• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 25 فروردین 1401
کد مطلب : 158121
+
-

باکتری‌ها علیه آنتی‌بیوتیک‌ها

محققان در حال توسعه باکتری‌هایی هستند که می‌توانند از روده دربرابر آنتی‌بیوتیک‌ها محافظت کنند

دانش
باکتری‌ها علیه آنتی‌بیوتیک‌ها

زهرا خلجی- روزنامه‌نگار

به عقیده متخصصان، بنیان سلامت و تندرستی انسان، نه قلب است، نه ریه‌ها و نه مغز، بلکه روده است. اینکه 70درصد از سیستم ایمنی بدن شما در شکم‌تان نهفته است به‌طور کامل گویای اهمیت سلامت روده‌هاست؛ بنابراین، خوردن و آشامیدن هر چیزی، رابطه‌ای مستقیم با سلامت جسم و ذهن انسان دارد.
به گزارش انگجت، یک روده سالم محل تجمع تعداد زیادی از سلول‌های ایمنی و باکتری‌های مفید است که با ویروس‌ها، باکتری‌های مضر و قارچ‌ها می‌جنگد و در مقابل، روده ناسالم می‌تواند به عفونت منجر شود و حتی توان بدن شما برای مبارزه با سرطان را نیز از بین ببرد.

باکتری‌هایی که از روده محافظت می‌کنند
در سال1928 الکساندر فلمینگ، میکروب‌شناس اسکاتلندی چیزی را کشف کرد که ما امروز آن را با نام پنی‌سیلین می‌شناسیم. کار فلمینگ و جانشینان او باعث شد تا در مسیر مبارزه با عفونت‌های باکتریایی تغییرات بزرگی رخ بدهد. تا امروز، آنتی‌بیوتیک‌ها یکی از قدرتمندترین وسیله‌هایی است که ما برای حفاظت در مقابل باکتری‌های آسیب‌زننده داریم.
اما برخی از این آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند میکروب‌های خوبی را که در روده ما زندگی می‌کنند از بین برده و در را برای ورود مهمان چالش‌برانگیزی که منجر به حملات دردناک اسهال می‌شود، باز کنند. در سال‌های اخیر، برخی از پزشکان برای کمک به جبران آسیب‌هایی که آنتی‌بیوتیک‌های مضر می‌توانند به باکتری‌های روده وارد کنند، دارو‌های پروبیوتیک تجویز می‌کنند، اما مشکل این رویکرد این است که به آنتی‌بیوتیک‌ها حساس هستند و جایگزین مناسبی برای میکروب‌ها نیستند.
در مطالعه‌ای که در مجله Nature Biomedical Engineering منتشر شده بود، محققانی از دانشگاه هاروارد و انستیتوی فناوری ماساچوست، جزئیات کارهایی را که روی «دستگاه درمانی سلولی زنده» انجام داده‌اند، توضیح دادند که چشم‌انداز آن محافظت از انسان‌ها در برابر عوارض جانبی مضری است که آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند روی روده ما داشته باشند.
آنها سویه‌ای از باکتری را شناسایی کردند که همواره در تولید پنیر برای رساندن آنزیمی که بتواند آنتی‌بیوتیک‌های بتا لاکتام را بشکند، استفاده می‌شود. بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌های مرسوم در نسخه‌ها شامل پنی‌سیلین، از زیرمجموعه این خانواده است. با استفاده از اصلاح ژنتیک، آنها همچنین نحوه سنتز آنزیم را توسط باکتری تغییر دادند تا از انتقال این قابلیت به باکتری‌های دیگر جلوگیری کنند. نتیجه، درمانی است که اثرات مضر آنتی‌بیوتیک‌ها را کاهش می‌دهد و در عین حال به آن داروها اجازه می‌دهد کار خود را انجام دهند. آندرس کوبیلوس رویس، نویسنده ارشد این تحقیق گفت: در مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد، محققان دریافتند که باکتری‌های آنها به‌طور قابل‌توجهی آسیب آمپی‌سیلین به میکروب‌های روده را کاهش داده و به آن اجازه می‌دهد تا پس از 3روز به‌طور کامل بهبود یابند. در مقابل، در موش‌هایی که فقط آنتی‌بیوتیک دریافت کرده‌اند، محققان شاهد کاهش بسیار بیشتری از تنوع میکروبی بودند.

ارتباط مستقیم مغز و روده
به هر حال، باور کنید یا نه، روده به اندازه ستون فقرات عصب دارد و به‌طور مستقیم به مغز متصل است. این یعنی تغذیه ضعیف به اضطراب و افسردگی منجر می‌شود و برعکس، روان ناسالم نیز می‌تواند به مشکلات مزمن روده بینجامد. متخصصان می‌گویند، روده مشکل‌دار و سیستم ایمنی ضعیف می‌تواند باعث التهاب، آسیب به مفاصل و عضلات شود. متخصصان می‌گویند که به روده به چشم مغز دوم نگاه کنید. نه‌تنها میلیون‌ها باکتری در روده مواد مغذی را از غذاها جداکرده و آن را به بدن می‌رسانند، بلکه پایانه‌های عصبی آن با مغز و هورمون‌های شما صحبت می‌کنند تا ذهن و احساس راحتی شما را تنظیم کنند. اما سؤال این است که باید با روده چطور رفتار کنیم؟ متخصصان می‌گویند، به زمان و کیفیت آنچه می‌خورید، دقت کنید. باکتری‌های خوب را با رژیمی سرشار از فیبر، میوه‌های رنگارنگ و سبزیجات، غلات، پروتئین و ادویه‌جات در روده، سالم و فعال نگه دارید و به‌جای آن از مصرف غذاهای فرآوری شده مانند چیپس سیب‌زمینی و سودا بپرهیزید. دیوید هبر، پزشک و مدیر مرکز تغذیه انسان در دانشگاه لس‌آنجلس گفت: روده شما براساس یک ساعت بیولوژیکی کار می‌کند و خوردن در زمان‌های ثابت باعث هضم بهینه روزانه می‌شود. به رژیم غذایی خود پروبیوتیک اضافه کنید. بهترین چیز برای روده، ماست‌های پاستوریزه نشده است، این نوع ماست نه‌تنها باکتری‌های مفید خود را به بدن شما منتقل می‌کند، بلکه از باکتری‌های خوب موجود نیز حمایت می‌کند. تحرک هم کلید اصلی عملکرد روده است و این فقط با فعالیت مداوم ممکن است. اگر به‌دنبال مکمل‌ها هستید، سراغ بهترین پروبیوتیک‌های تأیید شده توسط متخصصان تغذیه بروید که گاز و نفخ را مهار و سلامت ایمنی را تقویت می‌کنند.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید