• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 22 فروردین 1401
کد مطلب : 157779
+
-

دولت قرار است مازاد مرغ تولیدی مرغداران را با نرخ کیلویی 30 تا 33هزار تومان بخرد و با قیمت تنظیم بازار در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد

تامین بازار مرغ به قیمت زیان دولت

بازار
تامین بازار مرغ به قیمت زیان دولت

سومین سالی است که فعالان صنعت طیور می‌گویند که سال را با ضرر و زیان آغاز کرده‌اند. افزایش جوجه‌ریزی در 2ماه پایانی سال برای تامین بازار شب عید در زمانی که به‌دلیل کرونا تقاضا کاهش پیدا کرده بود و رستوران‌ها در پیک‌های پی در پی بیماری و قرنطینه تعطیل می‌شدند، عجیب نبود اما امسال هم با وجود عبور کشور از بحران کووید، بازار شب عید مطابق پیش‌بینی و انتظار تولیدکنندگان دام و طیور، به‌ویژه مرغداران نبود. از نخستین روزهای امسال فعالان این حوزه در گفت‌وگو با خبرگزاری‌‌ها از نبود تناسب بین عرضه و تقاضا گفتند و بارها اعلام کردند مازاد تولید مرغ روی دست تولیدکنندگان مانده است و درصورتی‌که دولت واردات مرغ منجمد را متوقف نکند و مازاد تولید مرغداران را نخرد، بازار کشش جذب این مرغ‌ها را ندارد و ضرر و زیان هنگفتی به تولیدکنندگان وارد می‌شود. این اظهارات در حالی عنوان می‌شد که روند افزایش قیمت مرغ از اواخر اسفندماه سال گذشته آغاز شد و هر کیلو مرغ گرم از ۲۸ تا ۳۱هزار تومان به ۳۵ تا ۳۷هزار تومان رسید که این قیمت تاکنون نیز در همین بازه قیمتی باقی مانده است. براساس مشاهدات میدانی از خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران هر کیلو مرغ ۳۱ تا ۳۵هزار تومان و در برخی مغازه‌ها کیلویی ۳۷هزار تومان به فروش می‌رسد. براساس آخرین تصمیمات دولت در سال گذشته قیمت مصوب هر کیلو مرغ گرم ۳۱هزار تومان تعیین شده است.

کاهش قیمت تنظیم بازاری مرغ
تامین بازار شب عید و همچنین ماه مبارک رمضان با قیمت مناسب، دغدغه‌ای بود که دولت را در سال گذشته به واردات مرغ مجاب کرد. با وجود جوجه‌ریزی و تولید مناسب، قیمت مرغ در مقطعی از سال گذشته تا نزدیکی هر کیلو 50هزار تومان نیز رسید و دولت پس از آن با عرضه این محصول با نرخ تنظیم بازار در میادین میوه‌وتره‌بار تا حدودی قیمت را در بازار پایین آورد. ستاد تنظیم بازار برای هر کیلو مرغ عرضه‌شده قیمت 30هزار تومان را تعیین کرده بود که به مرور این قیمت پایین آمد و 2روز پیش قیمت این محصول تا 26.600تومان در میادین پایین آمد.

بازار از اردیبهشت بهتر می‌شود
کاهش قدرت خرید یکی از مهم‌ترین دلایل رکود در بازار کالاهای اساسی ازجمله اقلام پروتئینی عنوان می‌شود.  رئیس هیأت‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در گفت‌‌وگو با همشهری، علت افت تقاضا در بازار را خالی بودن جیب مردم بعد از سفرهای نوروزی دانست و افزود: پس از 2سال قرنطینه هرچه داشتند را برای سفر هزینه کرده‌اند. محمد یوسفی با اشاره به اینکه تقاضا از اول اردیبهشت احتمالا بیشتر خواهد شد، گفت: افزایش 10هزار تنی تولید برای تامین بازار عید، با توجه به کاهش تقاضا زیان زیادی را متوجه مرغداران کرده و لازم است صادرات و خرید حمایتی در دستور کار دولت قرار گیرد. به‌ گفته او قیمت هر کیلو مرغ تولیدی در مرغداری هم‌اکنون بین 21 تا 22هزار تومان است درحالی‌که نابسامان بودن سامانه بازار گاه هزینه تولید را به‌شدت بالا برده است. یوسفی افزود: تامین نهاده‌ها به‌ویژه در ماه‌های پایانی سال و به‌دلیل ابهام در نرخ ارز واردات با تأخیر انجام شد و مرغداران برای تامین خوراک طیور در نوبت‌های 2ماهه می‌مانند. به همین دلیل ناچارند ذرت 2هزار تومانی را با قیمت 7هزار تومان از بازار آزاد تهیه کنند؛ درحالی‌که به‌دلیل نبود کشش در بازار هزینه انجام‌شده جبران نمی‌شود.

خرید حمایتی با ضرر دولت
بعد از ابراز نگرانی تولیدکنندگان درخصوص مازاد تولید، 2روز پیش مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با بیان اینکه مرغ مازاد تولیدکنندگان با نرخ مصوب خریداری می‌شود، گفت مرغداران نگران مازاد تولیدشان نباشند. به‌گفته محسن سلامی شرکت پشتیبانی امور دام برای حمایت از تولید، خرید تضمینی مرغ با نرخ مصوب را در تمام استان‌ها آغاز کرده و این خرید بدون محدودیت و با قیمت هر کیلو ۳۰ تا ۳۳هزار و ۳۶۰تومان در حال انجام است. قرار است مرغ‌های خریداری شده به‌صورت منجمد در سردخانه‌ها ذخیره شوند. 
اما نکته‌ای که در زمینه خرید تضمینی جالب توجه است، فاصله قیمت خرید اعلام‌شده با قیمتی است که قرار است این مرغ‌ها در بازار عرضه شوند. با توجه به کاهش قیمت تنظیم بازاری مرغ تا 27هزار تومان، مابه‌التفاوت 3 تا 6هزار تومانی قیمت خرید تا فروش، زیانی است که به‌نظر می‌رسد دولت برای تنظیم بازار مرغ متحمل می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید