• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 25 فروردین 1401
کد مطلب : 158172
+
-

تغییر از نوع دیگر

اردیبهشت‌، شاید ماه پرخبری برای رسانه ملی باشد

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

«برای تحول برنامه‌ها در سازمان 3بعد تحول محتوایی، رویکردی و تحول سازوکاری را داریم. تغییرات ساختاری در سازمان گسترده و پیچیده‌ای مثل صداوسیما اینگونه‌ است که اگر شما بخواهید به یک نقطه‌ای دست بزنید یا تغییری ایجاد کنید، این به‌صورت مویرگی تا بخش‌های خیلی زیادی از سازمان منتشر می‌شود و از مدیران، وقت بسیار زیادی را می‌گیرد و ناگهان می‌بینیم 4سال است که درگیر تغییرات ساختاری شده و کاری نکرده‌ایم. انتصابات مدیران هم به همین شکل است. تلاش بر این است که با رویکرد آسیب‌شناسی و بعد رویکرد فرایندشناسی نگاه ‌‌کنیم. آیا این تحول و این رویکرد و این فرایند با مجموعه افرادی که در خدمت آنها هستیم، رخ می‌دهد یا نه؟ البته بحث شایسته‌گزینی در همه مراحل مطرح است. تغییر ایجاد نمی‌کنیم، اما اگر احساس کنیم براساس این تحولات حتما باید تغییراتی در افراد هم اتفاق بیفتد، ما این کار را انجام می‌دهیم.» این بخشی از صحبت‌های پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی با روزنامه همشهری است که درباره تغییر مدیران شبکه گفته شده؛ تغییری که اصولا در ایران با تغییر مدیران اصلی اتفاق می‌افتد، اما جبلی بعد از 7ماه حضورش در صدا و سیما تغییراتی در معاونت سیما و صدا نداشته است. با این حال همچنان گمانه‌زنی‌ها درباره مدیران شبکه‌ها و گاه حذف معاونت‌های صدا و سیما وجود دارد. یکی از ویژگی‌های جبلی به‌عنوان رئیس رسانه ملی این است که خودش از بدنه سازمان بوده و افراد را به‌خوبی می‌شناسد؛ بنابراین برای تغییر نیازی به صرف انرژی زیاد برای شناسایی افراد ندارد و شاید به همین دلیل است که تغییرات را در اولویت کارهای خود قرار نداده است.

گمانه‌زنی‌ها از درون سازمان
شاید این گمانه‌زنی‌ها بیشتر از درون سازمان عریض و طویل باشد؛ کسانی که منتظر تغییر هستند و شاید هم پیمان جبلی به این نتیجه رسیده که باید تغییراتی در مورد مدیران شبکه‌های اصلی و همچنین معاونانش در صدا و سیما داشته باشد! قبل از سال نو تغییراتی در شبکه‌های نسیم و امید صورت گرفت، اما این تغییر مدیریت‌ها به شبکه‌های اصلی و معاونت‌ها نرسیده است. شلوغی کار سازمان در نورز و بعد آن ماه رمضان شاید تغییرات را به بعد از عید فطر موکول کرده است. هر گروهی نام‌هایی را برای گمانه‌زنی معاونت سیما و سیمافیلم عنوان می‌کنند. برخی نام جواد رمضان‌نژاد، رئیس سیمافیلم، علی فروغی، مدیر شبکه3 و محمدرضا جعفری‌جلوه، مدیر شبکه2 را بیشتر از دیگران عنوان کردند؛ نام‌هایی که بعدها از سوی خود افراد یا سازمان تکذیب شد.

تعیین‌تکلیف نسیم و امید
با توجه به صحبت‌های جبلی، این تغییرات ممکن است زودتر از زمان درنظر گرفته شده باشد؛ به‌خصوص در معاونت سیما، اما حالا اسامی اعلام شده نامزد حضور در مدیریت شبکه‌های سیما هستند. اواخر سال قبل تکلیف سرپرستی شبکه نسیم روشن شد و محمدرضا خوشرو رسماً هدایت این شبکه را بر‌عهده گرفت .روح‌الله رجبی هم مسئولیت شبکه امید را عهده‌دار شد.

مجید زین‌العابدین نامی که هر بار شنیده می‌شود
نام مجید زین‌العابدین، مدیر فعلی شبکه یک سیما برای تغییر بیش از دیگران به‌طور جدی مطرح می‌شود. گفته می‌شود وی با توجه به حضورش در حوزه ریاست و معاونت اجرایی رسانه ملی، مسئولیتش در شبکه یک را به شخص دیگری واگذار می‌کند. نام سعید اشناب (مدیر فعلی شبکه 5سیما) و جواد رمضان‌نژاد (مدیر مرکز سیمافیلم) بیش از دیگران برای مدیریت شبکه یک سیما مطرح شده است. البته یکی از مدیرانی که درباره او بارها صحبت شده، علی فروغی است؛ مدیری که گفته می‌شود شاید به شبکه افق برود و شاید هم در شبکه 3ماندگار باشد. البته این احتمال هم وجود دارد که مهدی رحمتی، رئیس بسیج صداوسیما که با حفظ سمت سرپرستی معاونت امور استان‌های رسانه ملی را بر‌عهده دارد، جایگزین فروغی شود، اما این خبر هنوز تأیید یا تکذیب نشده است. تغییر مسعود معینی‌پور، مدیر شبکه 4هم عنوان می‌شود و گفته شده، معینی‌پور با سعید اشناب در شبکه5 سیما جابه‌جا می‌شود. مدیر فعلی شبکه5 (سعید اشناب) مشخص نیست تغییر خواهد کرد یا به شبکه یک یا جایی دیگر می‌رود. باید دید پیمان جبلی چه تصمیمی برای معاونت سیما و صدا در روزهای خلوت سازمان می‌گیرد؟

این خبر را به اشتراک بگذارید