• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 24 فروردین 1401
کد مطلب : 157995
+
-

ویترین/ راهنمای اسپوتنیک


کتاب«راهنمای اسپوتنیک برای نجات کره زمین» را فرانک کاترل بویس نوشته و بیتا ابراهیمی آن را ترجمه کرده و به‌تازگی از سوی نشر افق منتشر شده است. مخاطب اصلی این اثر نوجوانان 9تا 14ساله‌اند. پدر بزرگ پرز همیشه می‌گوید: «قبل از انجام هر کاری، فهرست تهیه کن.» برای همین وقتی پرز با اسپوتنیک ملاقات می‌کند و آن بیگانه کوچولو به او می‌گوید: زمین در حال نابودی است، تصمیم می‌گیرد یک فهرست درست کند. اگر او بتواند 10چیز پیدا کند که ارزش انجام دادن داشته باشند، می‌تواند کتابی با عنوان راهنمای اسپوتنیک برای نجات کره زمین بنویسد و بعد زمین به چرخش خود به دور خورشید کوچولویش ادامه خواهد داد. اما او فقط تا آخر تابستان وقت دارد و اگر نتواند این راهنما را بنویسد، کار تمام است.
فرانک کاترل بویس، نویسنده و نمایشنامه‌نویسی است که جایزه‌های بسیاری را از آن خود کرده است. نخستین کتاب او برای بچه‌ها برنده مدال کارنگی شد و سال 2012جایزه گاردین را گرفت. فرانک در سال 2011همراه دنی بویل، مراسم افتتاحیه‌ المپیک لندن را طراحی کرد. نشر افق با خرید حق انحصاری نشر اثر (کپی‌رایت) ناشر رسمی فرانک کاترل بویس در ایران به زبان فارسی است. این کتاب به بهای 87هزار تومان منتشر شده است.


هیلری پانتم
کتاب «هیلری پاتنم: منتخب مقاله‌های فلسفی» با گزینش و ویرایش کاوه لاجوردی به تازگی از سوی نشر نو منتشر شده است. در سنّت تحلیلی فلسفه تأکید فیلسوفان ازجمله بر روشن‌نویسی است - که این مشتمل است بر تلاش برای تصریح به پیش‌فرض‌ها و صورت‌بندی دقیق استدلال‌ها. به‌علاوه، تعداد  معتنابهی از نوشته‌های این سنّت را می‌توان بدون پیش نیازی رسمی به‌دست گرفت و خواند. طبیعی است که خوانده‌های قبلی در موضوع و نیز میزانی از پختگی فلسفی به‌طور کلی می‌تواند به درک بهتر بحث‌ها کمک کند و عجیب نیست که وقتی خالی‌الذهن سراغ متنی برویم، بعضی ظرایف از ما فوت بشود؛ اما بسیاری از کتاب‌ها و مقاله‌های فلسفه تحلیلی را می‌توان بالاستقلال خواند و توشه‌ای برگرفت. «پاتنم» از مهم‌ترین فیلسوفان سنت تحلیلی در قرن بیستم است و آثاری از او - ازجمله بعضی نوشته‌هایی که ترجمه‌شان در این مجلّد آمده است -جریان‌ساز بوده و به واسطه سلوک فلسفی‌اش شهرتی دارد به‌خودسنجش گری و تغییردادن نظرهای فلسفی‌اش.
بخشِ عمده کتاب «هیلری پاتنم» متشکل است از ترجمه فارسی 10مقاله فلسفی هیلری پاتنم؛ مقاله‌هایی که در بازه سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۰ منتشر شده‌اند. کتاب «هیلری پاتنم: منتخب مقاله‌های فلسفی» از سوی نشر نو در ۲۵۷ صفحه، به بهای 110هزار تومان منتشر شده است.


چطور زندگی کنیم
کتاب «چطور زندگی کنیم» با زیر عنوان سرگذشت مونتنی در یک سؤال و بیست جواب نوشته سارا بیکول را مریم تقدیسی به فارسی برگردانده و به‌تازگی از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.  قرن بیست و یکم سرشار از انسان‌هایی است که مملو از خویش اند. اگر به فضای مجازی سری بزنید، با هزاران نفر روبه‌رو می‌شوید که مجذوب و شیفته شخصیت خود هستند و خواستار جلب توجه. همه آنها فکر و ذکرشان تعریف از خودشان است. آنها خاطره‌نویسی و چت می‌کنند و از هر کاری که می‌کنند در صفحات اینترنت شان عکس می‌گذارند. این ایده - یعنی نوشتن درباره خود به‌منظور خلق آینه‌ای که مردم در آن به انسان بودن خود پی ببرند - همیشه وجود نداشت، بلکه باید ابداع می‌شد. برخلاف بسیاری از ابداعات فرهنگی می‌توان این ایده را تنها به یک فرد نسبت داد: «میشل اکم دو مونتنی»، یک نجیب‌زاده و دولتمرد که از سال ١٥٣٣ تا ١٥٩٢ در منطقه‌ای در جنوب‌غربی فرانسه به نام «پریگور» زندگی می‌کرد. او این ایده را صرفاً با انجام دادن آن ابداع کرد. او برخلاف بسیاری از شرح‌حال‌نویسان زمان خود، شرح حال خود را به‌منظور ثبت موفقیت‌ها و دستاوردهای خود ننوشت. او به نوشتن قطعاتی درباره دوستی، نام‌ها، بی‌رحمی‌ها، تغییر رویه و... مبادرت کرد و در مجموع 107 مقاله نوشت و به پرسش اخلاقی «انسان چطور باید زندگی کند» پرداخت. این کتاب 504صفحه‌ای به بهای 125هزار تومان منتشر شده است.


داستان ملال‌انگیز
کتاب «داستان ملال‌انگیز؛ از یادداشت‌های یک مرد سالخورده» نوشته آنتوان چخوف را آبتین گلکار به فارسی برگردانده است. نیکولای استپانوویچ، پروفسوری سرشناس، صاحب نشان‌ها و مدال‌های متعدد روسی و خارجی است که از بی‌خوابی و دوره‌های ضعف ویرانگر رنج می‌برد. او در مه تاریکی زندگی می‌کند. نیکولای سعی می‌کند دلایل کاهش سریع جسمی و روانی خود را در مواجهه با بیماری نامشخص و (طبق پیش فرض خودش)، مرگ قریب‌الوقوع را طی6 ماه آینده تحلیل کند. او با دنیای اطرافش احساس بیگانگی می‌کند و قادر به برقراری ارتباط عاطفی با لیزا و کتیا (به‌ترتیب دختر و نامادری)‌اش نیست، زیرا کاملا ازهم‌گسیخته و از مشکلات خودش رنج می‌برد.
چخوف، این کتاب را در سال 1889 تحت‌تأثیر مرگ برادرش، نیکولای نوشته است. آن را به‌عنوان یکی از ماندگارترین آثار چخوف توصیف کرده‌اند: «یک مطالعه نافذ در ذهن یک استاد پزشکی مسن و در حال مرگ». نشر ماهی این اثر 112صفحه‌ای را به بهای 20هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید