• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 23 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15811
+
-

سایه تردید بر بازار طلای سیاه


بازار جهانی نفت پس از خروج آمریکا از برجام در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مشخص نیست درصورت بازگشت احتمالی تحریم نفتی ایران درصورت همراهی اروپا چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.

یکی از شروط ایران برای باقی‌ماندن در برجام، تضمین قطعی اروپا برای مصون ماندن بازار نفت ایران از تحریم‌هاست. دیروز منابع تجاری و کشتیرانی خبر دادند پس از تصمیم ترامپ مبنی بر وضع دوباره تحریم‌های نفتی علیه ایران، ایران یک مشتری دیگر برای نفت خود پیدا کرده و آن کشور شیلی است.

به گزارش پایگاه خبری پلاتس، شرکت دولتی پالایشگاهی شیلی در یک اقدام نادر به خرید140هزار تن نفت از ایران اقدام کرده. این محموله نفتی قرار است در ‌ماه مه ‌بارگیری شود. این نخستین بار در 18‌ماه گذشته است که شیلی از ایران نفت وارد می‌کند.

درصورت بازگشت تحریم‌ها، خریداران بین‌المللی نفت ایران تا 4نوامبر فرصت دارند تا حجم خرید نفت خود را از ایران کاهش دهند.

خبر دیگر اینکه میانگین قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به چهارم‌ماه مه ‌با ۵۱ سنت کاهش در مرز ۷۰ دلار باقی ماند.

برخی منابع آگاه در اوپک هم خبر دادند این سازمان برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا برای جبران کاهش صادرات نفت ایران بعد از خروج آمریکا از برجام، باید تولید خود را افزایش دهد یا نه عجله‌ای ندارد، زیرا هرگونه کاهش عرضه نفت ایران زمان خواهد برد. به گزارش رویترز، مقامات اوپک در حال بررسی این مسئله هستند که آیا کاهش صادرات نفت ایران و افت عرضه نفت ونزوئلا مستلزم تعدیل توافق کاهش تولید است یا نه. وزرای کشورهای عضو اوپک قرار است در ‌ماه ژوئن تشکیل جلسه دهند.

یک منبع آگاه در اوپک اظهار کرد: هنوز خیلی زود است بفهمیم تأثیر تحریم‌ها چه میزان خواهد بود. ما باید منتظر باشیم و ببینیم چین و ژاپن چه خواهند کرد. چه‌کسی از ایران نفت خواهد خرید و چه‌کسی طرف ترامپ را خواهد گرفت.



بازار در انتظار تصمیم اروپا

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: اگر کشورهای اروپایی به تحریم‌های آمریکا بی‌اعتنا باشند، بعید به‌نظر می‌رسد تغییرات قابل توجهی در میزان صادرات نفت ایران ایجاد شود. به گزارش تسنیم، محمد‌علی خطیبی افزود: اعلام دوباره تحریم‌های نفتی علیه ایران از سوی آمریکا بازارهای جهانی نفت را نگران کرده چون جمهوری اسلامی یکی از مهم‌ترین منابع تأمین‌کننده نفت در دنیاست. نماینده سابق ایران در اوپک گفت: بدون‌شک اختلال در صادرات نفت ایران موجبات نگرانی بازارهای جهانی نفت را در دنیا فراهم می‌کند. وی تأکید کرد: اروپایی‌ها اگر در گفتار صداقت داشته باشند، معنای حرف آنان این خواهد بود که ارتباطات اقتصادی از جمله نفتی خود را کماکان همانند قبل بدون هیچ‌گونه محدودیتی با ایران ادامه خواهندداد.

نماینده سابق ایران در اوپک افزود: اگر کشورهای اروپایی به تحریم‌های آمریکا بی‌اعتنا و نفت ایران را همچنان خریداری کنند، بعید به‌نظر می‌رسد تغییرات قابل توجهی در میزان صادرات نفت کشور ایجاد شود ولی با تمکین اروپا از تصمیم آمریکا، صادرات نفت جمهوری اسلامی به میزان 600تا 700هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید