• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 25 فروردین 1401
کد مطلب : 158206
+
-

رمضان، ماه سرکوب فلسطینی‌ها

فلسطینی‌ها در کرانه باختری و بیت‌المقدس، ماه رمضان را همراه با افزایش حملات نیروهای رژیم صهیونیستی و محدودیت‌های بیشتر برای اعمال فرائض دینی سپری می‌کنند

گزارش
رمضان، ماه سرکوب فلسطینی‌ها

سرکوب فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی از سوی رژیم صهیونیستی شدت بیشتری گرفته و دیروز ارتش اسرائیل، ‌در ادامه کشتار فلسطینی‌ها، یک جوان دیگر را هم به شهادت رساند.
به گزارش الجزیره، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرده است که این جوان 34ساله محمد حسن محمد عساف نام داشته و به‌خاطر اصابت گلوله به شهادت رسیده است.
نیروهای اسرائیلی، در 6 روز اخیر عملیات نظامی گسترده‌ای را در کرانه باختری شروع کرده‌اند و چندین فلسطینی‌ را به شهادت رسانده‌اند. صلیب سرخ فلسطین هم اعلام کرده است که در شهر نابلس و مناطق اطراف آن، 31نفر در اثر حملات و تیراندازی ارتش رژیم صهیونیستی مجروح شده‌اند.
سرکوب فلسطینی‌ها در کرانه باختری بعد از آن شدت گرفته است که 14اسرائیلی در 4حمله شهادت‌طلبانه در 3 هفته گذشته کشته شده‌اند. مهم‌ترین این حملات، تیراندازی در مرکز تل‌آویو است که هفته گذشته اسرائیل را شوکه کرد. اسرائیلی‌ها در مقابل در 3 هفته گذشته 16فلسطینی را به شهادت رسانده‌اند.
گروه‌های فلسطینی خبر داده‌اند که در شب حمله به نابلس که منجر به شهادت جوان فلسطینی شد، 14فلسطینی دیگر هم دستگیر شده‌اند.

رمضان نظامی در قدس
سرکوب فلسطینی‌ها در نابلس در حالی تشدید شده است که در قدس شرقی هم فلسطینیان روزه‌دار دوباره طعم شدید سرکوب و حملات نیروهای امنیتی و نظامی را می‌چشند. ارتش رژیم صهیونیستی، در سال‌های اخیر چنان عرصه را بر مسلمانان روزه‌دار در قدس شرقی تنگ می‌کند که فلسطینی‌ها برای انجام فرائض دینی و زنده نگه داشتن آیین‌ها و سنت‌های ماه مبارک رمضان در این شهر، در تنگنا افتاده‌اند. رمضان گذشته در پی حملات خشونت‌بار نیروهای اسرائیلی به مسجد الاقصی، تنش‌ها به اوج رسید و درنهایت رفتار اسرائیلی‌ها با واکنش حماس که کنترل نوار غزه را در اختیار دارد مواجه شد و جنگ 11روزه اتفاق افتاد.
امسال هم اسرائیلی‌ها از روز اول ماه رمضان، دوباره سرکوب و فشار بر فلسطینی‌ها را شروع کره‌اند. به گزارش میدل‌ایست‌آی، نیروهای رژیم صهیونیستی به‌خصوص رفت‌وآمد جوانان فلسطینی به مسجدالاقصی را محدود کرده‌اند و حضور مردم در بازارهای شبانگاهی رمضان در محدوده دروازه دمشق را با حضور سنگین نظامی خود دچار مشکل کرده‌اند. از ابتدای ماه رمضان، نیروهای اسرائیلی بیش از 40نفر را به‌خاطر تجمع در بیرون دروازه دستگیر کرده‌اند. ده‌ها نفر هم در حمله نیروهای اسرائیلی به رهگذران به‌خاطر اصابت باتوم و گلوله‌های پلاستیکی و یا استنشاق گاز اشک‌آور مجروح شده‌اند. رژیم صهیونیستی در آستانه رمضان 3هزار نیروی اضافی به محدوده شهر قدیمی قدس فرستاده و فضا را به‌شدت نظامی کرده است.
ابراهیم السنجلاوی روزنامه‌نگار ساکن قدس به میدل‌ایست‌آی گفته است که حضور سنگین نیروهای نظامی اسرائیلی در محدوده دروازه دمشق، که مناسک و سنت‌های رمضانی فلسطینی‌ها را مختل کرده، در واقع اقدامی علیه هویت فلسطینی‌های این شهر است. او گفته است: «فلسطینی‌ها سربازانی را در مقابل خود می‌بینند که خشم و افراط‌گرایی در چهره‌هایشان دیده می‌شود. آنها نگران تجمع فلسطینی‌ها هستند چون جنگ بر سر دروازه دمشق، در واقع جنگ بر سر هویت است.» او معتقد است که هدف اسرائیلی‌ها این است که فعالیت‌های اقتصادی مربوط به مناسک و آیین‌های رمضان را مختل کنند و تعداد نمازگزاران در مسجدالاقصی را هم کاهش دهند. فشار به فلسطینیان در قدس شرقی، همزمان با تشدید حملات در نابلس و همینطور جنین، این احتمال را مطرح کرده است که دوباره همچون سال گذشته فشار رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها، منجر به جنگ شود.
در این میان، واکنشی که حماس از خود نشان می‌دهد بسیار تعیین‌کننده است. به گزارش الجزیره، حماس در روزهای اخیر به‌شدت از حملات اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی انتقاد کرده است. بسیاری در سرزمین‌های اشغالی هراس دارند که حماس، همچون سال گذشته، با شلیک موشک به تل‌آویو به موج جدید سرکوب فلسطینی‌ها واکنش نشان دهد.

آمادگی کامل حماس 
حماس در روزهای گذشته به گروه‌های میانجی پیام رسانده که در مقابل تعرض به مسجدالاقصی و اردوگاه جنین ساکت نخواهد نشست و پیام صریحی را هم در این‌باره به اسرائیلی‌ها داده است. به گزارش خبرگزاری فارس، زاهر جبارین عضو دفتر سیاسی حماس درباره اتفاق‌های اخیر به شبکه المیادین گفته است: « حماس در سطوح بالای رهبری این جنبش در حال پیگیری اوضاع در جنین است و هرگونه تحرکی از سوی دشمن را زیرنظر دارد.»
او درباره حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی در روز‌های آینده هشدار داده و گفته است: « این خطرناک‌ترین کاری است که دشمن صهیونیستی می‌تواند مرتکب شود. ما نیرو و تجهیزات خود را برای مقابله با دشمن آماده کرده‌ایم و آنقدر توان داریم که 6 ماه متوالی نبرد کنیم. ما بیش از 7 دهه است که این نبرد را به راه انداخته‌ایم؛ زیرا رژیم اشغالگر مردم ما و دلاورمردان ما و اسرای ما را زندانی کرده و در همه شهرهای کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی سال ۱۹۴۸ و نوار غزه هموطنان ما را به قتل می‌رساند و هر جنایت ممکنی را مرتکب می‌شود. ما در بالاترین سطح رهبری گروه‌های مقاومت و در اتاق عملیات مشترک، پیگیر اوضاع کنونی در سرزمین‌های فلسطینی هستیم.»
المیادین به نقل از منابع خبری خود گزارش داده است که حماس پیام صریحی به میانجی مصری داده و درباره تحولات اخیر به رژیم صهیونیستی هشدار داده است.
همچنین فرماندهان «گردان جنین» در بیانیه‌ای از آمادگی کامل خود برای درگیری با نظامیان رژیم صهیونیستی خبر دادند. این گردان در ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ با عضوگیری از اعضای «سرایا‌القدس»، گردان‌های «عزالدین القسام» و «ابوعلی مصطفی» گردان «شهدای الاقصی» تشکیل شد. «ریاض ابووعد» از فعالان اردوگاه جنین در این‌باره به خبرگزاری آناتولی گفت که درصورت هرگونه یورشی درگیری‌های شدیدی رخ خواهد داد و جوانان اردوگاه کاملا آماده هستند. به‌گفته وی گروه‌های فلسطینی انسجام بسیار بالایی با یکدیگر دارند و همزمان ساکنان اردوگاه نیز ارتباط بسیار عمیقی با گروه‌های مقاومت پیدا کرده‌اند.

مکث
شهادت 355فلسطینی در سال گذشته 

نیروهای رژیم صهیونیستی در سال گذشته، 355فلسطینی را به شهادت رسانده‌اند و بیش از 16هزار و 500نفر دیگر را مجروح کرده‌اند. به گزارش العربی الجدید، وزارت بهداشت فلسطین ضمن اعلام این آمار گفته است که 87نفر از شهدا، کودکان بوده‌اند. براساس گزارش وزارت بهداشت فلسطین، 265نفر از این شهدا، در غزه جانشان را از دست داده‌اند. بیشتر آنها هم در جریان بمباران وحشیانه این باریکه در جریان جنگ 11روزه به شهادت رسیدند. نیروهای اسرائیلی همچنین 90نفر را در کرانه باختری و قدس شرقی به شهادت رسانده‌اند. نیروهای اسرائیلی، همچنین از ابتدای سال‌جاری میلادی بیش از 1100فلسطینی را دستگیر کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه عبری «والا»، از ماه ژانویه تا حالا، بیش از 1100فلسطینی به ظن دست داشتن در آنچه رژیم صهیونیستی «فعالیت‌های تروریستی» خوانده، دستگیر شده‌اند. از این تعداد حدود ۸۰۰ نفر تا حدود یک ماه پیش و مابقی طی هفته‌های اخیر بازداشت شده‌اند. سال گذشته، بیش از ۲۲۰۰ فلسطینی در سراسر کرانه باختری دستگیر شدند و این در حالی است که تا اواسط ماه آوریل جاری ارتش رژیم صهیونیستی حدود نیمی از این تعداد را بازداشت کرده است. یک منبع امنیتی در گفت‌و‌گو با والا اشاره کرد که پس از عملیات‌های شهادت‌طلبانه پی‌در‌پی، نیروهای امنیتی چاره‌ای جز دستگیری گسترده افرادی که در حال برنامه‌ریزی برای حمله، به فکر حمله یا به فکر کمک به انجام حمله بودند، نداشته است و همین امر باعث افزایش میزان دستگیری‌ها شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید