ اوکراین، گروه‌های فعال حقوق بشر خواستار آزادسازی فوری پناهجویانی شده‌اند که در مراکز مهاجرتی این کشور در بازداشت به‌سر می‌برند. این درخواست درپی دریافت گزارش‌هایی مبنی بر وخامت وضعیت نگهداری این بازداشتی‌ها مطرح شده است. آمار دقیقی از تعداد پناهجویانی که در این مراکز محبوسند وجود ندارد، اما شاهدان عینی از حضور حدود 100نفر مرد، زن و کودک در این مراکز خبر داده‌اند.
به‌گفته دیده‌بان حقوق بشر، درحال حاضر حدود 45پناهجو در مرکز اسکان پناهجویان ژوراویچی، یک پادگان سابق نظامی واقع در استان ولین اوکراین، در بازداشت به‌سرمی‌برند. به‌گفته این سازمان، پناهجویان بازداشتی در منطقه‌ای جنگی محبوس شده‌اند و به‌شدت وحشت‌زده هستند، زیرا اخبار جنگ را در تلویزیون می‌بینند و صدای انفجار‌ها را در اطراف پادگان می‌شنوند. این مرکز با شهر لوتسک حدود یک ساعت و با مرز بلاروس حدود 2ساعت فاصله دارد. لوتسک شهری است که ماه گذشته هدف حملات هوایی روسیه قرار گرفت.
اغلب این پناهجویان برای فرار از جنگ، کشور زادگاه خود را رها کرده و به اوکراین پناه آورده‌اند اما در اوکراین هم گرفتار جنگ شده‌‌اند. به‌گفته پناهجویانی که سابقا در این مرکز بازداشت بوده‌اند، وضعیت آن پیش از آغاز جنگ هم غیرانسانی و ناخوشایند بود، اما با آغاز جنگ وضعیت بحرانی شده است. به‌گفته نجات‌یافتگان این مرکز، آب آشامیدنی که در اختیار پناهجویان قرار دارد آلوده است و موجب بیماری آنها می‌شود. همچنین سهمیه غذایی هر پناهجو در طول روز تنها تکه‌ای نان است. در زمان حملات هوایی روسیه هم باوجود اینکه شهروندان عادی از منطقه تخلیه شده بودند، نگهبانان این مرکز اجازه خروج به پناهجویان نداده و حتی تلفن آنها را ضبط کردند تا امکان تماس نداشته باشند. به پناهجویان وعده داده شده اگر برای اوکراین بجنگند، به آنها اقامت داده می‌شود.
به‌گفته دیده‌بان حقوق بشر، هیچ توجیهی برای در بازداشت نگه داشتن پناهجویان و مهاجران در شرایط جنگی وجود ندارد و قوانین بین‌الملل به وضوح بر لزوم آزادسازی افراد از چنین مراکزی در زمان جنگ تأکید دارند. براساس قوانین کنوانسیون ژنو، هر دو طرف جنگ باید اقدام‌های لازم برای محافظت از غیرنظامیان در برابر آسیب‌های جنگ را انجام دهند.
دیده‌بان حقوق بشر به‌شدت نسبت به امنیت پناهجویان زندانی در اوکراین نگران است و از اوکراین و اتحادیه اروپا درخواست کرده تا پناهجویان اسیر در اوکراین را آزاد کنند تا این افراد بتوانند برای درخواست پناهندگی از این کشور خارج شوند. این سازمان همچنین از کشورهای همسایه اوکراین خواسته به درخواست پناهندگی پناهجویان رسیدگی کند.
اوکراین 2مرکز بازداشت دیگر برای پناهجویان دارد. مرکز چرنی‌هیو که تا همین اواخر تحت محاصره روسیه بود و گفته می‌شود پناهجویان بازداشتی در این مرکز مرخص شده‌اند. مرکز دیگر اقامتگاه موقت نیکلائف نام دارد که در منطقه وزنسنسکی در نزدیکی اودسا واقع شده است. گفته می‌شود این مرکز تا 2هفته پیش فعال بوده و پناهجویانی داخل آن در بازداشت به سر می‌برده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید