• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 23 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15801
+
-

روزی به وسعت شادی در مدارس روستایی

مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد در بازدیدی میدانی به مدارس روستایی بروجرد سرکشی کرد

گزارش
روزی به وسعت شادی در مدارس روستایی




الهام شاهدپور| بروجرد- خبرنگار:

راهی سفر می‌شویم؛ این بار سفری در دل روستاهای بروجرد و مدارسی که هرروز هیاهوی دانش‌آموزان را در خود جا می‌دهد. مدارس روستایی بروجرد جمعیتی متفاوت از 3 تا 150 دانش‌آموز دارند واین دانش‌آموزان با کمترین امکانات، صرفا به سبب برخورداری از استعداد درخشان، بیشترین موفقیت‌ها را کسب کرده‌اند.


راه نامناسب 

مسیر اغلب مدارس روستایی شهرستان بروجرد به دلیل نبود راه دسترسی مناسب، قابل تردد با خودرو نیست و بسیاری از دانش‌آموزان به‌اجبار باید فاصله روستای محل سکونت تا مدرسه را از راه‌های ناهموار و پل‌های معلقی که با تنه درختان بر روی آبراهه‌ها درست‌شده‌اند، برای رسیدن به مدرسه طی کنند که این ناهمواری راه در فصول سرد سال و با بارش باران و برف، بیشترو سخت تر می‌شود.

در و دیوارهای قدیمی مدارس و نبود امکانات اولیه آموزشی همچون کتابخانه، آزمایشگاه یا ابزار کمک‌آموزشی نتوانسته است خللی در عزم جزم کودکان و نوجوانان روستایی برای آموختن وارد کند. شوق نگاه معصومانه کودکان خبر از مهربانی‌هایی می‌دهد که این روزها فقط می‌توان در کنارشان آن را یافت.
به برخی مدارس روستایی بروجرد همچون دره زاغه تاکنون هیچ مدیری سر نزده است و از این رو با دیدن گروه مدیریت آموزش‌وپرورش بروجرد بسیار خوشحال می‌شوند.


شوق ادامه تحصیل در مدارس دخترانه

دغدغه برخی دانش‌آموزان مدارس دخترانه تنها ادامه تحصیل است. به دلیل این‌که مدارس شهر تا روستا فاصله‌ای گاه بیشتر از یک ساعت دارد و خانواده‌ها توان مالی تأمین هزینه‌ رفت‌وآمد را ندارند، با داشتن استعداد و توانمندی از تحصیل بازمی‌مانند. برای همین شنیدن خبر افتتاح مدرسه شبانه‌روزی برای دانش‌آموزان دخترمدرسه روستای بیچون که از سوی مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد به آنها اعلام می‌شود ، شادمانی وصف‌ناشدنی در آنها به وجود می‌آورد.


بازماندن از تحصیل دختران دانش‌آموز

تاکنون هیچ مدرسه شبانه‌روزی برای این روستاها افتتاح نشده و به همین دلیل دختران دانش‌آموز پس از گذران مقطع راهنمایی یا دبیرستان مجبور به ترک تحصیل و خانه‌نشینی یا ازدواج زودهنگام می‌شوند.
در روستای تپه مولا دختر دانش‌آموزی به‌صورت خودجوش و باعلاقه‌ای بسیار بدون داشتن هرگونه امکانات و معلم زبان ایتالیایی را فرامی‌گرفت و تنها آرزویش ادامه تحصیل بود تا بتواند مقاطع تحصیلی بالاتر را با توجه به نبود مدرسه در روستا و در شهر ادامه دهد.

وقتی از او می‌خواهیم بگوید در آینده می‌خواهد چه‌کاره شود، مصمم و بااراده می‌گوید: می‌خواهم معلم شوم و پس‌ازاینکه در دانشگاه درسم را تمام کردم به روستایمان بازگردم و همه بچه‌های روستا را درس بدهم. برایشان مدرسه درست کنم تا آنها مجبور نباشند ترک تحصیل‌ و در مزارع کار کنند. خنده و گریه در صورتش نقش می‌بندد و اینجاست که می‌فهمیم دانش‌آموزان روستایی چه عشقی به تحصیل دارند.

اینجا خبری از دفتر و مداد و خودکارهای رنگارنگ دانش‌آموزان مدارس شهری نیست، برای همین گرفتن یک بسته هدیه که از سوی خیرین آماده و تدارک دیده‌شده شامل چند دفتر، خودکار، پاک‌کن، خط کش و مداد رنگی ذوق وصف نشدنی را در دانش‌آموزان به وجود می‌آورد.

دریکی دیگر از مدارس روستایی واقع در روستای کپرگه به دانش‌آموز دختر کلاس ششم می‌رسیم که استعدادش در داستان‌نویسی همه را مات و مبهوت کرده است. آن‌قدر بااحساس داستان‌هایش را برایمان می‌خواند که گویی استادی چیره‌دست، توانمند و مسلط به اصول فنی این داستان‌ها را نگاشته است.
سادگی، صفا و صمیمیت دانش‌آموزان روستایی و شوق آنها برای دیدن مدیران آموزش‌وپرورش شهرستان بروجرد سبب می‌شود  ساعاتی در کنارشان به یاد دوران تحصیل پشت همان میز و نیمکت‌های چوبی فرسوده درس معلم را گوش کنیم. دانش‌آموزان این روستاها با کمترین بهره از امکانات تحصیلی مصمم و بااراده به فرداهایی بهتر می‌اندیشند.


پوشش تحصیلی روستاهای بروجرد

مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد درباره بازدیدهای میدانی از مدارس روستایی بروجرد به همشهری می‌گوید: 110 روستای شهرستان بروجرد در حوزه آموزش‌وپرورش این شهرستان دارای مدرسه در مقاطع مختلف تحصیلی هستند و بیشترین فراوانی مدارس در حوزه ابتدایی است.
«شهاب روزبهانی» می‌افزاید: هیچ روستایی که دانش‌آموز دارد، بدون معلم نمانده و همه روستاهای بروجرد حتی در دورترین جاها با داشتن3 دانش‌آموزهم تحت پوشش تحصیلی کامل در آمده‌اند.

وی بازدید از روستاها و حضور در محل مدارس روستایی را از اولویت‌های مهم سال تحصیلی جاری عنوان می‌کند  و می‌افزاید: این بازدیدها با چند هدف ازجمله شناخت جغرافیای شهری و روستایی، مشاهده سختی کار معلمان روستایی، انگیزه دادن به مردم روستاها و معلمان و مهم‌تر از همه انگیزه دادن به دانش‌آموزان و مشاهده توانمندی‌های آنها از نزدیک صورت می‌گیرد.

وی بررسی فضاهای آموزشی را از دیگر اهداف این بازدیدها اعلام و اضافه می‌کند : در این بازدیدها کمبودهای آموزشی موجود در این مدارس موردبررسی قرار می‌گیرد تا برای تأمین و رفع نواقص به خیرین گزارش شود و باجلب مشارکت آنها  در این زمینه اقدام شود، چراکه اعتبارات آموزش‌وپرورش به‌تنهایی پاسخگوی نیاز مدارس نیست.
مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد اضافه می‌کند : بررسی سیستم‌ گرمایشی و تأکید بر لزوم رعایت نکات ایمنی از دیگر اهداف این بازدیدهاست و با توجه به این‌که تعداد کمی از مدارس این شهرستان به دلیل گازرسانی نشدن به روستا و یا مدرسه هنوز از بخاری‌های نفتی استفاده می‌کنند برای پیشگیری از تکرار آسیب به دانش‌آموزان لازم است موارد ایمنی بررسی و نکات ایمنی لازم گوشزد شود.


اهدای نوشت‌افزار به دانش‌آموزان روستایی

این مسئول با اشاره به مشارکت رئیس مجمع خیران مدرسه‌ساز خرم‌آباد و برخی خیران در تهیه بسته‌هایی از هدایای آموزشی و نوشت افزار برای دانش‌آموزان روستایی می‌گوید: معمولاً بازدیدهای ما سرزده و بدون اطلاع قبلی است.   

مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد تأکید می‌کند : استعداد دانش‌آموزان علاقه‌مند و مشارکت در کارهای مزرعه و خانه در کنار درس سبب کسب مهارت‌های اجتماعی لازم در آنها شده و می‌طلبد توجه بیشتری به این قشر از دانش‌آموزان شود.
روزبهانی بیان می‌کند : ساختمان‌های مدارس روستایی شهرستان بروجرد بسیار فرسوده و متناسب با جمعیت دانش‌آموزی نیست و نیازمند عزم جدی در مرکز استان و تخصیص اعتباراتی برای بازسازی آنها از سوی سازمان نوسازی و تجهیز مدارس با مشارکت خیرین مدرسه‌ساز است.


افتتاح مدرسه شبانه‌روزی دختران روستایی 

مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد با اشاره به ترک تحصیل برخی دانش‌آموزان دختر روستایی در پایه ششم و نهم به دلیل نبود مدرسه در مقاطع بالاتر عنوان می‌کند : این دانش‌آموزان به دلیل مصافت زیاد از روستا تا شهر و سختی راه و مخالفت خانواده‌هایشان برای تردد در این مسیر مجبور به ترک تحصیل هستند.
«شهاب روزبهانی» می‌افزاید: بنابراین با توجه به تعداد دانش‌آموز دختر روستایی علاقه‌مند به ادامه تحصیل مقرر شد برای سال تحصیلی آینده با اخذ مجوز از مدیرکل استان مدرسه شبانه‌روزی دانش‌آموزان دختر روستایی با فراهم‌سازی تجهیزات، فضا و امکانات موردنیاز در بروجرد راه‌اندازی و این مشکل برای همیشه در آموزش‌وپرورش بروجرد رفع شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید