• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 22 فروردین 1401
کد مطلب : 157802
+
-

روند صعودی استفاده از اتوبوس در 1401

مدیریت شهری تهران به‌دنبال جبران عقب‌ماندگی 4سال پیش در حوزه ناوگان اتوبوسرانی است

 مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از روند صعودی استفاده از ناوگان اتوبوسرانی بعد از بازگشایی مراکز آموزشی خبر می‌دهد. 
به گزارش همشهری، بهرام نکاحی با اشاره به این موضوع که شرکت واحد از با قدمت‌ترین مجموعه‌های حمل‌ونقل عمومی و مجموعه‌های خدمات‌رسان شهرداری تهران محسوب می‌شود، تأکید کرد که این شرکت در تاریخچه ۶۶ساله خود، فراز و فرودهای فراوانی را تجربه کرده است: «ویژگی شاخص شرکت واحد در همه این سال‌ها، استمرار و پیوستگی در خدمات‌رسانی به شهروندان است. کارکنان شرکت واحد به‌ویژه رانندگان ناوگان اتوبوسرانی تهران به‌صورت ۲۴ساعته در حال خدمات‌رسانی هستند. در تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان که ساعات کار کاهش یافته است، همکاران شرکت واحد و رانندگان عزیز با همه توان و تمام‌وقت به خدمت مشغول هستند. در سال جدید شاهد روند صعودی استفاده شهروندان از ناوگان اتوبوسرانی بعد از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از چهاردهم فروردین و اضافه شدن سفرهای آموزشی به مجموع سفرهای شهری هستیم. مدیریت شهری توجه ویژه‌ای به ناوگان اتوبوسرانی دارد و از این رو، امیدواریم با حمایت شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران و کمک دولت، در سال ۱۴۰۱ شاهد تحول در توسعه و تقویت حمل‌ونقل عمومی پایتخت باشیم.»

 65  اتوبوس تازه‌نفس در راه پایتخت
 این روزها با بازگشایی  مراکز آموزشی رفت‌وآمد‌ها و ترافیک شهر تهران هم چند برابر شده و گفته می‌شود که افزایش 30 تا 35درصدی را تجربه می‌کند. در چنین شرایطی میزان تقاضای سفر با وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز افزایش پیدا کرده است. با توجه به کمبود‌های بسیاری که در این بخش وجود دارد، در برخی از ساعت‌ها به‌ویژه ساعت‌های پیک، شاهد صف بستن‌های طولانی و ازدحام مسافران در ایستگاه‌ها و مسیرهای پرتردد اتوبوسرانی هستیم. یکی از دلایل اصلی این موضوع سرفاصله زیاد رسیدن اتوبوس‌ها به ایستگاه و در نتیجه انباشت مسافر است. این نتیجه بی‌توجهی دولت‌ها و همچنین مدیران شهری به تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سال‌ها و دوره‌های گذشته است. همانطور که رئیس شورای شهر نیز اشاره کرده بود، در پایان دوره چهارم یعنی سال96، شهر تهران 6هزار دستگاه اتوبوس داشت، اما طی 4سال گذشته نه‌تنها این تعداد افزایش پیدا نکرده است که به دلایل گوناگون ازجمله فرسودگی و کمبود قطعات، در سال1400 به 2250دستگاه اتوبوس رسید؛ آن‌هم در شرایطی که امروز تهران به 7500دستگاه اتوبوس فعال نیاز دارد. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در رابطه با اینکه مدیریت شهری وعده بازسازی و تامین ۵هزار دستگاه اتوبوس به چرخه اتوبوسرانی در سال‌جاری را داده است، اما هنوز ورود ۶۵دستگاه اتوبوس از ۱۷۵دستگاه خریداری شده که قرار بود در آبان‌ماه به ناوگان اضافه شود، اجرایی نشده است، از حل و فصل شدن این موضوع طی روزهای آینده خبر داد. به گزارش ایلنا، سیدمجتبی شفیعی گفت: «درباره ۶۵دستگاه اتوبوس علت مربوط به قرارداد است و قرارداد مربوط به دوره قبل مدیریت شهری است که مشکلی در آن بوده و شکل آن ایراد دارد و بخش غیرنقد قابل توافق نبوده است. شهرداری و شرکت خودروساز برای تامین بخش غیرنقد آن باید بر سر یک ملک توافق کنند که هنوز برای‌ این کار توافق نکرده‌اند. اگرچه در روزهای قبل از عید این توافق انجام شده است و فکر می‌کنم طی چند روز آینده اتوبوس‌ها را تحویل دهند. موضوع تامین مالی این تعداد اتوبوس باقی مانده و حتما در روزهای آینده انجام می‌شود.» همچنین شفیعی درباره وعده شهردار تهران درخصوص تامین بیش از ۵هزار دستگاه اتوبوس در سال‌جاری تأکید کرد: «5هزار دستگاه کل کسری ناوگان اتوبوسرانی است و تمام آن را نمی‌توانیم در سال‌جاری تامین کنیم.»

  ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس امسال طبق برنامه بازسازی می‌شود.
  ۹۰۰دستگاه اتوبوس از سوی وزارت کشور تامین می‌شود که ۸۰درصد سهم آن را وزارت کشور و ۲۰درصد را شهرداری پرداخت می‌کند.
  شهرداری تهران برای واردات ۱۰۰۰دستگاه اتوبوس در حال دریافت مجوز از وزارت صمت است.
  امکان تامین 700دستگاه اتوبوس از منابع اوراق مشارکت وجود دارد.
  از محل تهاتر نفت قرار است تعدادی اتوبوس برای کلانشهرها تامین شود که حدود ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰دستگاه سهم شهرداری تهران است.

این خبر را به اشتراک بگذارید