• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 21 فروردین 1401
کد مطلب : 157674
+
-

آغاز مذاکرات برای فروش بلوکی سهام سرخابی‌ها

اطلاعات دریافتی همشهری نشان می‌دهد، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امامره متقاضی خرید سهام پرسپولیس و استقلال هستند

گزارش
آغاز مذاکرات برای فروش بلوکی سهام سرخابی‌ها

رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ از آغاز مذاکرات برای واگذاری یک یا 2بلوک 17 یا 20درصدی سهام پرسپولیس و استقلال خبر داد و وعده داد سهم دولت در این 2باشگاه تا پایان نیمه نخست سال به کمتر از 50درصد کاهش یابد. خبرهای دریافتی همشهری نشان می‌دهد؛ قرار است سهام این 2باشگاه به بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام واگذار شود. گفته می‌شود ظاهرا 2شرکت ایرانسل و همراه اول دیگر به خرید سهام این 2باشگاه تمایلی ندارند.
به‌گزارش همشهری، طلسم واگذاری سهام سرخابی‌ها سال گذشته بالاخره شکسته شد و در حدود 10درصد از سهام هر یک از این 2باشگاه در فرابورس به‌صورت خرد، پذیره نویسی شد. درجریان این پذیره نویسی بیش از 200هزار نفر سهام این 2باشگاه فروخته شد و این 2باشگاه بعد از 2دهه انتظار رسما وارد بازار سرمایه شدند. حالا آنطور که قبلا سازمان خصوصی‌سازی‌ وعده داده بود نوبت به فروش سهام این 2باشگاه به خریداران بزرگ رسیده است و سهام این 2باشگاه باید به‌صورت بلوکی به سهامداران بزرگ واگذار شود تا چرخه خصوصی‌سازی‌ در این 2باشگاه تکمیل شود.در واقع مرحله اصلی خصوصی‌سازی‌ در سهام این 2باشگاه فروش سهام این 2باشگاه به سهامداران بزرگ است که می‌توانند در مدیریت و اعمال تصمیم‌های سرنوشت‌ساز در این 2باشگاه نقش داشته باشند. به زعم کارشناسان تا ساختار مالکیت این 2باشگاه اصلاح نشود نظام تصمیم‌گیری و درآمد‌زایی نیز در این 2باشگاه اصلاح نخواهد شدو بهترین راه‌حل کاهش سهم دولت در این 2باشگاه و فروش آن به شرکت‌های بزرگی است که می‌توانند درآمد‌های باشگاه را افزایش دهند.
آغاز مذاکره برای فروش بلوکی سهام 
آن طور که دیروز حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ به همشهری خبر داد؛ مذاکرات برای فروش سهام این 2باشگاه به مشتریان بزرگ آغاز شده و قرار است بعد از بررسی اهلیت خریداران و مشخص شدن میزان سهام قابل واگذاری سهام این 2باشگاه به این مشتریان واگذار شود.
او از اعلام نام متقاضیان خرید سهام این 2باشگاه امتناع کرد اما درباره میزان واگذاری سهام این 2باشگاه گفت: میزان واگذاری بلوک‌های سهام این 2باشگاه مشخص نیست و باید در هیأت عالی واگذاری در این‌باره تصمیم‌گیری شود اما احتمالا بلوک‌های سهام این 2باشگاه 17یا 20درصد خواهد بود.او در پاسخ به این پرسش که آیا خریدیک بلوک 20درصدی با توجه به آنکه خریداران نمی‌توانند کنترلی بر سهام شرکت داشته باشند برای متقاضیان جذابیت دارد گفت: پیشنهاد سازمان خصوصی‌سازی‌ این است که دولت در هریک از این 2باشگاه 2بلوک 20درصدی را واگذاری کند تا خریدار بتواند در مدیریت باشگاه نقش مؤثری داشته باشد با این حال میزان و تعداد بلوک‌های قابل واگذاری باید به تصویب هیأت عالی واگذاری برسد که در این زمینه در آینده تصمیم‌گیری خواهد شد.
قربان‌زاده با بیان اینکه اطلاعیه عرضه بلوکی باقی‌مانده سهام 2باشگاه منتشر شده توضیح داد: متقاضیان خرید بلوک سهام این 2باشگاه، می‌توانند به سازمان خصوصی‌سازی مراجعه کنند. ظرف یکی،‌دوماه آینده پیشنهادها بررسی می‌شود و بعد از سنجش اهلیت خریداران، مزایده بلوکی از طریق بورس انجام خواهد شد. رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ با بیان اینکه مزایده بلوکی پس از سنجش اهلیت شخصیت‌های حقوقی در کارگروه پایش اهلیت سازمان خصوصی‌سازی برگزار خواهد شدتأکیدکرد:برای عرضه بلوکی سهام قاعدتاً باید اهلیت و صلاحیت خریداران را بسنجیم، زیرا این مسئله بسیار مهم است.به‌گفته او قرار است تا پایان شهریور سال‌جاری حجم سهام دولت در هر یک از این 2باشگاه به 50درصد کاهش یابد.

مشتریان احتمالی
هنوز ازخریداران احتمالی بلوک‌های مدیریتی 2 باشگاه پرسپولیس و استقلال، اطلاعات کاملی در دست نیست اما اخبار دریافتی همشهری نشان می‌دهد سازمان خصوص‌سازی‌ قبلا با دو شرکت همراه اول و ایرانسل برای خرید سهام این 2باشگاه وارد مذاکره شده بود اما این 2شرکت برای خرید سهام این 2باشگاه ابراز تمایل نکرده‌اند. از قرار معلوم هدف اصلی سهامداران عمده ایرانسل این است که همچنان در حوزه عملیات بخش ارتباطات سرمایه‌گذاری کنند و شرکت همراه اول نیز به‌دلیل برخی ملاحظات برای خرید سهام یکی از2 باشگاه پرسپولیس و استقلال ابراز تمایل نکرده است. در چنین شرایطی تازه‌ترین خبر‌ها نشان می‌دهد بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای خرید سهام این 2باشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند و حتی مذاکراتی نیز برای واگذاری سهام سرخابی‌ها به یکی از زیر مجموعه‌های این 2بنگاه اقتصادی انجام شده است.گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که به‌احتمال بسیار زیاد سهام بلوکی سرخابی‌ها به بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) یا یکی از شرکت‌های زیر مجموعه این 2نهاد واگذارخواهد شد و سایر خریداران بخت و اقبال کمتری برای خرید سهام پرسپولیس و استقلال دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید