• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 18 فروردین 1401
کد مطلب : 157404
+
-

راهنمای خرید کفش اسکیت برای هر سن و سالی

وقتی خرید ارزان، گران تمام می‌شود

وقتی خرید ارزان، گران تمام می‌شود

خرید کفش اسکیت مناسب برای افرادی که می‌خواهند تازه این ورزش را شروع کنند یکی از سخت‌ترین مراحل است؛ چرا که تنوع موجود در بازار اغلب افراد را دچار سردرگمی و ترس از انتخاب اشتباه می‌کند. از طرفی پرداخت هزینه نه چندان پایین برای خرید کفش اسکیت باعث شده تا دست و دل خیلی از افراد و علاقه‌مندان این ورزش از خرید بلرزد. آرمان حمکت، مربی اسکیت لاین است و سال‌هاست این ورزش را به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کند. او که جاده‌های مختلفی را سوار بر کفش اسکیت زیر پا گذاشته، از اهمیت انتخاب کفش اسکیت مناسب می‌گوید:«کفش اسکیت غیراستاندارد بیشتر از اینکه به‌عنوان وسیله‌ای ورزشی و مفید باشد، می‌تواند به راحتی به بدن ما آسیب بزند و تأثیر این آسیب سال‌ها در بدن ما بماند». به کمک او راهنمای جمع و جوری برای علاقه‌مندانی که می‌خواهند این ورزش را شروع کنند تهیه کرده‌ایم.

سایز
اسکیت لاین، ورزشی مخصوص ۴‌سال و بالاتر است. در واقع تا هر سنی که فرد تعادل لازم برای ایستادن و سرعت گرفتن را داشته باشد می‌تواند از این ورزش لذت ببرد. این یعنی کفش‌های مخصوص این ورزش برای همین گروه سنی در بازار وجود دارد. اسکیت‌لاین برای بچه‌ها در 3سایز طراحی شده و کفش‌های بچگانه قابلیت این را دارند که با کمک تسمه‌ها و... تا چند سایز بزرگ‌تر شوند. سایز پای ۲۸ تا ۳۲ بچگانه، کفش اسکیت اسمال نیاز دارد. سایز پای ۳۲ تا ۳۸ بچگانه به کفشی با سایز مدیوم نیاز دارد و سایز پای ۳۸ تا ۴۲ بچگانه باید از کفش‌های لارج استفاده کند. بالاتر از این سایز، باید از کفش‌های بزرگسالان استفاده کرد که برای هر شماره پا یک کفش مخصوص دارد و قابل بزرگ‌تر‌کردن نیست.

خرید اینترنتی؟
کفش اسکیت مناسب هر پا، لزوماً با کفش معمولی مناسب برای آن پا سایز و اندازه مشابهی ندارد و بسته به فرمی که پای هر فرد دارد، ممکن است نیاز به خرید کفش اسکیتی با سایز بزرگ‌تر یا کوچک‌تر شود. برای همین خرید اینترنتی کفش اسکیت بدون آگاهی از سایز دقیق همین کفش برای افراد توصیه نمی‌شود. اگر قرار است کفش اسکیت را از طریق سفارش اینترنتی بخرید حواستان باشد حتماً امکان تعویض کفش را داشته باشید یا از قبل با پوشیدن کفش اسکیتی اندازه پا، از سایز دقیق کفش خود مطمئن باشید. پارک اسکیت‌هایی که فضای آموزشی دارند، معمولاً این امکان را در اختیار افراد قرار می‌دهند که از کفش‌های اجاره‌ای این پارک‌ها استفاده کنند. از این طریق هم می‌توانید با انواع کفش مورد علاقه خود آشنا شوید و هم سایز دقیق پای خود را برای خرید کفش اسکیت پیدا کنید.

قیمت
قیمت، یکی از تعیین‌کننده‌ترین فاکتورها برای خرید و استفاده از کفش اسکیت است. قیمت‌ها براساس جنس، کشور سازنده کفش، اصل یا تقلبی‌بودن آن و مجموعه دیگری از فاکتورها تعیین می‌شوند. کفش اسکیت‌های بچگانه که معمولاً قیمتی کمتر از دیگر کفش‌ها دارند، از حدود ۲ میلیون تومان قیمت می‌خورند و بسته به امکانات کفش اسکیت، این رقم بالاتر هم می‌رود و تا ۸میلیون تومان می‌رسد. کفش اسکیت‌های موجود در بازار ایران همگی از خارج وارد می‌شوند و به همین دلیل معمولاً هزینه‌های زیادی دارند. برای همین بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از کفش‌های دست‌دوم موجود در بازار استفاده کنند که گاهی قیمتشان تا ۵۰‌درصد کمتر از کفش‌های نو است. اما این روش برای کسی که تازه‌کار است و شناختی از چند و چون کفش اصل و تقلبی ندارد توصیه نمی‌شود.

رشته ورزشی
رشته ورزشی‌ای که در اسکیت‌سواری انتخاب می‌کنید تأثیر مستقیمی روی انتخاب نوع کفش شما دارد. بعد از آموزش ۱۰‌جلسه مقدماتی در اسکیت‌سواری، معمولاً علاقه‌مندان یکی از ۳ رشته سرعت، فری استایل و یا اگرسیو را برای آموزش حرکات تخصصی انتخاب می‌کنند. سایز چرخ‌ها، اندازه ساق کفش و طراحی پاشنه کفش تفاوت‌هایی است که این کفش‌ها با یکدیگر دارند و رشته ورزشی است که تعیین می‌کند از کدام یک از این مدل‌ها باید استفاده کرد. آنچه در هر سه رشته برای اسکیت‌سواران لازم است، تعویض به‌‌موقع چرخ‌هاست. بعد از مدتی بازی با هر کفش اسکیت، چرخ‌های آن سابیده شده و قابلیت قبل را نخواهند داشت. به همین دلیل معمولاً هر ۶‌ماه یک‌بار مجبور به تعویض همه چرخ‌های کفش خود خواهید شد. انواع چرخ اسکیت‌ها با قیمت‌بندی‌های مختلف در بازار وجود دارد و برای تشخیص چرخ‌های غیراستاندارد از انواع استاندارد آن، می‌توانید از مربیان خود یا افراد حرفه‌ای کمک بگیرید. چرخ‌های استاندارد نرم و روان هستند و وقتی با دست آن را بچرخانید به سادگی و نرمی حرکت می‌کنند.

ارزان‌تر از قیمت تولید
ارزان‌قیمت بودن، وسوسه‌برانگیزترین مزیتی است که معمولاً در بازار کفش‌های اسکیت گریبان خریداران ناوارد و آماتور را می‌گیرد. از قیمت کفش گرفته تا چرخ‌های آن که همگی توسط شرکت‌های نام‌آشنایی در جهان تولید می‌شوند، در سایت‌های این شرکت‌ها قابل دسترس است. با مقایسه ساده قیمت جهانی یک کالا با آنچه در بازار یافت می‌شود می‌توان تا حدی از اصل‌بودن یا نبودن آن مطلع شد. مثلاً اگر برای خرید ۸ چرخ از این سایت‌ها با تبدیل دلار به ریال مجبور به پرداخت ۲۰۰ هزار تومان هستید، چگونه می‌توانید از اصل بودن همان چرخ در بازار با همان تعداد به قیمت ۵۰ هزار تومان مطمئن شوید؟

بوت کربن
«بوت کربن» سومین نوع کفش اسکیت است که از نوعی چرم خاص و پارچه ساخته می‌شود. اغلب از این کفش برای رشته فری استایل استفاده می‌شود. بوت کربن‌ها در عین راحتی، از پا مراقبت می‌کنند اما یک ایراد مهم به آنها وارد است؛ اینکه به‌دلیل جنسی که دارد، خیلی زود فرم پای صاحب کفش را به‌خود می‌گیرد و دیگر قابل استفاده برای فرد دیگر نیست. کسی که این نوع کفش را می‌خرد می‌داند که صاحب اول و آخر کفش خودش است. این موضوع وقتی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم کفش‌های اسکیت هم مثل دیگر وسایل ورزشی تخصصی، بازار دست‌دوم فروشی خوبی دارد و می‌توان آنها را با قیمت پایین‌تر خریداری کرد یا درصورتی که دیگر نیازی به یک کفش نداشته باشیم می‌توانیم آن را در اختیار فرد دیگری قرار دهیم.

کفش غیراستاندارد
کفش غیراستاندارد از هر جنسی که باشد می‌تواند به پای ورزشکار آسیب بزند. یکی از نشانه‌های کفش غیراستاندارد این است که چرخ‌ها و بلبرینگ‌های آن به‌صورت نرم حرکت نمی‌کنند و حتی وقتی آن را با دست حرکت می‌دهیم، درست نمی‌چرخد. وقتی هنرجو روی کفش غیراستاندارد ایستاده باشد به‌دلیل جاگیری نامناسب چرخ‌ها، پا به‌صورت ضربدری یا پرانتزی نشان داده می‌شود. استفاده از این کفش‌ها به‌خصوص در کودکان آسیب زیادی به رشد استخوانی آنها می‌زند و ممکن است فرم پاها را به‌صورت پرانتزی یا ضربدری کند. بند و تسمه‌هایی که سر جای خود محکم نشده‌اند هم از دیگر نشانه‌های غیراستانداردبودن یک کفش است. با شل‌شدن کفش در پا احتمال زمین خوردن و از دست‌رفتن تعادل هنگام بازی و ورزش زیاد می‌شود.

جنس کفش
کفش اسکیت‌های موجود در بازار را می‌توان در 3دسته جا داد: «بوت سافت» یا کتانی‌های نرم یکی از آنهاست. این کفش‌ها به کمک بند و تسمه روی پا محکم می‌شوند. ایراد مهمی که بر این نوع کفش وارد است این است که رویه نرم و کتانی آن گرچه احساس راحتی به ورزشکار می‌دهد اما به همین نسبت هنگام زمین خوردن یا برخورد با جای سخت، آسیب‌پذیر است. «بوت هارد» رویه‌ای از جنس پلاستیک فشرده دارد و به کمک جوراب مخصوصی پوشیده می‌شود. این نوع کفش از پا بهتر مراقبت می‌کند اما جوراب آن زود سابیده می‌شود. برای همین ورزشکاران اغلب برای مراقبت از جوراب مخصوص این کفش، بیش از یک جوراب معمولی در پای خود می‌کنند تا کفش‌شان ماندگاری بیشتری داشته باشد. این نوع جوراب در بازار ایران موجود نیست. مهم‌ترین ویژگی بوت هارد این است که می‌توانید به آن ترک‌های دیگری اضافه کرده و کارایی کفش را برای استفاده در رشته‌های مختلف، تغییر دهید.

این خبر را به اشتراک بگذارید