• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 23 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15805
+
-

نقش پیاده‌روی در سفرهای شهری

سهیلا صاحبی| کارشناس حمل ونقل:

رشد فزاینده سفرهای شهری در کلانشهرهای کشور امری مهم است که برنامه‌ریزی در زمینه کنترل و کاهش استفاده از خودروهای شخصی را می‌طلبد. همچنین توجه به نیازهای عابران پیاده و فراهم‌کردن امکان پیاده‌روی ایمن و راحت برای تمام شهروندان یکی از مسئولیت‌های جدی مدیریت شهری است.

پیاده‌روی یکی از شیوه‌های مهم جا‌به‌جایی‌های شهری است که معمولا کمتر به آن توجه می‌شود، درصورتی که بخشی از سفر با هر وسیله حمل‌ونقلی حتما به‌صورت پیاده انجام می‌شود و پیاده‌روی بخشی جدانشدنی از هر سفر شهری است.  توسعه استفاده از سیستم‌های حمل‌ونقل همگانی و پیاده‌روی، از جمله راهبردهایی است که شهرهای مختلف به سمت آن حرکت کرده‌اند؛ چراکه پیاده‌سازی‌ این سیستم‌ها می‌تواند مسائل و مشکلاتی نظیر تاخیر و تراکم ترافیک را کاهش دهد.

پیاده‌روی در مقایسه با دیگر روش‌های تردد در شهرها، دارای مزیت‌هایی است‌؛ مواردی مانند کمک به حفظ سلامت و افزایش نشاط شهروندان؛ عدم‌آلودگی محیط‌زیست؛ هزینه ناچیز تامین شبکه مناسب پیاده‌روی؛ توزیع عادلانه دسترسی به امکانات شهری برای قشر محروم جامعه، افراد فاقد خودرو، شهروندان مسن و معلول که توانایی رانندگی ندارند و همچنین افراد زیر 18سال و فاقد گواهینامه و در آخر سبب جنب‌وجوش و تحرک فضای شهری و رونق اقتصادی و صرفه‌جویی در هزینه خانواده‌ها می‌شود.

برای تشویق و ترغیب شهروندان به پیاده‌روی باید مسیرهای پیاده دارای پیوستگی، ایمنی، زیبایی، آسایش و راحتی باشند و در نقاطی به دیگر سیستم‌های جابه‌جایی متصل شوند. یکی از الزامات پیوستگی و یکپارچگی سفرهای پیاده، حذف موانع و هم‌سطح‌سازی‌ مسیر تردد، نصب پل هوایی و خط‌کشی محل عبور عابران پیاده است؛ ضمن اینکه تغییر کاربری معابر از سواره به پیاده‌رو در بعضی نقاط شلوغ شهر به اجرا درآمده و حرکت از سفرهای شهری با خودروی شخصی به سمت سیستم‌های حمل‌ونقل پاک مانند پیاده‌روی ،یک ضرورت مهم است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید