• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 18 فروردین 1401
کد مطلب : 157492
+
-

‌خسارت جنگ اوکراین؛ 68میلیارد دلار تا به اینجا

اروپا
‌خسارت جنگ اوکراین؛ 68میلیارد دلار تا به اینجا

ساختمان‌های ویران شده، دود سیاه و آهن‌قراضه‌های تلنبار شده در گوشه و کنار خیابان‌ها چهره‌ای است که این روزها از خط مقدم جنگ در اوکراین دیده می‌شود. ارزیابی حجم خسارات وارد شده زیر غبار سیاه جنگ و در شرایطی که تمام توجه‌ها بر یافتن راهی برای پایان دادن به جنگ متمرکز است، کار دشواری است، اما محققان دانشکده اقتصاد کی‌یف براساس داده‌های موجود برآوردهای اولیه انجام داده‌اند.
براساس تحلیل‌های اولیه‌ مدرسه اقتصاد کی‌یف که توسط نشریه اکونومیست منتشر شده، خسارات و آسیب‌های فیزیکی وارد شده به شهر‌های اوکراین 6هفته پس از آغاز جنگ، از 68میلیارد دلار فراتر رفته است؛ ‌مبلغی که با بیش از یک‌سوم تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال2021 برابری می‌کند.
محققان برای برآورد میزان خسارت، از داده‌های بیش از هزار گزارش شاهدان عینی و داده‌های به‌دست آمده از وزارتخانه‌های اوکراین استفاده کرده‌اند. همچنان امکان دسترسی به اطلاعات مربوط به شهرهای اشغال‌شده‌ای مانند چرنیهف و ماریوپل وجود ندارد و برای تخمین خسارات وارد شده به این مناطق، محققان به تخمین‌های تقریبی مقامات شهری اتکا کرده‌اند.
برآورد‌های نهایی نشان می‌دهند جاده‌های اوکراین بالغ بر 28میلیارد دلار خسارت دیده‌اند که اگر خسارات وارد شده به پل‌ها، خطوط راه‌آهن، ‌بندرگاه‌ها و زیرساخت‌ها هم به آن افزوده شود، مبلغ خسارت به 58میلیارد دلار خواهد رسید. 
نزدیک به 196مرکز درمانی در اوکراین ویران شده‌اند که بازسازی آنها بالغ بر 2میلیارد دلار بودجه نیاز خواهد داشت. حدود 300مهد‌کودک هم در این جنگ ویران شده‌ و خسارتی بالغ بر 226میلیون دلار به جا گذاشته‌اند.
با این همه، این اعداد و ارقام کامل نیستند؛ ضررهای اقتصادی ناشی از نابودی دام‌ها و محصولات کشاورزی و از بین رفتن نیروی کار به واسطه گریختن مردم از شهرهای جنگ‌زده در این آمار محاسبه نشده‌اند. وزارت اقتصاد اوکراین و مدرسه اقتصاد کی‌یف تخمین می‌زنند که مجموع تمام خسارات مالی وارد شده به این کشور می‌تواند رقمی بین 564میلیارد دلار تا 600میلیارد دلار باشد؛ یعنی حدود 2.8 تا 3برابر تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال2021. این رقم با توجه به دوران کوتاهی که از آغاز جنگ می‌گذرد قابل توجه به‌شمار می‌رود.
 برای مقایسه کافی است بدانیم خسارات وارد شده به کشورهایی مانند سوریه که برای مدتی طولانی‌تر درگیر جنگ بوده‌، کمتر از رقم خسارات محاسبه شده در اوکراین است. 
محاسبات کمیسیون اقتصادی و اجتماعی غرب آسیا در سازمان ملل نشان می‌دهند در 8سال اول جنگ سوریه، میزان خسارات مالی و فیزیکی وارد شده به این کشور حدود 440میلیارد دلار بوده است. یعنی 1.5برابر تولید ناخالص داخلی سوریه پیش از جنگ. 
جنگ در اوکراین همچنان ادامه دارد و هنوز هیچ امیدی به توقف آن نیست. در این شرایط انتظار می‌رود طومار خسارات مالی اوکراین در کنار تلفات جانی در روزهای آینده طولانی‌تر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید