• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 20 فروردین 1401
کد مطلب : 157566
+
-

شهرداری تهران جلسه تفویض اختیار به شهرداری مناطق و ستادها را برگزارکرد

مناطق اختیار مبارزه با فساد داشته باشند

شهردار تهران: باید در میان موارد مختلف دانه‌درشت‌تر‌‌ها را پیدا کنیم و در این زمینه اغماض نکنیم

گزارش
مناطق اختیار مبارزه با فساد داشته باشند

مناطقه 22گانه شهرداری تهران قادر به حل‌و‌فصل بسیاری از امور در محدوده پهناور خود هستند ‌برای اینکه نظام اداری و کارشناسان متخصص را در اختیار دارند. ارجاع امور محلی به ستاد مرکزی شهرداری تهران یا معاونت‌ها و سازمان‌‌های مختلف باعث افزایش حجم امور اداری و پیچیده‌‌شدن آنها می‌شود تا جایی که به‌دلیل طولانی‌شدن رسیدگی به پرونده‌‌ها و جابه‌جا‌شدن محل رسیدگی، احتمال بروز فساد افزایش می‌یابد. برخی ‌برخورد‌های شهرداری‌های مناطق با فساد و انحرافات رخ داده در سطح منطقه در روز‌های اخیر هم نشان می‌دهد که مناطق 22گانه در این زمینه توانایی‌های زیادی دارند و می‌توانند بخش مهمی از رویکرد مبارزه با فساد را بر عهده بگیرند. حالا قرار است مناطق به محض مشاهده اهمال‌کاری یا فساد در محدوده کاری خود، برای جلوگیری و برخورد سریعا وارد عمل شوند؛ آن هم با اولویت برخورد با دانه‌درشت‌ها.
به گزارش همشهری، در این راستا دومین جلسه تفویض اختیار به شهرداران مناطق و ستادها با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در آخر هفته قبل برگزار شد.
در ابتدای این جلسه حسین نظری، معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران گزارش کوتاهی از مصوبات نخستین جلسه تفویض اختیار به شهرداران و ستادها ارائه کرد. در این جلسه بیشتر موضوعات مالی و اقتصاد شهری مطرح شده بود. پس از آن، معاونان و شهرداران مناطق درباره موضوعاتی ازجمله پرداخت‌های تقسیط‌شده اظهارنظر کردند. سپس در بخش حمل‌ونقل و ترافیک پیرامون موضوعاتی چون آرام‌سازی‌ و ایمن‌سازی‌ معابر و اصلاح هندسی با مختصات مشخص بحث و تبادل‌نظر شد.
شهردار تهران در بخشی از این جلسه با یادآوری دورانی که به‌عنوان نماینده مجلس مشغول کار بود، گفت: «وقتی در این سال‌ها برخورد با فساد را دنبال می‌‌کردیم من می‌گشتم دانه‌درشت‌ترین آدم‌ها را انتخاب می‌کردم که فساد مسجل داشتند و به سراغشان می‌رفتیم. الان هم باید در میان موارد مختلف دانه‌درشت‌‌تر‌‌ها را پیدا کنیم و در این زمینه اغماض هم نکنیم.» زاکانی بیان کرد: «در آن دوران در جلسه‌ای قرار شد خانه‌های غیرمجازی که در مسیر رودخانه قرار دارد را تخریب کنند. من گفتم قبل از تخریب باید تحقیق کنند که کدام‌یک از این خانه‌ها متعلق به مسئولان یا اشخاص منتسب به آنها‌ست و آنها را خراب کنیم تا مردم ببینند که مبارزه با فساد از کجا شروع شده‌ وگرنه ممکن است 20آلونک متعلق به مردم را خراب کنند که هیچ تأثیری در مبارزه با فساد ندارد.»
شهردار تهران بیان کرد: «بازرسی باید جرأت بدهد نه اینکه جرأت بگیرد. بازرسی باید پشتیبانی کند نه اینکه مچ‌گیری کند.»
در ادامه این جلسه درباره نگهداشت کامل ایستگاه‌ها توسط پیمانکار ترافیکی، ایجاد واحد برای ساماندهی تردد موتورسیکلت‌ها، واگذاری اداره پارکینگ‌های محله‌ای و منطقه‌ای به مناطق، نصب و راه‌اندازی گارد‌ریل‌های بزرگراهی صحبت شد. از موضوعات مرتبط با حوزه شهرسازی می‌توان به امکان توافق با املاک دارای ماده100، واگذاری برخی امور استعلامات کمیسیون ماده‌۷ به مناطق، تفویض اختیار به مناطق به‌منظور انعقاد قرارداد جهت تهیه طرح‌های موضعی و بازنگری طرح تفصیلی با توجه به نیاز مناطق اشاره کرد.

هوشمند‌سازی، راهی برای کاهش گلو‌گاه‌های فساد
برخی ‌امور روزانه شهرداری مانند صدور پروانه ساخت‌وساز طولانی و نیازمند طی‌‌کردن مراحل متعدد است. همین وقت‌گیر بودن‌ و تعدد مراکزی که به آن می‌پردازند زمینه‌هایی برای ایجاد فساد اداری به‌وجود آورده‌ و شهرداری در سال‌های اخیر به‌دنبال کاستن آن بوده است. هوشمند‌سازی‌ و خدمات‌رسانی الکترونیکی یکی از این روش‌‌ها‌ست که در دومین جلسه تفویض اختیار به شهرداری مناطق و ستادها مورد بررسی قرار گرفت. معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران در این خصوص گفت: «در بخش فعالیت‌های خدمات‌رسانی، شهرداری تهران، سازمان‌های زیر‌مجموعه‌ای دارد که مردم از این سازمان‌ها به‌صورت مستقیم خدمات می‌گیرند. به‌طور مثال در بخش صدور پروانه‌ها و خدمات شهری باید مدیریت شهر را به‌سوی هوشمند‌سازی‌ برد تا خدمت به مردم در کمترین زمان رخ دهد. از مشکلات پیش‌روی این بخش می‌‌توان به یکپارچه‌نبودن سامانه‌ها در شهرداری تهران اشاره کرد. در برخی نقاط گلوگاه‌های فساد وجود دارد که در این گلوگاه‌ها زمان مردم تلف می‌شود.»
لطف‌الله فروزنده افزود: «توجه شهردار تهران ایجاد شهر هوشمند است و این اولویت اول ما خواهد بود تا خدمات‌رسانی به مردم به‌صورت الکترونیک و بدون حضور در محل انجام شود. با توجه به اینکه ترافیک و حجم بالایی از ماشین در طول شبانه‌روز در تهران تردد دارند، مردم برای انجام امور خود نباید دچار مشکل باشند.»
او گفت: «یکی از مزایای تفویض اختیار به شهرداری‌های مناطق همین است که در راستای خدمت‌رسانی صحیح به شهروندان، می‌توانند برای جلوگیری از بروز فساد خودشان وارد عمل شوند و جلوی آنچه باعث هزینه مادی و معنوی شهروندی می‌شود را پیش از وقوع بگیرند.»

5 اقدام 
سال گذشته، هنگامی که علیرضا زاکانی، شهردار تهران دستور تفویض اختیار به شهرداری مناطق و ستادها را داد، به موازات آن اقداماتی صورت گرفت. شهرداری تهران با تفویض اختیار علاوه بر مدیریت زمان و کاهش هزینه‌ها، سعی دارد بستر مناسبی را برای مبارزه با فساد انجام دهد؛ چنان‌که مدیریت شهری بیشتر از قبل به سمت شفاف‌سازی حرکت کند تا فساد در شهرداری تهران به حداقل برسد. به همین دلیل، از سال گذشته تاکنون اقداماتی در این زمینه صورت گرفته که از مهم‌ترین آن می‌توان به تخریب پل عابر و پارکینگ غیرمجاز پاساژ پالادیوم اشاره کرد.

1.  تخریب تخلف پالادیوم
تونل زیرزمینی و هوایی مرکز تجاری پالادیوم در منطقه یک تهران اسفند سال1400 با دستور شهردار این منطقه تخریب شد؛ درحالی‌که این موضوع 10سالی مشکلات و بی‌نظمی‌هایی در شهر به‌وجود آورده بود و به‌نظر می‌رسید هیچ‌گاه به تخلفات پالادیوم رسیدگی نشود. با این حال، اسفند گذشته، با ورود معاون دادستانی، نیروی انتظامی و شهرداری منطقه یک، سازه‌های غیرمجاز این مرکز تجاری تخریب شد.

2.  ممنوعیت کوچه اختصاصی
برخی ‌‌کوچه‌های شمال شهر تهران به درهای غیرمجازی مجهز شده که اصطلاحا به آن «کوچه اختصاصی» گفته می‌شود. به همین دلیل، شهرداری منطقه یک تهران از سال گذشته اقدام به جمع‌آوری‌ درهای غیرمجاز کرده است. حمیدرضا حاجوی معتقد است درهای غیرمجاز در ورودی معابر، کوچه‌ها و بن‌بست‌های شمال تهران در راستای سهولت و جلوگیری از اختلال در تردد شهروندان، رسیدگی به مطالبات شهروندان و رعایت عدالت اجتماعی جمع‌آوری می‌شود. به همین دلیل، درهای شمالی و جنوبی خیابان شهید قاسمی (گلستان) در محله اقدسیه جمع‌‌آوری و ۸۴۰متر رفع انسداد شد.

 3. عزل مدیران در روز طبیعت
شهردار منطقه5 تهران هنگامی که از سطح بوستان‌ها و بررسی وضعیت خدمت‌رسانی به شهروندان در روز طبیعت، بازدید می‌کرد، متوجه مشکلاتی شد و همان موقع اقدام به تعلیق و عزل تعدادی از مدیران و کارشناسان و جریمه پیمانکاران این منطقه کرد. ظاهرا افراد مورد‌نظر عزل و پیمانکار متخلف در نگهداشت و ارائه خدمات به شهروندان جریمه شده و تذکرات جدی لازم را دریافت کردند.
 
4.  جلوگیری از قطع درختان
یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های تفویض اختیار در شهرداری منطقه3 اتفاق افتاده است؛ جایی که مؤسسه ژئوفیزیک‌دانشگاه تهران اقدام به جابه‌‌جایی و قطع درختان در محوطه این مؤسسه کرده است. این اتفاق برای نخستین‌بار در اواسط اسفند گذشته روی داد و 158نهال از خاک درآورده شده بودند که شهرداری این منطقه بلافاصله این تعداد نهال را به جای قبلی بازگرداند. کمتر از 2هفته بعد دوباره اقدام به جابه‌جایی و قطع درختان صورت گرفت و بار دیگر شهرداری منطقه‌3 وارد عمل شد. تاکنون 4بار مؤسسه ژئوفیزیک اقدامات غیرمجاز انجام داده که هم‌اکنون 80درخت قطع و نزدیک به 170نهال و درخت جابه‌جا شده‌اند.

 5. برکناری رئیس اداره بازیافت
اواخر سال گذشته بود که پس از مطرح‌شدن اصلاح فرایندهای جمع‌آوری پسماند، داوود گودرزی، رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران از برکناری رئیس اداره بازیافت یکی از مناطق شهرداری تهران خبر داد. اینطور که گودرزی اعلام کرد، مدتی پیش نیز معاون خدمات شهری این منطقه (منطقه8) برکنار شده بود. واکنش او به انتشار کلیپی مبنی بر دریافت وجه از عوامل غیرمجاز پسماند توسط مأموران شهرداری بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید