• دو شنبه 13 اسفند 1403
  • الإثْنَيْن 3 رمضان 1446
  • 2025 Mar 03
یکشنبه 12 اسفند 1403
کد مطلب : 250272
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/RgWwY
+
-

سفره‌ افطار ارزان می شود

کالاهای مورد نیاز شهروندان برای‌ ماه رمضان به‌وفور و با قیمت مناسب در بازارهای میوه و تره‌بار در دسترس شهروندان قرار می گیرد

گزارش
سفره‌ افطار ارزان می شود

پریسا نوری-روزنامه‌نگار

یکی از نگرانی‌های همیشگی شهروندان در آستانه‌ ماه رمضان و نوروز، کمبود و گرانی اقلام و محصولاتی است که در این ایام بیش از روزهای دیگر سال استفاده می‌شود. امسال هم متولیان مربوطه با توجه به اهمیت موضوع از هفته‌های قبل با تدابیر وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار با همکاری سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، قول دادند که قیمت‌ اقلام موردنیاز سفره‌های افطاری ثابت بماند و همه محصولات مورد نیاز شهروندان هم در بازارهای میوه و تره‌بار عرضه شود. برای روشنگری وضعیت و رفع این نگرانی جمعی از مدیران شهری و دولتی همراه با اصحاب رسانه از زنجیره تامین محصولات مصرفی ‌ماه رمضان و میوه شب عید در سردخانه محل ذخیره این اقلام و میدان تره‌بار شهید غیبی بازدید کردند. اما در این بازدید چه گذشت؟

 عرضه سیب‌زمینی داخلی؛ به‌زودی
میدان میوه و تره‌بار شهید غیبی در شهرری، مقصد بعدی خبرنگاران و مدیران شهری است. اینجا یکی از مراکز اصلی عرضه انواع میوه و تره‌بار، گوشت قرمز و مرغ و فرآورده‌های پروتئینی، لبنیات و کالاهای بازرگانی در منطقه 20است. در غرفه تره‌بار سیب‌زمینی به قیمت هر کیلوگرم 29هزار و 500تومان عرضه می‌شود. یکی از مشتری‌ها در حال سواکردن سیب‌زمینی، از کیفیت این محصول گلایه می‌کند و می‌گوید: «سیب‌زمینی‌‌ها مثل قبل نیست؛ اندازه‌شان کوچک‌تر و رنگ پوستشان تیره‌تر شده است.» مهدی بختیاری‌زاده، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران به او توضیح می‌دهد که این محصول وارداتی است و برای تنظیم بازار و تعدیل قیمت از مدتی پیش عرضه می‌شود. او تأکید می‌کند:« تا یکی دو ‌ماه دیگر و با رسیدن فصل برداشت، مثل گذشته سیب‌زمینی داخلی در دسترس شهروندان قرار می‌گیرد.»

 انبارهایی مملو از سیب و پرتقال
کهریزک، کمربندی دوم، نبش میدان عشقی یکی از سردخانه‌های سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار و بازدید اصحاب رسانه و خبرنگاران است؛ سردخانه‌ای با ظرفیت بیش از 5هزار تن که موادغذایی ،کالاها و اقلام موردنیاز شهروندان در آن ذخیره و به بازار عرضه می‌شود. در بخش اقلام تنظیم‌بازاری قفسه‌های آبی‌رنگی پر از سیب و پرتقال چیده شده‌اند. داوود گودرزی، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران توضیح می‌دهد: «این میوه‌ها مستقیم از تولیدکننده خریداری شده و برای تنظیم و مناسب‌سازی‌ قیمت‌ 10شب مانده به عید نوروز به بازار تزریق می‌شوند.»

 خرما؛ 30درصد ارزان‌تر از بازار
ادامه بازدید خبرنگاران و اصحاب رسانه به سالن دپوی خرما منتهی می‌شود. در این سالن قفسه‌های مشبک مملو از بسته‌های رنگارنگ خرما دیده می‌شود. معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران می‌گوید: «بنا به سلیقه شهروندان انواع خرمای کبکاب و مضافتی مصرفی شهروندان در ‌ماه رمضان تهیه و به وفور ذخیره شده است و مردم دغدغه نداشته باشند؛ به‌طوری‌که در این ایام خرمای مضافتی درجه یک ۳۰درصد پایین‌تر از قیمت بازار و کیلویی ۱۴۸هزار تومان و بسته‌ای ۱۰۰هزار تومان در میادین و بازارهای میوه وتره بارشهرداری تهران عرضه می‌شود.» او می‌افزاید: «توسعه بازارها را با هماهنگی دولت در دستور کار خواهیم داشت و در اکثر محله‌ها نمایشگاه‌های فصلی برپا خواهیم کرد تا مردم بتوانند راحت‌تر از محصولات استفاده کنند. ما سراغ تولیدکننده‌های اصلی رفتیم و با حذف واسطه‌ها در کالاهای مختلف سراغ کشاورز واقعی می‌رویم تا موارد موردنیاز بدون واسطه به‌دست مردم برسد.»

 کیفیت گوشت‌های بسته‌بندی پایین است
در بخش عرضه محصولات پروتئینی، شهروندان از کیفیت پایین بعضی از گوشت‌های تنظیم‌بازاری شکایت می‌کنند. بختیاری‌زاده گلایه مردم را بحق می‌داند و می‌گوید: «قبلا گوشت تنظیم بازار را به‌صورت فله عرضه می‌کردیم و مردم اعتراضی نداشتند، اما از مدتی پیش وزارت  صمت بسته‌بندی گوشت را به چند شرکت خصوصی سپرده و این شرکت‌ها‌ گوشت را با قیمت بالاتر و کیفیت پایین‌تر در اختیار ما قرار می‌دهند.» مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار با بیان اینکه اکنون به‌خاطر منافع چند شرکت، حق مردم ضایع می‌شود، ادامه می‌دهد: «ما این موضوع را در دستگاه قضا پیگیری کرده‌ایم و امیدواریم درباره این موضوع بازنگری شود و به روال قبل بازگردد.»

 اجازه جهش قیمت را نمی‌دهیم
بخش فروش میوه بازار نسبتا شلوغ است و غرفه‌داران مراقبند به‌اصطلاح سربارها خالی نشود. مشتریان که متوجه حضور مدیران شهری و خبرنگاران در بازار شده‌اند، از احتمال گرانی میوه و تره‌بار در روزهای نزدیک به عید نوروز و‌ ماه رمضان ابراز نگرانی می‌کنند. مدیرعامل میادین میوه وتره بار می‌گوید: «در انبارهایمان به اندازه کافی میوه، خرما، برنج و سایر محصولات موردنیاز شهروندان را ذخیره کرده‌ایم تا برای تعادل قیمت‌ها روانه بازار کنیم.» بختیاری‌زاده به مراجعان اطمینان می‌دهد: «اجازه جهش قیمت را نخواهیم داد. ما محصول باکیفیت را مستقیم از کشاورز دریافت می‌کنیم و به‌دنبال سود نیستیم، بلکه با احتساب یک هزینه عادلانه آن محصول را عرضه می‌کنیم.»



عرضه برنج دولتی در غرفه‌های منتخب
مهدی بختیاری‌زاده، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران: در میادین، انواع برنج ایرانی با قیمت مناسب عرضه می‌شود و یک‌سری غرفه های منتخب داریم که کشاورزان مازندران و گیلان به‌صورت مستقیم محصول تولیدی خودشان را عرضه می‌کنند که تفاوت قیمت ویژه‌تری نسبت به بازار دارند؛ ازجمله در میدان معلم در منطقه ۱۸، بازار شریعتی در منطقه ۱۵، میدان لواسان در خیابان فرمانیه و بازارهایی در مناطق ۱۰ و ۱۱.

2مرحله کالابرگ می‌دهیم
حشمت‌الله عسگری، معاون اقتصادی استاندار تهران: عرضه کالابرگ‌ها در 2مرحله «قبل از پایان سال» و «سال جدید» انجام خواهد شد. این طرح برای 7دهک درآمدی انجام می‌شود و حدودا ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از شهروندان تهرانی مشمول این کالابرگ‌ها می‌شوند. برای3دهک درآمدی اول هر نفر ۵۰۰ هزار تومان و برای 4دهک دوم هر نفر خانوار ۳۵۰هزار تومان پرداخت می‌شود.

چه کسانی در این بازدید شرکت کردند؟

حشمت‌الله عسگری، معاون اقتصادی استاندار تهران، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار و مدیرعامل سازمان مدیریت میوه وتره‌بار  میادین شهر تهران









 

این خبر را به اشتراک بگذارید