• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 23 فروردین 1401
کد مطلب : 157852
+
-

بیش از 75هزار نفر با خودروی شخصی یا در قالب اردوهای راهیان نور، هنگام تحویل سال در شلمچه حضور داشتند

حضور غافلگیرکننده خانواده‌ها در کربلای ایران

گپ
حضور غافلگیرکننده خانواده‌ها در کربلای ایران

شهره کیانوش راد- روزنامه‌نگار

سفر به مناطق جنگی و بازدید از یادمان‌های دفاع‌مقدس از برنامه‌های نوروزی بسیاری از شهروندان از سراسر ایران بود. به‌دلیل تمایل خانواده‌ها به سفر با خودروی شخصی، طرح کاروان خودرویی شهید فخری‌زاده، به یاد دانشمند هسته‌ای کشورمان و با هدف رفاه حال زائران توسط ستاد راهیان نور اجرا و به‌صورت گسترده برگزار شد. مناطق و یادمان‌های دوکوهه، فتح‌المبین، فکه، دهلاویه، هویزه، طلاییه، شلمچه و اروند در شهرهای دزفول، اهواز، خرمشهر، هویزه، آبادان و... مقصد زائران در سفر راهیان نور بود. حجت‌الاسلام محمدرضا انصاری، معاونت اردویی شرکت خدمات گردشگری جوان سیر تهران و مسئول قرارگاه خودروهای شخصی شهید فخری‌زاده در گفت‌وگو با همشهری از برنامه‌های اجرا شده نخستین کاروان خودرویی شهید فخری‌زاده در نوروز 1401می‌گوید.

شیوع کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی موجب کاهش سفرهای نوروزی طی 2سال گذشته شد. با بهبود نسبی شرایط و اجرای طرح واکسیناسیون، از اواخر سال1400 برنامه‌ریزی برای سفرهای راهیان نور به مناطق جنگی صورت گرفت. به‌دلیل تمایل خانواده‌ها برای سفر با خودروی شخصی، ستاد راهیان نور سپاه و بسیج، برنامه حرکت کاروان‌های خودرویی را تدارک دید تا زائران بتوانند بعد از رسیدن به مقصد، با تشکیل کاروان خودرویی و با همراهی راوی، راهنما و مبلغ، گردش و زیارت را در یادمان‌های شهدای مناطق جنوب کشور انجام دهند. کاروان خودرویی به نام شهید فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای کشورمان مزین و از اواخر اسفند هماهنگی‌های لازم برای پشتیبانی، اسکان و تغذیه زائران انجام شد. حجت‌الاسلام انصاری که مسئولیت این کاروان را بر عهده داشت دراین باره می‌گوید: «پیش‌بینی ما این بود که خانواده‌ها از خودروی شخصی برای سفر به مناطق جنگی و بازدید از یادمان‌های شهدا استفاده کنند. به همین دلیل در ستاد مرکزی راهیان نور کشور و سازمان اردویی سپاه و بسیج این موضوع مطرح شد تا تدابیر لازم برای پشتیبانی و اسکان زائران درنظر گرفته شود. قرارگاه شهید فخری‌زاده از اوایل اسفند1400 تشکیل و برنامه‌ریزی برای سفرهای خودرویی آغاز شد. مقرر شد استان‌های مختلف با توجه به ظرفیت‌های استانی و آمار زائران، سازماندهی کاروان‌های خودرویی را از مقصد استان‌ها یا در محل استقرار در خوزستان برعهده بگیرند. باتوجه به افزایش سفرهای راهیان نور در نوروز، پیش از آغاز سفرها، آماده‌سازی‌ اردوگاه‌های استانی موجود در سطح استان خوزستان انجام می‌گیرد تا اسکان زائران هر استان با نظم و سرعت بیشتری صورت گیرد».

اسکان زائران
پادگان قدس دزفول، اردوگاه شهید حبیب‌اللهی اهواز و اردوگاه شهید باکری خرمشهر در 3نقطه شمال، مرکز و جنوب خوزستان برای اسکان زائران هنگام ورود به خوزستان درنظر گرفته شده بود. حجت‌الاسلام انصاری درباره اسکان زائرانی که به‌صورت خودرویی به استان خوزستان سفر کرده بودند می‌گوید: «بسیاری از خانواده‌ها پیش از شروع سفر، هماهنگی‌های لازم را در استان‌های خود برای اسکان انجام داده بودند. قرارگاه خودروهای شخصی شهید فخری‌زاده، پشتیبانی، راهنمایی و اسکان برخی از زائران که به‌صورت شخصی به خوزستان سفر کرده بودند را بر عهده داشت. تمهیدات لازم برای اسکان بیش از 3هزار زائر در پادگان قدس، اردوگاه شهید حبیب‌اللهی، اردوگاه شهید باکری در شمال، مرکز و جنوب خوزستان درنظر گرفته شد و زائران می‌توانستند درصورت تمایل، اقامت خود را حتی بیشتر از 3روز هم تمدید کنند. در استان خوزستان 36هزار تخت در مراکز اسکان راهیان نور وجود داشت. علاوه بر این، تمهیداتی برای اسکان زائران در حسینیه‌ها، مساجد، مدارس و... درنظر گرفته شده بود».
همچنین خادمان یادمان‌های شهدا در مناطق عملیاتی دفاع‌مقدس داوطلبانه و با هدف خدمت به زائران در اردوهای راهیان نور حضور داشتند. به‌گفته حجت‌الاسلام انصاری، امسال در این قرارگاه 80خادم‌الشهدا حضور داشتند که به‌صورت داوطلبانه هدایت و راهنمایی زائران و اجرای برنامه‌های فرهنگی را عهده‌دار بودند. همچنین این امکان برای خانواده‌ها فراهم شده بود که بعد از رسیدن به اردوگاه‌های راهیان نور به‌صورت کاروان خودرویی و با خودروی شخصی خود به بازدید یادمان‌ها بروند.

سفری معنوی و خانواده‌محور
مسئول خودرویی قرارگاه شهید فخری‌زاده، استقبال زائران به‌ویژه خانواده‌ها را بسیار خوب توصیف می‌کند و می‌افزاید: «افزایش حجم سفرهای راهیان نور در نوروز1401 خارج از تصور ما بود. آمار استان‌ها از ورود زائران در قالب اردوی راهیان نور هنوز جمع‌بندی نشده است اما طبق آمار ارائه شده فقط در لحظه تحویل سال در شلمچه 75هزار نفر حضور داشتند. زائرانی که از شهرها و استان‌های مختلف با خودروی شخصی یا در قالب کاروان راهیان نور خود را به این منطقه رسانده بودند از طیف‌ها و اقشار مختلف مردمی بودند و این نشان از علاقه و ارادت آنها به شهدا و ایثارگرانی داشت که 8سال را در این مناطق و به دور از خانواده‌ها و در شرایط جنگی سپری کردند و بسیاری از آنها جان خود را برای حفظ میهن اسلامی در طبق اخلاص قرار دادند. حضور خانواده‌ها و همراهی جوان‌ها و نوجوان‌ها فرصتی بسیار ارزشمند برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و خانواده‌محور است و به‌طور قطع اجرای برنامه‌های فرهنگی با حضور اعضای خانواده تأثیرگذارتر خواهد بود. امیدواریم با شروع‌ ماه مبارک رمضان و با زنده نگاه‌داشتن یاد و خاطره شهدای گرانقدر از تأثیرات این سفر معنوی بهره‌مند شویم».

این خبر را به اشتراک بگذارید