• دو شنبه 7 خرداد 1403
  • الإثْنَيْن 19 ذی القعده 1445
  • 2024 May 27
دو شنبه 22 فروردین 1401
کد مطلب : 157797
+
-

فعالیت نخستین شناورهای بدون سرنشین در نیروی دریایی سپاه

نیروی دریایی سپاه با رونمایی از نسل جدید زیرسطحی‌های بدون سرنشین ایرانی، یک روش ساده و ارزان‌تر برای حفظ سیادت دریایی در خلیج‌فارس عملیاتی کرده است. پس از پایان جنگ تحمیلی بحث توسعه شناورهای رزمی در دستور کار نیروهای مسلح کشورمان قرار گرفت و در سال‌های اخیر نیز موضوع استفاده و توسعه شناورهای بدون سرنشین چه در نوع سطحی و چه زیرسطحی، جدی‌تر از گذشته مطرح شده است.
 در آخرین روزهای سال گذشته نیز، نیروی دریایی سپاه در جریان جدیدترین رونمایی و تحویل تجهیزات، از یک شناور بدون سرنشین کوچک رونمایی کرد که براساس ظواهر، مشخص است که از یک طراحی مناسب برای محیط اصلی ماموریتی ندسا یعنی خلیج‌فارس برخوردار است.
 باید توجه داشت که فناوری شناورهای زیرسطحی بدون سرنشین ازجمله مباحث خاص در بخش رزم دریایی به‌حساب می‌آید و این فناوری به‌صورت آزمایشی و یا نمونه‌های عملیاتی محدود از چند دهه پیش نیز وجود داشته ولی در قرن جدید میلادی و با اوج‌گیری بهره گرفتن از سیستم‌های بدون سرنشین، توسعه این محصولات بر پایه فناوری‌های جدید اوج گرفت. آنچه در تصاویر منتشر شده مشاهده می‌شود، حجم قابل توجهی از پرتابگرهای موشک و قایق‌های تندرو در یک دستگاه شناور بدون سرنشین به رنگ زرد و تعداد قابل توجهی سیستم شبیه به آن به رنگ سبز است که طراحی آنها به شکل یک اژدر است. این نوع طراحی در سال‌های اخیر در بین طراحان و سازندگان این حوزه دنبال می‌شود چرا که از سادگی برای حمل برخوردار بوده و در عین حال امکان فعال کردن و پرتاب از درون لانچرهای اژدر نیز برای آنها ممکن است. مشخصا این شناورها البته محدود به ماموریت‌های نظامی نبوده و در بحث غیرنظامی خصوصا کنترل وضعیت خطوط انتقال انرژی زیر آبی، تهیه تصاویر از زیر آب یا رصد موقعیت در زمان حوادث طبیعی یا صنعتی می‌تواند بسیار مؤثر و کاربردی باشد. به‌طور کلی، چه بحث عملیات زیردریایی و چه ضد‌زیردریایی در تنگه هرمز و خلیج‌فارس مسئله‌ای چالش‌برانگیز است اما توسعه زیردریایی‌های کوچک‌تر بدون سرنشین توسط نیروی دریایی سپاه مشخصا راه‌حلی برای پاسخ به این نیاز به‌صورت فوری است. توسعه شناورهای زیرسطحی با سرنشین دوره‌ای طولانی و هزینه برتر است که البته در کشور ما انجام شده اما مشخصا نیروی دریایی سپاه با توجه به تجربیات بالای کلیت مجموعه سپاه در بحث بدون سرنشین‌ها از سرریز دانش در این بخش بهره‌برده و یک راه‌حل سریع‌تر را برای خود پیدا کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید