• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 25 فروردین 1401
کد مطلب : 158124
+
-

ایران چشم انتظار گردشگر از قطر

ویزای ورود به ایران از مبدأ قطر با تصمیم هیأت وزیران رایگان شد

گردشگری
ایران چشم انتظار گردشگر از قطر

مذاکرات با هیأت قطری برای تبلیغ ایران در دوحه و اطراف ورزشگاه‌ها به پایان رسید و سخنگوی دولت در تازه‌ترین اتفاق اعلام کرد که ویزای ایران از مبدا قطر رایگان شد. بنابراین گردشگران جام‌جهانی که بخواهند از مبدا قطر به ایران سفر کنند سفرشان به میزان 70یورو ارزان‌تر تمام می‌شود.
گردشگری ایران حالا در آستانه یک رویداد تاریخی در چند کیلومتری خود ایستاده است و آزمون بزرگ گردشگری کشور در جذب آسان‌تر گردشگران خارجی در دولت سیزدهم آغاز شده است. رئیس‌جمهوری در سفر به قطر با امیر قطر درخصوص ظرفیت‌های گردشگری ایران و توان کشور در برپایی باشکوه‌تر جام جهانی قطر، همچنین یاری ایران به قطر با جذب و ماندگاری تماشاچیان جام جهانی 2022سخن گفت. او البته در چندین تماس تلفنی با مقامات قطر اعلام کرد که ایران کمک خوبی برای میزبانی از گردشگران جام جهانی قطر است. با پیگیری رئیس‌جمهور بود که مقامات قطری این هفته به جزیره کیش آمدند و 2 روز از ظرفیت‌های این جزیره بازدید کردند.
علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور در همین جزیره به دیدار وزیر گردشگری کشور قطر رفت تا همکاری‌ها در زمینه جذب بخشی از گردشگران جام جهانی قطر به ایران آغاز شود. وزیر گردشگری قطر نیز اعلام کرده است که اعزام گردشگران جام جهانی قطر تنها از سوی دفاتر گردشگری قطر ممکن است، بنابراین بخش خصوصی
2 کشور باید درخصوص جذب گردشگران جام جهانی به ایران به توافق برسند.

توپ در زمین بخش خصوصی
بخش خصوصی در ایران اما در انتظار مذاکرات سطح بالای ایران و قطر برای آغاز فعالیت‌ها برای جذب گردشگران جام جهانی قطر بود. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز از دولت خواسته بود سیاست لغو روادید برای گردشگران حاضر در جام جهانی قطر که درخواست ورود به ایران دارند اجرایی شود. اما وزارت خارجه این موضوع را نپذیرفته و همین دیروز سخنگوی دولت در توییتر اعلام کرد که هیأت وزیران مصوبه ارائه ویزای رایگان ورود به ایران برای گردشگران جام جهانی را به تصویب رسانده و بنابراین سیاست تسهیل ویزا را برای گردشگران جام جهانی اجرایی کرده است. ویزای ایران حدود 70یورو قیمت دارد و با اعمال سیاست ورود رایگان به ایران هزینه گردشگران خارجی برای سفر به ایران در طول برگزاری جام جهانی اندکی کاهش می‌یابد.
لیلا اژدری، مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی در معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی در ارتباط با آخرین اقدامات ایران برای جذب گردشگران خارجی جام جهانی به کشور به همشهری می‌گوید: چند برنامه برای جام جهانی قطر را همزمان پیش می‌بریم. نخست تبلیغ و اطلاع‌رسانی در مورد ایران در قطر و تصویرسازی ایران است که مهم‌ترین هدف ما در جام‌جهانی قطر است.
موضوع اختصاص فضاهای تبلیغاتی برای ایران در قطر نیز در مذاکرات معاون گردشگری با وزیر گردشگری قطر مطرح شد که از فضای بیلبوردهای سطح شهر دوحه آغاز می‌شود و به زون‌های اطراف ورزشگاه‌ها می‌رسد. پس از عید فطر نیز مرکز تجاری ایران در دوحه قطر که متعلق به سازمان توسعه و تجارت کشور است، افتتاح می‌شود و معاون وزیر صمت قول داده است بخشی از این مرکز را برای تبلیغ و احداث نمایشگاه و فروشگاه صنایع‌دستی در اختیار وزارت میراث‌فرهنگی قرار ‌دهد.
به‌گفته این مسئول در معاونت گردشگری، برخی تماشاچیان و تیم‌های فوتبال 2 ماه در قطر می‌مانند و فاصله بین بازی‌ها نیز 3 تا 5 روز است. بنابراین نه‌تنها ایران که حتی ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برای جذب گردشگران قطر برنامه‌ریزی کرده‌اند. در ایران جزیره قشم و کیش و سایر مناطق آزاد نیاز به ویزای ورود ندارند و خیلی از خارجی‌ها این نکته را نمی‌دانند که باید به آنها اطلاع‌رسانی شود. ویزای ایران از مبدأ قطر هم رایگان شده است که فرصت خوبی برای جذب گردشگران جام‌جهانی برای کشور مهیا می‌کند.
لیلا اژدری با اعلام این موضوع که سازمان هواپیمایی کشوری نیز با طرف قطری به توافق رسیده و مجوز پرواز برای ایران گرفته است افزود: به لحاظ پرواز هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت و پروازهای ایرانی هم برای سفر به قطر مشکل ندارند. بنابراین دو نکته اصلی یعنی پرواز و ویزا حل شده و الان دیگر دفاتر خدمات مسافرتی باید فعالیت خود را آغاز کنند و با شرکای خارجی وارد مذاکره شوند و تورها را ببندند.

استان‌های هدف برای میزبانی از گردشگر
به‌گفته مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی معاونت گردشگری، استان‌های فارس، اصفهان، تهران، یزد، کرمان و هرمزگان برای میزبانی و سفر گردشگران جام‌جهانی قطر هدف‌گذاری شده‌اند و اگر بحث فرودگاه بوشهر هم حل شود این استان نیز جزو استان‌های هدف برای میزبانی از گردشگران جام جهانی خواهد بود.
لیلا اژدری از تلاش ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برای جذب گردشگران جام جهانی خبر داده و می‌گوید: ایران در مقایسه با سایر رقبای منطقه‌ای این مزیت را دارد که از تنوع جاذبه‌های گردشگری و وسعت زیاد برخوردار است. ضمن اینکه به قطر نزدیک‌تر است و حتی سفر گردشگران خارجی به ایران نسبت به سفر به ترکیه بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود.  اما جام جهانی قطر تنها محدود به جذب گردشگران خارجی نیست که ایرانی‌ها نیز برای سفر به آن کشور و تماشای بازی‌های جام‌جهانی مشتاق هستند.
 در این حوزه و به‌گفته لیلا اژدری، به دستور معاون اول رئیس‌جمهور باید کارگروهی با حضور نمایندگان وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل شود تا با هماهنگی این 3 دستگاه بلیت‌های بازی‌های جام‌جهانی در اختیار چند آژانس گردشگری مشخص قرار بگیرد و توسط آنها در اختیار تماشاچیان ایرانی مسافر جام جهانی قرار بگیرد. اما وزارت میراث فرهنگی در انتظار تصمیم فدراسیون فوتبال است تا هر چه زودتر کارگروه مشترک فروش بلیت‌های جام جهانی تشکیل شود.
اینکه جام جهانی 2022قطر چه اندازه ایران را از گردشگری جام جهانی برخوردار می‌کند و چه تعداد گردشگر این رویداد وارد ایران خواهند شد، موضوعی است که هنوز هیچ‌یک از مسئولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تخمینی از آن ندارند.  با این حال به‌گفته لیلا اژدری، حدود 60هزار تخت هتلی در استان‌های هدف‌گذاری شده برای اقامت گردشگران وجود دارد که 50درصد آنها می‌توانند به گردشگران جام جهانی قطر اختصاص بیابند. ظرفیت‌های اقامتی قشم و کیش نیز آماده میزبانی از گردشگران رویداد 2022قطر است.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید